Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Kimmo Kainulaisen hymy on herkässä. Haave toiveammatista on syyskuusta lähtien tullut todeksi.
Aihe: Työssäoppiminen

Työssäoppiminen antaa mahdollisuuden harjoitella kuljettajan ammattia

Syksy toi Kimmo Kainulaiselle toivotun työpaikan.

Teksti ja kuva Hannu Tuovinen
Julkaistu

Illanhämärä Jyväskylässä: kahdeksanmetrinen kuorma-auto kiinnittyy terminaalin lastaus- ja purkulaituriin Jyväskylän Seppälänkankaalla. Kimmo Kainulaisen kuorma-auton lastina on irtotavaraa häkeissä ja lavoilla.

Helmikuisessa pikkupakkasessa ajettu reitti on Kainulaiselle tuttu viime syksystä lähtien, kun hän aloitti Kuljetus Kari Rönköllä vuoden määräaikaisella sopimuksella. Viikoittain keikkoja kertyy viisi. Kerran kuussa perjantaisin Kainulainen pitää vapaata ja viheltää kakkosdivisioonan salibandymatseja.

– Hienoa, että työnantaja arvostaa liikuntaharrastustani ja pääsen kerran kuussa tuomaroimaan, Kainulainen iloitsee.

Syksyllä tärppäsi

Synnynnäisen kuulovamman kanssa koko ikänsä taiteillut Kainulainen tuntee Seppälänkankaalla sijaitsevan lastauspaikan kommervenkit.

– Kuorma kulkee juohevammin, kun tehdään oikealla tavalla. Purkamiseen menee reilu puoli tuntia. Ripeä pitää olla, hän sanoo.

Huli saa kyytiä, kun Kainulainen rullailee tavarat terminaaliin, missä kollega siirtää ne jatkoon. Vartissa kuorma on purettu. Paluulastiksi tulee saman verran eli puoli autollista.

Auton oikeaoppinen terminaaliin ajaminen ja lastinpurku ovat esimerkkejä siitä, miten tärkeää ns. työssäoppiminen on kuljetusalalla.

Kuulovammaisena Kainulainen tietää tämän erityisen hyvin ja osaa arvostaa mahdollisuutta kouluttautua ns. duunissa tekemällä. AKT-lehti kertoi kesäkuun numerossa Kainulaisesta ja vamman tuomista haasteista kuljettajan ammatissa. Sisäkorvaimplantin ansiosta hän pystyy vaativaan ammattiinsa.

Syyskuussa työnhaku tärppäsi, ja nyt kuormaa purkaessaan Kainulainen osoittaa onnistuneensa. Hän tietää, että taival on pitkä ja alussa ollaan, mutta miehen toiveikkuus suorastaan hehkuu kuormaussillan hämärässä.

Työkokeilusta kunnon startti

Toimitusjohtaja Kari Rönkkö mahdollisti Kainulaiselle viime kesänä Kelan tukeman neljän päivän työkokeilun, tuolloin yhdistelmärekan ratissa Tampereen reitillä.

– Muutamia viikkoja myöhemmin sain Rönköltä tarjouksen aloittaa Jyväskylän reitillä, Kainulainen kertaa.

Intohimoinen halu edetä rekan ohjaamoon tarkoittaa, että plakkarissa on raskaan ajoneuvon kuljettajan tutkinto.

– Kun kesälomat alkavat pyöriä, nähdään, toteutuuko yhdistelmän ajaminen taas Tampereen reitillä, Kainulainen tuumii.

Hitaammin hyvä tulee

Viime kesänä Kainulainen kipinöi uskoa, että suomalaisista kuljetustyönantajista kyllä löytyy joku, jonka arvoihin osuisi hänenlaisensa ’hitaampi oppija’.

– Usein hitaammin oppiva on myös perusteellisempi, kuului Kainulaisen arvio.

Kari Rönkkö katsoo Kainulaisen ja yrityksen arvojen olevan saman suuntaiset ja siksi nuori mies on nyt palkkalistoilla.

Pitkän linjan yrittäjä on kohdannut 37 yrittäjävuoden aikana monenlaisia tapauksia ja kohtaloita.

– Eihän meistä kukaan ole täydellinen. Yrityksen arvoihin kuuluu, että kaikille pitää antaa mahdollisuus.

Joukossa on myös puolittain näkönsä menettänyt kuljetusyrittäjä, joka joutui luopumaan ammatistaan tien päällä.

Kimmo Kainulainen kehuu työkavereitaan ja työilmapiiriä iisalmelaisyrityksessä. Entä se esille nostettu urheilu ja liikunta yrityksen arvoissa?

Pitkän linjan kiekkomies Kari Rönkkö tukee kiekkoilua edelleen ja omistaa osan Mestiksessä pelaavasta IPK Hockeystä. Joukkuepeli on kehittänyt pelisilmää myös työnantajana.

– Kimmon kohdalla näkyy selvästi, miten kova palo ammattikuljettajaksi on, Rönkkö toteaa.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2022.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • EU pistää raskaan liikenteen päästöjä kuriin vaatimalla markkinoille sähköistä kalustoa

    Julkaistu: |
    Aihe: Sähköinen liikenne
  • Sami Ahtiainen näki jo varhain merkkejä siitä, että hänen pojastaan Alex Ahtiaisesta saattaa tulla kuorma-autonkuljettaja

    Julkaistu: |
    Aihe: Samoissa töissä
  • Puolet elämästä tien päällä

    Julkaistu: |
    Aihe: Työssä