Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Jesse Sopanen opiskelee Tredussa linja-autonkuljettajaksi.
Aihe: OPISKELIJA

Suunnittelijaksi kuljettajan kokemuksella

Jesse Sopanen valmistuu keväällä linja-autonkuljettajaksi, mutta aikoo jatkaa opintoja.

Teksti ja kuva Tua Onnela
Julkaistu

Kuljettajilta kuulee jatkuvasti, että Tampereen joukkoliikenteen suunnittelussa ei oteta kuljettajien näkökulmaa huomioon. Heiltä ei kysytä mitään, eikä heitä oteta suunnitteluun mukaan. Niinpä siellä tehdään paljon ratkaisuja, jotka eivät ole kuljettajille toimivia – eivätkä muutenkaan, sanoo Tampereen seudun ammattiopiston Tredun logistiikan opiskelija Jesse Sopanen.

Tämä ongelma on yksi syy siihen, että Sopanen on päättänyt hakea jatko-opintoihin. Hän aikoo valmistua ensin linja-autonkuljettajaksi, sitten jatkaa ammattikorkeakouluun opiskelemaan liikennealan insinööriksi. Jos suunnitelma toteutuu, hänestä tulee sellainen suunnittelija, jolla on kuljettajan näkökulma omasta takaa.

– Minulla on tarkoitus tehdä opintojen ajan töitä linja-autonkuljettajana, ensinnäkin, koska siitä saa rahaa, mutta myös siksi, että saan kenttäkokemusta.

Kuljettajilta ei kysytä mitään, eikä heitä oteta suunnitteluun mukaan.

Sopanen uskoo, että kuljettajilla on paljon sellaista tietoa, jota suunnittelussa kannattaisi kuunnella. He tietävät, millä linjoilla on ruuhkaa ja millä tyhjää ja miten tietyömaa kannattaa kiertää.

– Linjojen suunnittelulla olisi myös mahdollista keventää kuljettajien työtä, joka on muutenkin raskasta. Silloin he voivat palvella asiakkaita paremmin.

Opiskeluissa riittää kiirettä

Sopasella on nyt menossa Tredussa kolmas eli viimeinen vuosi. Hän suorittaa sekä ammattikoulu- että ylioppilastutkinnon, joten tekemistä riittää.

– Nyt on tosi raskaita päiviä. Kaikki tunnit tuntuvat olevan päällekkäin, ja lisäksi nyt syksyllä on jo ylioppilaskirjoituksiakin. Molemmilla puolilla on kyllä ollut hyvin joustoa, Sopanen kertoo.

Kesällä hän oli oppisopimuksella töissä samassa paikassa, jossa teki edellisen harjoittelun, eli Tampereen joukkoliikenteen palvelupisteessä.

– Se oli saman tyylistä kuin viimeksi, mutta vastuuta oli lisää.

Seuraava harjoittelu alkaa tammikuussa, ja lukio-opinnot jatkuvat maaliskuuhun. Sitten on enää viimeiset kirjoitukset ja virallinen valmistuminen.

AKT-lehti on seurannut Jesse Sopasen opiskelua ensimmäisestä vuodesta alkaen.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • 40 uutta sähköbussia ja sata kuljettajaa – Työt alkoivat Nobinan uudella varikolla Oulussa

    Julkaistu: |
    Aihe: NOBINAN VARIKKO
  • Kuljettajakysely paljasti linja-autonkuljettajien vessaongelmien laajuuden

    Julkaistu: |
    Aihe: WC-ONGELMAT
  • Palveluammatissa ihmisten apuna

    Julkaistu: |
    Aihe: Minun työni