Vähälän pääluottamusmies toiveikas Schenker-omistuksesta
Vähälä Yhtiöt siirtyy osaksi globaalia kuljetusalan suuryritystä. Pääluottamusmies Kari Jääskeläinen ei näe siinä suuria uhkakuvia.
Jyväskylässä pääpaikkaansa pitävä Vähälä Yhtiöiden pääluottamusmies Kari Jääskeläinen on seurannut läheltä, miten kuljetusalan globaali jätti, Saksan rautateiden omistama DB Schenker osti suomalaisessa mitassa ison kuljetusalan toimijan.
Kauppa tehtiin heinäkuun lopulla. Suomen kilpailuviranomaisten ja Saksan valtion hyväksymisen se sai lokakuussa.
− Yhtenä aamuna minulla oli 74 000 uutta työkaveria, sanoo Jääskeläinen.
Vähälällä Jääskeläisellä oli 280 työkaveria, joista AKT:n jäseniä, kuljettajia ja terminaalityöntekijöitä, noin kaksisataa. Vähälän liikevaihto vuonna 2020 oli noin 57 miljoonaa euroa. Yhtiön päätoiminta-alue on Keski- ja Pohjois-Suomi ja sen ajama runkolinja kulkee Helsingistä Jyväskylän kautta Ouluun ja Rovaniemelle.
Schenker toimii 130 maassa ja sen liikevaihto vuonna 2020 oli 17,7 miljardia euroa. Vähälä-yhtiöt toimi ennen kauppaa Schenkerin yhteistyökumppanina.
Muutoksia tulossa
Jääskeläisen mukaan muutoksia on kuitenkin tulossa. Niin yrityskaupoissa aina tapahtuu.
− Uskon että tässä benchmarkataan molempien yhtiöiden hyvät toimintamallit Suomessa ja otetaan ne käyttöön.
Jääskeläinen katsoo tulevaisuuteen toiveikkaana. Schenkerin puolella on ilmaistu mielenkiintoa Vähälän toimintakulttuuriin. Siihen kuuluu pitkälti omalla henkilökunnalla ja kalustolla tekeminen. Positiivista on sekin, että Schenkerin johtoa Euroopasta on käynyt tutustumassa Vähälän konseptiin. Lisäksi yhtiö on mukana Schenkerin kalusto-ohjelmassa.
− En ole huolissani henkilöstön asemasta ja tieto kaupasta on otettu vastaan rauhallisin mielin.
Jääskeläinen muistuttaa kuitenkin, että muutokset alkavat näkyä kuitenkin vasta sitten, kun fuusio toteutetaan ja toimintaa integroidaan. Siihen asti Vähälä Yhtiöt jatkaa tytäryhtiönä.
− Uskoisin, että fuusio on edessä suunnilleen vuoden päästä.
Tällöin muutokset näkyvät muun muassa Vähälän luottamusmies- ja työsuojeluorganisaation sulautumisena Schenkerin organisaatioon.
Leveämmät hartiat
Alkuvaiheessa muutokset Vähälällä ovat kuitenkin pieniä ja koskettavat ensi sijassa brändiä: autot ja työvaatteet siirtyvät Schenkerin kuosiin. Myös Ylivieskan uuden terminaalin suhteen edetään kuten aiemmin on suunniteltu ja terminaali otetaan käyttöön ensi keväänä.
Jääskeläinen jatkaa edelleen myös pääluottamusmiehenä. Samoin jatkavat myös muut luottamusmiehet ja loppuvuodesta valitut työsuojeluvaltuutetut siihen asti kunnes fuusio toteutetaan.
− Jos ajattelee tätä huoneena, niin sisällä kaikki on jotakuinkin kuten ennen, mutta kun katsoo ikkunasta, näkee leveämmät hartiat.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 8/2021.