Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Digi

Uusien mobiilisovellusten avulla kuljettaja voi seurata ajosuoritustaan

Mapon GO-sovellus auttaa kuljettajaa työssään.

Teksti ja kuvat Hannele Siika-aho
Julkaistu

Erilaiset avustavat järjestelmät, ajopiirturit ja GPS-paikantimet ovat jo pitkään olleet kuljettajille arkipäivää, mutta äskettäin on markkinoille tullut myös mobiilisovelluksia, joiden avulla kuljettaja voi itse seurata omaa ajosuoritustaan. Sovellukset valvovat esimerkiksi polttoaineenkulutusta ja ajotapaa, kuten kaarreajonopeutta tai tyhjäkäyntiä. Kaikilla yhtiöillä ei näitä sovelluksia vielä ole, mutta yksi edelläkävijöistä on Savonlinja. Yhtiön Lappeenrannan toimipisteessä järjestelmä otettiin käyttöön vuoden 2020 kesällä. Tällöin jokainen kuljettaja sai älypuhelimeensa ohjelman, jonka avulla voidaan seurata esimerkiksi polttoaineenkulutusta, auton sijaintia ja nopeutta joko busseittain tai kuljettajittain.

Työnantaja ohjeisti käyttöönotossa hyvin ja hankki kaikille myös tarvittavat laitteet.

Linja-autonkuljettaja Eki Elsilän mielestä käyttöönotto sujui hyvin.

− Työnantaja on antanut ihan hyvää koulutusta ja tukea. Jokainen kuljettaja sai kirjalliset käyttöohjeet.
Työsuojeluvaltuutettu Eero Inkiläinen ajautui osin omasta tahdosta tukihenkilöksi käyttäjille ja vahvistaa, että käyttöönotto sujui hyvin. Haasteitakin oli, mutta lähinnä sellaisten henkilöiden kohdalla, joille älypuhelimen käyttö oli vieraampaa.

Valvooko isoveli?

Järjestelmä mahdollistaa tarkan työajan ja ajotavan seurannan, mutta Inkiläinen uskoo, että työnantajaa kiinnostaa autojen tehokas ja taloudellinen käyttö, ei yksittäisen kuljettajan tarkkailu.

− Ei meillä kyttäystä ole, eikä esimiehillä ole aikaakaan valvoa kaikkia kuljettajia.

Elsilä ei myöskään koe, että tämä lisäisi valvontaa työpaikalla.

− Minun mielestäni on hyvä, että Maponin kautta voi työnantaja osoittaa esimerkiksi sen, että kuljettajat eivät ole ajaneet ylinopeutta, jos tulee kiistanalaisia tilanteita.

Myös Inkiläinen toteaa, että järjestelmän avulla on pystytty tarkistamaan asiakaspalautteena tulleita väitteitä esimerkiksi ylinopeudesta. Esimerkiksi erästä kuljettajaa syytettiin paitsi ylinopeudesta myös siitä, että hän olisi lähtenyt pysäkiltä liian aikaisin. Järjestelmä osoitti hänen ajaneen nopeusrajoitusten mukaan ja lähteneen pysäkiltä kuusi sekuntia aikataulun mukaisen lähtöajan jälkeen.

− Kuljettajan ei tarvitse selitellä, kun on toiminut oikein. Tämä on hyvä systeemi.

Myös Elsilä kertoo, että häntä ei häiritse ajatus siitä, että työnantaja valvoo ajosuoritusta. Sen sijaan hän pitää positiivisena sitä, että pystyy järjestelmän kautta itse kiinnittämään huomiota omaan ajotapaansa. Lisäksi vikailmoitusten teko on helpottunut, kun ne hoituvat heti paikan päällä järjestelmän kautta.

Linja-autonkuljettaja Eki Elsilä suhtautuu luottavaisesti uuteen tekniikkaan.

Kokonaan ongelmitta ei ole selvitty

Mikään järjestelmä ei kuitenkaan ole täysin aukoton. Joskus on saattanut esimerkiksi unohtua kirjautua ulos ajamastaan autosta. Toisinaan myös itse tekniikka on takkuillut.

− Joskus ajamani auto on antanut vääränlaista tietoa esimerkiksi tyhjäkäynnin suhteen, Elsilä ­toteaa.
Eero Inkiläinen epäilee, että järjestelmä on alun perin suunniteltu kuorma-autoille, mihin viittaa myös siihen sisäänrakennettu hälytys 85 kilometrin tuntivauhdista. Lisäksi myös Elsilän mainitsema tyhjäkäynti tuotti aluksi ongelmia, sillä ohjelma saattoi näyttää tyhjäkäyntiä läpi yön, vaikka moottori oli sammutettu. Hän kiitteleekin erityisesti Savonlinjan omia asentajia, jotka tekivät käyttöönottovaiheessa hyvää työtä. Nyt ainakin suurin osa teknisistä ongelmista on saatu korjattua.

Operatiivinen johtaja Antti Korhonen Mapon Suomelta kertoo, että sovellusta ei ole erityisesti tehty rahtiliikenteeseen, joskin sitä on käytetty siellä enemmän. Tämän takia järjestelmään on määritelty ekologiseksi vakionopeudeksi tuo 85 km tunnissa, mutta se on hänen mukaansa helposti muutettavissa.

Tervetuloa uusi tekniikka

Eero Inkiläinen pitää järjestelmää hyvänä uudistuksena ja näkee tarpeelliseksi sen, että myös kuljettaja pystyy seuraamaan omaa ajotapaansa ja saa palautetta siitä. Hän näkee järjestelmän mielellään leviävän muihinkin yhtiöihin, sillä oikein käytettynä se tuo myös kuljettajalle oikeusturvaa, kun ajosuoritus voidaan sieltä tarkistaa.

Elsiläkin kertoo suhtautuvansa positiivisesti uudistuksiin.

− En oikeastaan pelkää uutta tekniikkaa. Olen avoin kaikille hyville uudistuksille.

Työsuojeluvaltuutettu Eero Inkiläisen mielestä työnantaja on hoitanut hyvin uuden järjestelmän käyttöönottoprojektin.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 4/2022.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • 10 syytä olla äänestämättä vaaleissa – tai ehkä sittenkin äänestää – nämä asiat edistyvät kun duunarit eivät äänestä

    Julkaistu: |
    Aihe: Äänestäminen
  • Tienkäyttäjät ja lainsäätäjät muokkaavat 2020-luvun liikenneturvallisuutta

    Julkaistu: |
    Aihe: Liikenneturvallisuus 2/3
  • Liikenneturvallisuus on monen palan palapeliä

    Julkaistu: |
    Aihe: Liikenneturvallisuus 1/3