Simulaattoriharjoittelussa päästään kokeilemaan vaaratilanteita turvallisesti
Työturvallisuus on yhtä tärkeä kuin mikä tahansa työpaikalla käsiteltävä asia. Siihen pitää kiinnittää huomiota aina uudestaan, sillä rutiinien kertyessä silmä tottuu asioihin, jotka aiemmin pistivät silmään.
Valtakunnallista satamien työturvallisuusviikkoa vietettiin jälleen lokakuun alussa. Etelä-Kymenlaakson osalta tilaisuus järjestetään vuorovuosin Kotkassa ja Haminassa.
Tapahtumaan oli tuotu paikallisen toisen asteen koulutusta tarjoavan Ekamin satamanosturisimulaattorin ”matkamalli”, joka on riisutumpi versio varsinaisessa koulutuskäytössä olevaan simulaattoriin verraten. Pyysimme koekaniiniksi kokeneen nosturinkuljettaja Mikko Postin. Hänen mukaansa laite oli varsin realistinen, mutta selvästi herkempi oikeaan nosturiin verrattuna. Kontin nostaminen autosta laivaan sujui silti ongelmitta.
Ensimmäistä kertaa päivän järjestelyistä vastannut HaminaKotka-sataman operatiivinen- ja työsuojelupäällikkö Oskari Aarnio kertoo, että tilaisuutta on valmisteltu keväästä asti. Päivän teemaksi on tällä kertaa nostettu ergonomia, jonka tärkeys nousee esille myös istumatyössä, niin toimistossa kuin nosturin ohjaamossa.
Aarnion mielestä satamaturvallisuudessa on otettu hyvä askel eteenpäin ja turvallisuus kehittyy koko ajan. Satamien työturvallisuuden heikompi taso on lähinnä historian kaiku muutamien vuosikymmenten takaa.
Mihin virtuaalista koulutusta tarvitaan
Tyypillinen virhe uusilla kuljettajilla on nosturin liikuttaminen liian nopeasti, kertoo Ekamin nosturikouluttaja Topi Suntio. Uudet opiskelijat istutetaan teoriakoulutuksen lomassa ensin simulaattorin penkkiin. Työturvallisuutta lisää jo se, että simulaattorissa tulevat nosturikuskit pääsevät tutustumaan realistisiin hallintalaitteisiin turvallisesti. Varsinkin alkuvaiheessa, kun ohjaimet eivät ole vielä ajatuksen jatke, aloittelija saattaa avata lukituksen ja pudottaa vahingossa kuorman.
Joillain aloilla simulaattorioppimista on hyödynnetty jo pitkään. Esimerkiksi suurten matkustajakoneiden pilotit harjoittelevat simulaattoreilla erilaisia tilanteita säännöllisesti. Satamatyön osalta simulaattorit ovat tulleet osaksi alan koulutusta ja laitteiden avulla voi harjoitella tilanteita, joiden kokeileminen oikeassa elämässä voisi olla vaarallista. Simulaation ja virtuaalitodellisuuden avulla alalle tulijat pyritään evästämään paremmin turvallisuuseväin ja tarjota mahdollisuuksia vaativampien tilanteiden harjoittelemiseen.
Voi harjoitella tilanteita, joiden kokeileminen oikeassa elämässä voisi olla vaarallista.
Myös Posti on uransa aikana piipahtanut simulaattorin penkillä. Ensimmäisen nosturikortin hän sai 2005 ja muutamaa vuotta myöhemmin Posti suoritti satamakiskonosturille tarvittavat luvat. Tuolloin simulaattorit olivat toiset, mutta eivät silloinkaan enää huonot.
Suntion kokemuksen mukaan suuri osa simulaattorikoulutukseen osallistuvista ottaa sen tosissaan, mutta mukaan mahtuu myös niitä, joille koulutus on vain jännä peli. Porukka on yleensä hyvin valikoitunutta.
– Usein yritykset lähettävät nosturikoulutukseen sellaisia, jotka ovat osoittautuneet muutenkin huolellisiksi koneiden käyttäjiksi.
Koulutukseen pääsy voi olla myös eräänlaista palkitsemista, sillä uuden tehtävän myötä työntekijän palkka nousee. Toisaalta yritykset saattavat lähettää koulutukseen useampia ehdokkaita, joista osa saa uusia työtehtäviä.
Pelkällä simulaattorikoulutuksella ei toki pääse vielä kiinni työhön. Se on vasta ensimmäinen askel. Lupa nosturin kuljettamiseen irtoaa vasta työharjoittelun ja hyväksyttyjen näyttöjen kautta.
Koulutuksen tulevaisuus
Virtuaalisen oppimisen tehokkuudesta on vielä niukasti tutkimustietoa, mutta tekniikan mahdollisuudet huomioon ottaen simulaattorikoulutuksessa vain taivas on rajana.
Toistaiseksi ruutu on kaksiulotteinen, mutta Suntio näkee kehityksen olevan matkalla kohti kolmiulotteista mallia ja virtuaalitodellisuutta. Muuan todellisuuspuute, jonka kokeneet kävijät ovat huomanneet, on että simulaatiossa laiva pysyy vakaana, kun taas oikeassa elämässä lasti pitää purkaa laivasta tai lastata laivaan siten, että laiva ei kallistu. Ajan myötä tämäkin kohta muuttunee realistisemmaksi.