Liikenneturvallisuus ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
Turvallisuuskulttuuriin tarvitaan suuri muutos
Liettuassa linja-auto ajautui ojaan humanitäärisessä kuljetuksessa, Kuopiossa tapahtui tuhoisa linja-auto-onnettomuus, lisäksi on lukuisia läheltä piti -tilanteita. Näitä yhdistää, että on haluttu päästä halvalla: kuljettaja ja linja-auto on hankittu erikseen. Ratissa on usein ollut eläkeläinen.
Yhdistysten ja yhteisöjen linja-automatkoilla kilpaillaan liian usein hinnalla turvallisuuden kustannuksella.
– Pitää olla vähintään samat säännöt kaikille kuljetuksille. Vastuukysymykset ovat erittäin hämäriä, Turun Seudun Linja-Autohenkilökunta ry:n puheenjohtaja Mikko Ahomäki sanoo. Ahomäki on sitkeästi kantanut huolta turvallisuusongelmista linja-autoliikenteessä.
Turun yliopistollisen keskussairaalan Ajopolilla nähdään, että eläkeläiskuljettajien terveyden seuranta perustuu täysin kuljettajien omaan aktiivisuuteen. Vastuualuejohtaja Marja-Liisa Huuskonen katsoo, että R2-ajokortteja uusivat lääkärikollegat eivät välttämättä tiedä riittävästi ammattikuljettajan terveysvaatimuksista.
– Usein työkyvyttömyyseläkkeelle päätynyt toivoo R2-kortin uusintaa, jotta voisi tehdä keikka-ajoja.
Monet aivoperäiset sairaudet lyhentävät ajouraa ja muistisairauksissa voi kehittyä sairauden tunnottomuutta. Huuskonen ehdottaa esimerkiksi, että Traficomin sivuilla voisi olla rekisteri kuljettajan terveystilan tarkistuspäivästä ja työterveyshuoltoa hyödynnettäisiin myös eläkeläiskuljettajien terveysarvioihin.
– Ammattikuljettajien terveyden seuranta pitäisi siirtää työterveyshuollon tehtäväksi. Lainsäädännöllä voisi ohjata liikenneturvallisuutta monella tavalla. Kuljettajien terveyttä tulisi parantaa uran alkuvuosista lähtien, Huuskonen linjaa.
Ennakointia ja suunnittelua
Työsuojelusihteeri Pasi Ritokoski AKT:stä toteaa, että linja-automatkoilla taukojen, lepoaikojen ja muiden aikataulujen pitää olla mietitty. On tiedettävä, tarvitaanko useampia kuljettajia, ammattipätevyyksien pitää olla kunnossa ja ajopiirtureita pitää käyttää – onpa kyse sitten humanitäärisestä kuljetuksesta tai urheiluseuran reissusta. Ovatko nämä kaikki tilaajan hallussa, kun auto vuokrataan erikseen? Kuljettajan vastuulle jää todella paljon erityisesti ulkomaan matkoilla.
– Yritykset, jotka ulkomailla ajavat tietävät, ettei sinne lähdetä kuin taksi konsanaan. On toimintaohjeet, miten eri maihin mennään.
Tarvitaan reivaus turvallisuuskulttuuriin
Linja-autoliiton toiminnanjohtaja Mika Mäkilä katsoo, että maantieliikenteen liikenneturvallisuustavoitteita pitäisi kehittää kokonaisuutena. Verrokkina hän ottaa ilmailun, jossa vaaditaan turvallisuusjärjestelmä, eikä vain yksittäisiä asioita liikenteenharjoittajalta. Maantieliikenteessä se tarkoittaisi, että turvallisuusjohtamisen periaatteiden tulisi olla kokonaisuutena kunnossa. Prosessit olisi varmistettu aina kriisiviestintää myöten.
– Nyt lähestymistapa on se, että onnettomuuksia katsotaan yksilövastuun kautta. Tieliikenteessä on ankara rangaistusvastuujärjestelmä. Tämä taas ei tue turvallisuuskulttuurin muodostumista, ja ammattimaista lähestymistapaa, Mäkilä sanoo.
Ja kun ei ole valvontaa, voidaan mennä riman ali. Jos organisaatiot vastaisivat turvallisuuskulttuurista, tilanne olisi toisenlainen. Mäkilä näkee, että valtion liikenneturvallisuustyössä on nyt menty pehmein menetelmin, toimialaa sitouttamalla.
– Se on jopa naiivi tapa saada asioita läpi. Turvallisuuskulttuurin pitää tulla säätelynä. Asiat pitää hoitaa kuntoon. Pointtini on, onko maantieliikenne jäänyt jälkeen, siitä mitä muussa yhteiskunnassa on tapahtunut. Tehokkain tapa vaikuttaa riskitoimijoihin on, että tsekataan kaikki kerralla.
Lainsäädännöllä voisi ohjata liikenneturvallisuutta monella tavalla. Kuljettajien terveyttä tulisi parantaa uran alkuvuosista lähtien.
Samat säännöt pätevät kaikille
Turvallisuusongelmat nousivat esiin, kun humanitäärisessä kuljetuksessa Liettuassa ollut linja-auto ajautui ojaan. Säännöt ovat niissäkin lepoaikoja myöten samat.
– Poliisin tiedossa ei ole, että EU:ssa, jonka lainsäädäntöön ajo- ja lepoaikojen valvonta perustuu, olisi olemassa mitään annettuja poikkeuksia, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksen liikenneturvallisuuden vastuualueelta kertoo.
Kun ulkomailla sattuu onnettomuus, tutkinta suoritetaan tapahtumamaassa sen lainsäädännön mukaisesti. Esimerkiksi väliaikainen ajokielto ratkaistaan paikallisten käytäntöjen mukaisesti. Mikäli ajokortti otetaan haltuun ja kuljettaja määrätään ajokieltoon, ajokortti pääsääntöisesti toimitetaan kotimaahan. Lopullisen ajokieltopäätöksen, ajokiellon pituuden tai ajo-oikeuden palauttamisen ratkaisee kotipaikkakunnan poliisi.
Linja-auton vuokraajan vastuu koskee lähinnä ajo-oikeuden varmistamista, sekä varusteiltaan ja kunnoltaan määräysten mukaisen ajoneuvon luovuttamista toisen käyttöön.
Liikennevakuutus viimeinen turva
Matkustajien turvana on viime kädessä autoon otettu liikennevakuutus. Ifin ajoneuvovahinkojen claims manager Alexander Jansson kertoo, että liikennevakuutus kattaa kaikki liikennevahingossa sattuneet henkilövahingot silloinkin, vaikka kuljettaja olisi nukahtanut, saanut sairaskohtauksen tai ajanut päihdyttävän aineen vaikutuksen alla. Liikenteessä sattuneet henkilövahingot ovat toisinaan myös pitkäkestoisia ja henkilövahinkokorvauksia voidaan korvata loukkaantuneen henkilön koko loppuelämän ajan. Liikennevakuutus kattaa myös syyttömän osapuolen ajoneuvolle ja omaisuudelle aiheutuneet vahingot. Lisäturvaa voidaan saada auton vapaaehtoisesta kaskovakuutuksesta.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 6/2022.