Suomalaisella on raskas kaasujalka, mutta hyvä kännykkäkuri
Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisilla on yksi Euroopan raskaimpia kaasujalkoja. Moottoriteillä nopeusrajoitusta noudatti Suomessa vain 45 prosenttia henkilöautoista, mikä oli neljänneksi huonoin tulos 13 maan joukossa.
Tulos selviää Euroopan unionin Baseline-tutkimuksesta, jossa selvitettiin Belgian, Bulgarian, Espanjan, Irlannin, Itävallan, Kreikan, Kyproksen, Liettuan, Portugalin, Puolan, Ruotsin, Suomen ja Tshekin liikennekäyttäytymistä.
Suomalaisia huonompia nopeusrajoitusten noudattajia olivat ruotsalaiset, portugalilaiset ja tshekkiläiset.
Sen sijaan muut tieliikenteen turvallisuuden taustatekijät ovat Suomessa melko hyvällä tolalla. Esimerkiksi vain harva ajaa Suomessa matkapuhelin kädessä ja rattijuoppojen osuus kuljettajista on alhainen muihin Euroopan maihin verrattuna.
Ylinopeudet aiheuttavat vaaraa hinausautonkuljettajille
Henkilöautojen ylinopeudet ja liian suuret tilannenopeudet aiheuttavat vaaran etenkin hinausautonkuljettajille, jotka joutuvat työskentelemään onnettomuuspaikoilla ja teiden pientareilla – usein henkensä kaupalla.
Hinausautonkuljettajien työturvallisuus nousi Suomessa puheenaiheeksi viime vuoden lopulla, kun Jyväskylässä Nelostiellä hinausautonkuljettaja kuoli, kun oli nostamassa aiemmin ojaan päätynyttä peräkärryä. Rampilta moottoritielle ajanut henkilöautonkuljettaja törmäsi hinausautoon ja sen kuljettajaan.
Onnettomuudessa kuollut oli jyväskyläläisen hinausautonkuljettajan Matti Loivamaan esimies.
– Ongelmana ei ole ylinopeudet sinällään vaan se, että ihmiset ajavat suurinta sallittua nopeutta, oli tiellä tilanne, mikä tahansa, Loivamaa sanoo.
Moottoritiellä emme tee mitään, ellei törmäysajoneuvoa ole paikalla.
Hinausautonkuljettajaan törmännyttä ei poliisin mukaan epäilty ylinopeudesta, vaan törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta.
Loivamaa on ajanut keikkaluonteisesti hinausautoa muun työn ohella 1990-luvulta ja päätoimisesti viime vuoden lopulta. Hänen mielestään liian suuret tilannenopeudet eivät ole uusi ilmiö. Hänen mielestään paras tapa parantaa työturvallisuutta olisi se, että käytetään tietyömailta tuttuja ”törmäysautoja”. Idea on, että varomaton törmäävä ajoneuvo iskeytyy törmäysautoon, eikä hinaustyömaan työntekijöihin.
– Jos menemme moottoritielle työskentelemään, niin emme tee mitään, ellei törmäysajoneuvoa ole paikalla, Loivamaa kertoo.
Onko suomalaisten kännykkäkuri kunnossa?
Jyväskylän hinausauto-onnettomuuden jälkeen mediassa ja sosiaalisessa mediassa käytiin myös paljon keskustelua älypuhelinten ”hiplaamisen” aiheuttamasta liikennevaarasta. Maavertailun mukaan suomalaisten kuljettajien kännykkäkuri on kuitenkin kohtuullinen. Aihetta on tutkittu hyödyntämällä viranomaisten tieliikennekameroita.
Tutkimustulosten perusteella Suomessa oli tutkitusta 15 maasta vähiten matkapuhelin kädessä ajavia: Suomalaisista kuljettajista 1,7 prosenttia piti jotain mobiililaitetta kädessä ajaessaan.
Heikoimmassa maassa eli Kyproksessa vastaava luku oli 9,4 prosenttia, kun kuljettajia havainnoitiin arkipäivän liikenteessä.
Myös Liikenneturvan tutkimuksissa on tullut esille, että suomalaiset ovat melko hyvin sisäistäneet, että kännyköiden ja älylaitteiden näpelöinti liikenteessä on epäsuotavaa. Liikenneturvan vuonna 2020 julkaistun tutkimuksen mukaan kiistaton enemmistö suomalaisista on sitä mieltä, että autoa ajaessa kännykän käyttö tulisi rajoittaa nollan ja minimin väliin.
Vain harva kokee, että puhelimen käytön rajoittaminen autoillessa on kohtuutonta.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 4/2023.