Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Asko Nykäsen ajoneuvo on pitkä ja pitää sisällään herkästi syttyviä aineita. Täysi kuorma on kuitenkin vähemmän vaarallinen kuin tyhjä, Nykänen kertoo.
Aihe: ALAN TÖISSÄ

Tarkkana joka hetki – kyydissä syttyvä kuorma

Säiliöautonkuljettaja Asko Nykänen on joutunut näkemään kaksi onnettomuutta läheltä. Ne opettivat yhä huolellisemmaksi.

Teksti ja kuvat Tua Onnela
Julkaistu

Oli se lohduton näky. Säiliöautonkuljettaja Asko Nykänen muistaa elävästi, miltä kollegan auto näytti tieltä suistuneena.

Nykänen oli mukana tekemässä hätätyhjennystä. Työpäivä venyi pitkäksi, ja sen jälkeen mielessä pyöri, miten pienestä kaikki on kiinni. Tällä kertaa vahingot olivat vain aineellisia, mutta toisinkin olisi voinut käydä.

– Saa olla joka päivä iloinen, kun tulee ehjänä kotiin, Nykänen sanoo.

Myöhemmin Nykänen näki läheltä toisenkin säiliöauto-onnettomuuden.

Kaksi tapausta antoivat arvokasta kokemusta hätätyhjennyksistä, mutta ne muistuttavat Nykäsen mielessä edelleen siitä, miten tärkeää hänen työssään on pitää koko ajan ajatus mukana.

Viimeiset tipat huoltoasemalle

Tarkkana pitää olla esimerkiksi juuri nyt, kun Nykänen pysähtyy Varkaudessa sijaitsevan huoltoaseman pihaan. Hän laittaa suojalasit päähänsä, tekee auton takaosassa tarvittavat säädöt ja purkaa ”lopputipan” eli aamun kierrokselta jääneen polttoaineen huoltoaseman säiliöön.

– Nyt on tyhjä auto, Nykänen tuumaa.

– 59 kuutiota jaettu ympäri maailmaa.

Nykäsen työpäivä alkoi jo neljältä aamuyöllä. Ensimmäiseksi hän kiersi huoltoasemat, ja kun päivä alkoi sarastaa, vuorossa olivat polttoaineita tarvitsevat yksityisasiakkaat. Nyt ohjelmassa on enää paluu Mikkeliin ja auton vienti huoltoon.

Nykänen nappaa hetkessä kyytiin tyhjän perävaunun, joka oli huoltoaseman pihassa odottamassa, ja suuntaa auton kohti Mikkeliä.

”Ohje kuuluu, että jos huoltoasemalla tulee joku juttelemaan, hänelle sanotaan, että anteeksi mutta minun pitää nyt keskittyä”, Asko Nykänen kertoo.

Montaa eri polttoainetta

Maallikon silmään Asko Nykäsen ajama säiliöauto näyttää siltä, että sillä voisi kuljettaa korkeintaan kahta eri ainetta: autossa yhtä ja vaunussa toista. Kuori kätkee kuitenkin alleen paljon monimutkaisemman rakenteen.

– Auto on jaettu viiteen eri osaan ja vaunu kuuteen. Kyytiin voi siis ottaa yhtätoista eri ainetta. Käytännössä meillä ei ole niin montaa, mutta varsinkin talviaikana voi kyllä olla helposti kuutta eri laatua, Nykänen kertoo.

Tästä seuraa yksi erityistä tarkkuutta vaativa asia. Väärää polttoainetta ei missään tapauksessa saa mennä väärään säiliöön. Jokainen voi kuvitella, minkälainen sotku seuraisi, jos esimerkiksi huoltoaseman säiliössä olisi eri tavaraa kuin kyltissä lukee.

– Kun aloitin nämä hommat, vanha kollega sanoi, että vaikka olisit kuinka väsyksissä, sinun pitää koko ajan tietää, mitä teet. Ohje kuuluu, että jos huoltoasemalla tulee joku juttelemaan, hänelle sanotaan, että anteeksi mutta minun pitää nyt keskittyä, Nykänen kertoo.

Taito minimoida vahingot

Maallikko ei heti arvaisi sitäkään, että polttoaineita kuljetettaessa tyhjä kuorma on itse asiassa vaarallisempi kuin täysi.

– Täyteen säiliöön voi heittää vaikka tulitikun, eikä se syty. Tyhjä säiliö, jossa on jäljellä enää höyryt, voi räjähtää, Asko Nykänen kertoo.

Siksi Nykäsellä ei tänään ollut kyydissä ollenkaan bensaa. Auto on menossa työpäivän päätteeksi huoltoon, ja turvallisuussyistä huoltopaikassa ei haluta, että säiliöissä on höyryjä kaikkein helpoimmin syttyvistä aineista.

Pitääkö vaarallisten aineiden kuljettajalla olla paljon erityistaitoja?

– Ei hirveästi, Nykänen vastaa – ja luettelee sitten ison joukon vaadittuja erityistaitoja.

Pitää osata puntaroida erilaisia riskejä, pitää osata sammuttaa paloja, pitää pystyä estämään maahan joutuneita aineita valumasta sadevesijärjestelmiin, pitää osata tukkia vuotoja…

– Eli minimoida vahinko, jos sellainen tulisi. Mutta käytännössä jos yhtään enempää kuin tippa putoaa, otetaan ensimmäiseksi yhteys pelastuslaitokseen. Siellä on kaikkein paras asiantuntemus, Nykänen sanoo.

Onneksi säiliöautot on suunniteltu niin, että isot vuodot eivät ole todennäköisiä. Säiliöt ovat materiaalia, joka voi mennä vaikka ruttuun ja pysyä silti tiiviinä.

Asko Nykänen arvostaa siistiä ohjaamoa. Työparin kanssa ajatukset käyvät hyvin yksiin.

Kahvin ja juttelun voimalla

Kaikki tämä valppaus ja herätykset ennen neljää yöllä. Kuulostaa vaikealta yhdistelmältä.

Nykänen myöntää, että aamut tuntuvat todella aikaisilta, viimeistään perjantaina.

– Mutta se on jännä homma, että kun ensimmäisellä huoltoasemalla saa kahvikupin käteensä, se ajatus vain kummasti kirkastuu.

Ajaessaan Nykänen juttelee mielellään työkavereiden kanssa. Se pitää virkeänä. Samalla on ideoitu monta työhön liittyvää parannusta ja jaettu tärkeää tietoa.

– Usein, kun on menossa johonkin uuteen paikkaan, joku toinen jo tietää paikan ja osaa neuvoa, että siellä kannattaa huomioida se ja se asia tai sinne kannattaa ajaa sieltä ja sieltä.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Skarp i varje stund – pålastat antändbar material

    Julkaistu: |
    Aihe: YRKESJOBB