Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: IHAN TAVALLINEN TYÖPÄIVÄ

Terminaalin yötyö pakettialueella on toisteista, ja silti mielekästä

Jani Kylätaskun työyö on pakettirallia illasta aamuun.

Jani Kylätasku työskentelee Schenkerin Lempäälän terminaalissa. Hänet valittiin viime vuoden alusta lähtien myös terminaalipuolen työsuojeluvaltuutetuksi. Kylätasku kehuu, että työpaikalla työsuojeluasiat otetaan vakavasti ja ne ovat hyvällä mallilla.

Teksti ja kuvat Mikko Perttunen
Julkaistu

Kun virka-aikaan toimiston penkkiä kuluttavat suomalaiset istuvat jo työpäivän viimeisellä kahvitunnilla tai pohtivat kotiinlähtöä, herää lempääläläinen Jani Kylätasku vasta yöuniltaan.

– Ihanteellinen heräämisaika on puoli kolmen ja kolmen välillä päivällä. Jos herään vaikka jo puoli kahdelta, joudun ottamaan pienet päiväunet illalla ennen vuoroon lähtöä, Kylätasku toteaa.

Syy on siinä, että Lempäälässä Schenkerin terminaalissa työskentelevä Kylätasku painaa hommia pääasiassa öisin. Kalenterissa vuorottelee neljä yövuoroviikkoa ja kaksi iltavuoroviikkoa.

– Ketäänhän ei voi pakottaa tekemään pelkkää yövuoroa, mutta minulle se on sopinut hyvin. Olen aina saanut rytmin pidettyä. Ja hyvät unet se vaatiikin, ettei ole ihan zombina tuolla, Kylätasku toteaa.

Vaikka pakettialueella työ on toisteista, ei Jani Kylätasku ole vielä kokenut leipiintyneensä.

Ilta ennen vuoroa kuluu kuitenkin ensin vaimon ja kahden koiran seurassa ihan tavallista arkea viettäen.

Kello 21 jälkeen Kylätasku alkaa toimittaa lähtöä. Lyhyintä reittiä terminaaliin on matkaa vain neljä ja puoli kilometriä, joka taittuu usein pyörällä.

– Tykkään olla paikalla ajoissa, jotta ehdin rauhassa juoda kahvit ja jutella muiden työntekijöiden kanssa ilman hosumista. Ihmiset ovat tämän suhteen erilaisia. Joku tulee työpaikalle jopa tuntia aiemmin, kun taas toiset vasta viime minuuteilla, Kylätasku sanoo.

Vuoro alkaa kello 22, jolloin on aluksi luvassa vuoronvaihtopalaveri. Siinä käydään läpi viime yötä edeltävä vuoro – mikä on mennyt hyvin ja missä olisi ehkä parannettavaa. Aikaa tähän menee vain muutama minuutti. Lisäksi työnjohto kertoo mahdolliset päivänpolttavat asiat.

– Sitten lähdetäänkin hommiin. Vuoron alku riippuu pitkälti iltavuorosta. Mikäli heillä on ollut kiire, ei kaikkea ole välttämättä ehditty tehdä, mutta ihanteellisessa tilanteessa tulemme pakettialueelle niin sanotusti valmiiseen pöytään, Kylätasku sanoo.

Pakettialue on Schenkerin terminaalissa alue, jossa muualta saapuvat paketit lajitellaan jaettavaksi Tampereen seudulle. Alkuun tulee isoja kuormia Helsingistä. Suurista kaupungeista, kuten Helsingistä ja Turusta tulevat paketit esilajitellaan jo lähtöpaikassa, mikä helpottaa työtä Tampereen terminaalissa.

– Helsingistä tulee yön aikana tavaraa vielä lisääkin. Paketteja on ihan laidasta laitaan, yrityksiin ja kuluttajille, Kylätasku sanoo.

Jani Kylätasku kertoo nauttivansa työstään. Porukka on mukava, ja myös yövuoro sopii miehelle.

Kylätasku on niin sanottu pakettikymppi eli pakettilajitteluvuoron vastuuhenkilö. Kylätasku on viihtynyt hyvin nimenomaan pakettien parissa. Työ on käytännössä samaa vuorosta toiseen, mutta mies ei ole päässyt leipääntymään.

– Tämä on sosiaalista työtä. Täällä on hyvä porukka, jonka kanssa pystyy juttelemaan kaikesta maan ja taivaan välillä.

– Työyhteisö ja työilmapiiri ovat erilaisempia kuin missään muissa työpaikoissa, joissa olen ollut. Sillä on iso vaikutus siihen, ettei harmita tulla töihin, vaikka olisi kuinka kiireinen yö tulossa, ­Kylätasku jatkaa.

Schenkerin Lempäälän terminaaliin tulee yössä valtava määrä paketteja, jotka lajitellaan, ja jotka sitten jatkavat matkaansa lähialueille.

Alkujaan tamperelaisen Kylätaskun terminaaliura Schenkerilla alkoi aikanaan jo vuonna 2007 Turussa, jonne hän muutti silloisen tyttöystävänsä perässä. Kylätasku oli opiskellut ravintolakokiksi, mutta niihin töihin hän ei koskaan päätynyt.

– Kun muutin Turkuun, oli nousukausi ja tavara liikkui hyvin. Etsin töitä ja päädyin Schenkerille, Kylätasku muistelee.

Loppuvuodesta 2013 Kylätasku palasi Tampereelle. Tuolloin Schenkerin terminaali oli Hervannassa, jonne hän meni töihin alihankkija Transvalin kirjoille.

– Tuolloin tein pelkästään iltavuoroa parin vuoden ajan. Kun sitten siirryin Schenkerille, ryhdyin tekemään pääsääntöisesti yövuoroa, Kylätasku kertoo.

– Itse asiassa tein aluksi kuusi vuotta putkeen pelkkää yötä, hän lisää.

Se näkyy tietysti myös arjessa. Puoliso on päivätöissä, joten Kylätasku nukkuu käytännössä lähes koko sen ajan, kun tämä painaa töitä.

– Saatan heittää hänet aamulla bussipysäkille ennen kuin menen nukkumaan. Olemme olleet naimisissa yli seitsemän vuotta, ja siitä ajasta vaimo on nukkunut ehkä 70 prosenttia yksikseen, Kylätasku sanoo.

Ainakin parisuhde säilyy tuoreena.

Schenkerin Lempäälän terminaalissa on kolminkertaisesti tilaa entiseen Hervannan terminaaliin nähden. Tässä työvuorossa oli töissä 17 henkilöä eri tehtävissä.

Vähän ennen puolta yötä pakettiporukka suuntaa ensimmäiselle kahvitauolle, jonka jälkeen pakettirallissa alkaa toinen erikoiskoe.

Pitkin yötä terminaaliin saapuu pakettihäkkejä ja -lavoja ympäri Suomea.

– Yön aikana on tietysti tarkoitus saada hommat valmiiksi, ja siirtää lähtevät paketit lastauspaikoille ennen kotiinlähtöä. Meillä on myös asiakkuuksia, joiden pitää olla tiettyyn aikaan valmiina, ja yksi kympin tehtävä onkin pitää huolta, että tällaiset asiakkaat tulee tehtyä ajoissa.

– Yritämme tietysti pitää hyvää huolta asiakkaistamme, koska ne lopulta maksavat meidän palkkamme, Kylätasku lisää.

Yövuorossa työskentelyssä on omat haasteensa, mutta Jani Kylätasku on tottunut säätämään rytmiään.

Lounastauolle siirrytään noin kello 2.20, ja siihen yhdistetään vielä toinen kahvitauko, mikä tekee jälkimmäisestä tauosta selvästi pidemmän.

– Yön onnistumisen kannalta on järkevintä pitää vain kaksi taukoa, ja olemme siksi tehneet tällaisen oman kompromissin täällä. Tietysti tauot saisi halutessaan pitää myös normaalilla tavalla.

Syynä kahden tauon taktiikkaan on se, että aamuneljän ja -kuuden välillä kuskit alkavat saapua terminaaliin ja kysellä lastinsa perään. Tavaran liikkumisen kannalta on siis eduksi, ettei pakettipuolen väki ole juuri tuolloin kahvikupin ääressä.

Terminaalin yössä paketti poikineen siirtyy lavalta tai häkistä toiseen.

Kylätaskun vuoro loppuu kello 6.30. Hän pyrkii käymään suihkussa työpaikalla, jolloin kotona tarvitsee enää haukata jotain ja pestä hampaat.

– Pääsääntöisesti tunnin päästä vuoron päättymisestä olen jo oikoisellaan sängyssä.

Yövuoron suurin haaste on luonnollisesti uni. Nukkuminen voi olla haastavaa erityisesti kesällä.

– Makuuhuone on kyllä pimennetty, mutta jos herään jossain vaiheessa päivää ja käyn makuuhuoneen ulkopuolella, on haastavaa saada enää unta, kun on nähnyt auringon. Talvella tätä ongelmaa ei juuri ole.

Kylätaskun yövuoroviikko alkaa sunnuntai-iltana ja päättyy perjantaiaamuun. Osa porukasta työskentelee maanantai-illasta lauantaiaamuun, koska perjantain ja lauantain välisenä yönä terminaaliin tulee vielä tavaraa.

Työviikon jälkeen koko viikonloppua ei voi kuitenkaan nukkua. Kylätasku ottaakin perjantaiaamupäivällä vain lyhyet unet, jotta saa rytmin käännettyä, ja jotta hänestä on viikonloppuna seuraa vaimolle ja koirillekin.

– Rytmin kanssa on aina vähän säätöä. Iltavuoro on siinä mielessä kiva, että saa nukkua normaalisti, mutta silloin toisaalta sosiaalinen elämä hiukan kärsii, Kylätasku toteaa.

Jani Kylätasku on Schenkerin terminaalissa pakettikymppi eli pakettilajitteluvuoron vastuuhenkilö, mutta osallistuu työhön muiden tapaan.