Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
”Instruktionen är att om någon kommer på bensinstationsgården för att prata, säger man att man tyvärr måste koncentrera sig nu”, säger Asko Nykänen.
Aihe: YRKESJOBB

Skarp i varje stund – pålastat antändbar material

Tankbilsföraren Asko Nykänen har hamnat se två olyckor på nära håll. De lärde mig till mera försiktig.

Text och Bild Tua Onnela
Översättning Kenneth Liukkonen
Julkaistu

Nog var det fruktansvärd syn. Så minns tankbilsföraren Asko Nykänen hur kollegans bil såg ut när den hamnat ur vägen.

Nykänen var med och göra nödtömningen. Arbetsdagen blev lång och efter det gick i huvudet tanken, hur allt kan vara fast på så lite. Denna gång var skadorna endast materiella, men det kunde ha gått värre.

– Man får vara glad efter varje dag om man kommer hem som hel, säger Nykänen.

Senare såg Nykänen en tankbilsolycka till.

Båda fallen gav värdefull erfarenhet av nödtömningar, men de påminner fortfarande Nykänen om hur viktigt det är att man i hans arbete har hela tiden givakt.

Sista dropparna till bensinstationen

Man måste vara noggrann till exempel just nu, när Nykänen stannar på bensinstationsgården i Varkaus. Han sätter skyddsglasögonen på sig, gör nödvändiga justeringarna bakom i bilen och tömmer ”sista droppen” i bensinstationens tank, det vill säga bränslet som blivit över från morgonrundan.

– Nu är bilen tom, säger Nykänen.

– 59 kubik utdelade ut i världen.

Nykänens arbetsdag började redan klockan fyra på morgonen. Först körde han till bensinstationerna och när dagen började gryna blev det de bränslebehövande privatkundernas tur. Nu står på planen endast att återvända till S:t Michel och att köra bilen till service.

Nykänen tar i en hast med sig släpvagnen som väntade på bensinstationsgården, och styr bilen mot S:t Michel.

Tankbilen ser på ytan ut som en behållare, men i verkligheten kan det finnas mer än tio olika ämnen lastade.

Många olika bränslen

För en lekmans öga ser tankbilen som Asko Nykänen kör, ut att kunna transportera högst två olika ämnen: ett i bilen och annat i släpvagnen. Skrovet döljer dock en mycket mer invecklad struktur under.

– Bilen är uppdelad i fem olika delar och vagnen i sex. Man kan alltså ta elva olika ämnen medfyllt. I praktiken har vi inte så många, men speciellt på vintern kan det lätt beröra om sex olika kvaliteter, säger Nykänen.

Detta leder till en sak som kräver speciell uppmärksamhet. Fel vätska får inte under några omständigheter hamna i fel tank. Alla kan föreställa sig vilken sorts röra som skulle följa av om det till exempel fanns annat ämne i bensinstationstanken än vad som står på skylten.

– När jag började detta jobb, sade en gammal kollega, att hur trött du än är, så måste du alltid veta vad du gör. Instruktionen är att om någon kommer på bensinstationsgården för att prata, säger man att man tyvärr måste koncentrera sig nu på jobbet, säger Nykänen.

Förmågan att minimera skador

En lekman skulle inte genast gissa sig att en tom tank faktiskt är farligare än en full vid transporten av bränsle.

– Du kan fast kasta en tändsticka i en full tank och den tänds inte. En tom tank med bara ångor kvar kan explodera, säger Asko Nykänen.

Därför hade Nykänen ingen bensin påfylld idag. Bilen ska på service efter arbetsdagen och av säkerhetsskäl vill servicestationen att det inte finns ångor från de lättantändliga ämnena i tankarna.

Måste en förare av farliga ämnen ha några specialkunskaper?

– Inte så många, svarar Nykänen – och räknar sedan upp flera specialkunskaper som krävs.

Man måste kunna väga olika risker, man måste veta hur man släcker bränder, man måste kunna förhindra att ämnen som fallit på marken rinner i regnvattendräneringen, man måste veta hur man blockerar läckor.

– Alltså att minimera skadorna, om det skulle hända. Men i praktiken, om något mer än en droppe spiller, är det första man gör, att man kontaktar räddningstjänsten. Bästa kunskapen finns där, säger Nykänen.

Lyckligtvis är tankbilar planerade på ett sådant sätt att stora läckor inte är sannolika. Behållarna är av material som till och med kan bli nedskruttat och fortfarande stå tätt.

Arbetsdagen fullgjord. Asko Nykänen fyller sista pappren och för bilen till service.

Med kaffets och diskussionens kraft

All denna uppmärksamhet och uppväckningarna på morgonen före fyra. Låter som en krävande kombination.

Nykänen medger att morgnarna känns tidiga, senast på fredagen.

– Men konstigt nog, när man får en kopp kaffe i handen på första bensinstationen, blir humöret piggare.

Under körningen tycker Nykänen om att tala med sina kollegor. Det håller en skarp. Samtidigt har många arbetsrelaterade förbättringar dykt upp och mycket information kommit till diskussion.

– Ofta när man ska till ett nytt ställe, känner någon annan till platsen och kan ge råd om att man ska uppmärksamma detta och det där, eller att man ska köra den och den vägen.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tarkkana joka hetki – kyydissä syttyvä kuorma

    Julkaistu: |
    Aihe: ALAN TÖISSÄ