Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
− En ole huolissani henkilöstön asemasta ja tieto kaupasta on otettu vastaan rauhallisin mielin, sanoo Vähälä Yhtiöiden pääluottamusmies Kari Jääskeläinen.
Aihe: Talous

Vähälän pääluottamusmies toiveikas Schenker-omistuksesta

Vähälä Yhtiöt siirtyy osaksi globaalia kuljetusalan suuryritystä. Pääluottamusmies Kari Jääskeläinen ei näe siinä suuria uhkakuvia.

Teksti ja kuva Arto Jokela
Julkaistu

Jyväskylässä pääpaikkaansa pitävä Vähälä Yhtiöiden pääluottamusmies Kari Jääskeläinen on seurannut läheltä, miten kuljetusalan globaali jätti, Saksan rautateiden omistama DB Schenker osti suomalaisessa mitassa ison kuljetusalan toimijan.

Kauppa tehtiin heinäkuun lopulla. Suomen kilpailuviranomaisten ja Saksan valtion hyväksymisen se sai lokakuussa.

− Yhtenä aamuna minulla oli 74 000 uutta työkaveria, sanoo Jääskeläinen.

Vähälällä Jääskeläisellä oli 280 työkaveria, joista AKT:n jäseniä, kuljettajia ja terminaalityöntekijöitä, noin kaksisataa. Vähälän liikevaihto vuonna 2020 oli noin 57 miljoonaa euroa. Yhtiön päätoiminta-alue on Keski- ja Pohjois-Suomi ja sen ajama runkolinja kulkee Helsingistä Jyväskylän kautta Ouluun ja Rovaniemelle.

Schenker toimii 130 maassa ja sen liikevaihto vuonna 2020 oli 17,7 miljardia euroa. Vähälä-yhtiöt toimi ennen kauppaa Schenkerin yhteistyökumppanina.

Muutoksia tulossa

Jääskeläisen mukaan muutoksia on kuitenkin tulossa. Niin yrityskaupoissa aina tapahtuu.

− Uskon että tässä benchmarkataan molempien yhtiöiden hyvät toimintamallit Suomessa ja otetaan ne käyttöön.

Jääskeläinen katsoo tulevaisuuteen toiveikkaana. Schenkerin puolella on ilmaistu mielenkiintoa Vähälän toimintakulttuuriin. Siihen kuuluu pitkälti omalla henkilökunnalla ja kalustolla tekeminen. Positiivista on sekin, että Schenkerin johtoa Euroopasta on käynyt tutustumassa Vähälän konseptiin. Lisäksi yhtiö on mukana Schenkerin kalusto-ohjelmassa.

− En ole huolissani henkilöstön asemasta ja tieto kaupasta on otettu vastaan rauhallisin mielin.

Jääskeläinen muistuttaa kuitenkin, että muutokset alkavat näkyä kuitenkin vasta sitten, kun fuusio toteutetaan ja toimintaa integroidaan. Siihen asti Vähälä Yhtiöt jatkaa tytäryhtiönä.

− Uskoisin, että fuusio on edessä suunnilleen vuoden päästä.

Tällöin muutokset näkyvät muun muassa Vähälän luottamusmies- ja työsuojeluorganisaation sulautumisena Schenkerin organisaatioon.

Leveämmät hartiat

Alkuvaiheessa muutokset Vähälällä ovat kuitenkin pieniä ja koskettavat ensi sijassa brändiä: autot ja työvaatteet siirtyvät Schenkerin kuosiin. Myös Ylivieskan uuden terminaalin suhteen edetään kuten aiemmin on suunniteltu ja terminaali otetaan käyttöön ensi keväänä.

Jääskeläinen jatkaa edelleen myös pääluottamusmiehenä. Samoin jatkavat myös muut luottamusmiehet ja loppuvuodesta valitut työsuojeluvaltuutetut siihen asti kunnes fuusio toteutetaan.

− Jos ajattelee tätä huoneena, niin sisällä kaikki on jotakuinkin kuten ennen, mutta kun katsoo ikkunasta, näkee leveämmät hartiat.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 8/2021.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Oppimisvaikeudet ovat todellisuutta työelämässäkin

    Julkaistu: |
    Aihe: OPPIMISVAIKEUDET
  • Pohjoismaisen mallin ydin on neuvottelu

    Julkaistu: |
    Aihe: POHJOISMAINEN MALLI
  • Työpaikoilla tyrmistyttiin hallituksen työelämäheikennyksistä, Kuopiossa luottamusmiesten vetoomus luovutettiin radiolähetyksessä - kuuntele tästä

    Julkaistu: |