
Satama pyörii 24/7, vaikka toisin väitetään
Yölläkö ei muka palvella laivoja? Väite ei pidä paikkaansa. Kolmivuorotyötä tekevä ahtaaja tietää sen, jos joku.
Aurinkoinen talvipäivä Kotkan satamassa on kääntymässä iltaan, kun Gunnar Sunesson kiipeää konttilukkiin. Hän pysähtyy katsomaan auringonlaskua.
– On tämä niin kuin taulua katsoisi. Ei tähän kyllästy, Sunesson sanoo.
Parinkymmenen vuoden uransa aikana ahtaaja ja Mussalon sataman luottamusmies Sunesson on nähnyt auringonlaskun jos toisenkin.
Hän on nähnyt myös auringonnousut, keskiyön auringot, syksyn kuunsillat ja mitä ikinä taivas onkaan tarjoillut. Keskeytymättömässä kolmivuorotyössä kaikki vuorokaudenajat tulee koettua viikon sisään.
Sunessonin työaikarytmiin kuuluu kaksi aamuvuoroa, kaksi iltavuoroa, kaksi yövuoroa, yksi niin sanottu makuupäivä ja kolme vapaapäivää. Aamuvuoro on kello 6–14, iltavuoro kello 14–22 ja yövuoro kello 22–6.
Tällä systeemillä työt pyörivät Stevecolla Kotkan satamassa ympäri vuorokauden ja laivat saavat palvelua myös öisin.
– Laivoja on ranta täynnä nytkin. Kyllä tämä toimii ihan koko ajan, Sunesson sanoo.


Jos on laivoja, ahdataan
Sunessonin työajat voivat tulla jollekulle yllätyksenä, sillä satamien työaikoja on väitetty jäykiksi. Viimeksi marraskuussa Stevecon myyntijohtaja väitti julkisuudessa, että satamat eivät käsittele laivoja öisin. Laivojen pitää hänen mukaansa odotella jopa tunteja.
Se ei pidä paikkaansa.
Stevecon ahtaajat ovat tehneet kolmivuorotyötä jo 1970-luvulta lähtien, kertoo pääluottamusmies Tom Hemming. Kolmivuorotyötä tekeviä on työntekijöistä pienempi osa kuin kaksivuorotyötä tekeviä, mutta heitä on niin paljon kuin asiakkaiden tarpeet vaativat.
On tämä niin kuin taulua katsoisi.
– Satamat toimivat 24/7, jos vain on laivoja, joilla on tarve, Hemming sanoo.
AKT:n sopimusalavastaava Juha Anttila vahvistaa saman. Kolmivuorotyötä tehdään Stevecon lisäksi useassa muussakin satamaoperaattorissa, Kotka-Haminan lisäksi ainakin Kemin, Oulun ja Rauman satamissa.
– Töitä voidaan teettää ihan ympäri vuoden ja vuorokauden, jos työnantaja niin päättää. Joulun ja juhannuksen seisokit ovat ainoat hetket vuodesta, joihin työnantaja ei voi laittaa työvuoroja. Näitäkin on silti tehty ylitöillä, jos tarvetta on ollut, Anttila sanoo.
Joulun ja juhannuksen ylitöitä on tehty myös Kotkan satamassa.


Kiire rasittaa, yövuorot eivät
Gunnar Sunessonille katkeamaton kolmivuorotyö on sopinut hyvin. Aiempi malli, jossa yövuoroja oli useampi peräkkäin, oli hänestä raskas. Kaksi yötä jaksaa helpommin.
Nykyiset työajat sopivat Sunessonin mielestä hyvin yhteen myös perhe-elämän kanssa.
– Jos perheen yhteisiä kokonaisia viikonloppuja arvostaa, niitä tässä tietysti sattuu harvoin. Arkena pystyn kuitenkin olemaan perheen kanssa paljon enemmän kuin kaksivuorotyössä pystyisi.
Työaikojen sijaan Sunessonia rassaa jatkuva kiire.
– Oman urani aikana väki on vähennetty ihan minimiin. Työstä on tullut pakkotahtista. Ja tuntuu, että sekään ei riitä.
