Sähköstä vetovoimaa bussinkuljettajan ammattiin
Sähköbussit valtaavat taajamien bussiliikennettä vauhdilla. Jyväskylässä kuljettajat arvioivat, että hiljainen ja miellyttävä ajokki lisää myös ammatin veto- ja pitovoimaa.
Sähköbussit istuvat myös kuljettajien käteen, todettiin pari vuotta sitten HSL:n kyselyssä bussinkuljettajille. Yli 90 prosenttia piti niitä hiljaisempina ja neljä viidestä kertoi ajavansa mieluimmin sähköbussilla. Tärinäkin on pienempi ja siten työpäivä vähemmän kuormittava. Jyväskylän Liikenteen kuljettajat ovat samaa mieltä Helsingin kollegojen kanssa, arvioivat työsuojeluvaltuutettu Jyrki Hänninen ja kuljettaja Reijo Honkoaho.
– Vaihteet toimivat hyvin, ei ole nykimistä joten taitaa sähköbussien hiljaisuuskin jäädä hyvien puolien kakkoseksi, Honkoaho huomauttaa.
– Hyppäys sähköbussiliikennöintiin koetaan sekä fyysisesti että mentaalisesti hyvin miellyttäviksi. Investointi sähköön tuottanee myös kasvavaa veto- ja pitovoimaa alalle. Myös Jyväskylässä jostain syystä alan kiinnostavuus on laskenut ja sähköbussit saattaisi tuoda lisää nostetta, reilut 20 vuotta Liikenteellä työskennellyt Honkoaho pohtii.
Mennään kiihdyttäen
Kuljettaja Janne Tikkanen linja 25:n päätepysäkillä Palokassa vahvistaa mielipiteen sähköbussista työkaluna.
– Erittäin mukava, tosi positiiviset kokemukset, kuittaa Tikkanen.
Miehet pohtivat myös millä termillä kuvataan nopeuden lisäystä sähköbussissa kun ’kaasuttaminen’ ei oikeasti ’lisää kaasua’.
– Ehkä se on ihan vaan ’kiihdyttämistä’, 14 vuotta busseja kaasuttanut Tikkanen naurahtaa.
Hurtin huumorin sävyttämässä mielipiteenvaihdossa Hänninen ja Honkoaho muistelevat, millaisia mullistuksia Jyväskylän Liikenteen kalustossa on vuosien mittaan ollut. Aiemmin autot ajettiin vanhemmiksi; jopa 30-vuotisjuhlia olisi voitu Honkoahon muistelujen mukaan viettää eräänkin matkustajan ihmettelemän autovanhuksen kohdalla.
Nyt kilpailutuksen tuloksena bussien keski-iän tulee olla korkeintaan kahdeksan vuotta ja yli 15 vuotta vanhempaa autoa ei varikolta lähde. Kolmen sähköbussin aloituspaketilla ajetaan sähköä sisään, rakennetaan infraa ja koulutetaan kuljettajia. Ensi kesänä Jyväskylän lähiliikenteessä pitäisi olla reilut 60 autoa lisää eli joka toinen kaupunkibussi kulkee tuolloin sähköllä.
– Kun uudet autot kesällä tulevat, bussien keski-ikä alenee huomattavasti eli tilanne on hyvä, sanoo vuodesta 2006 JL:llä kuljettajana, ajojärjestelijänä ja kolmatta kautta työsuojeluvaltuutettuna toiminut Hänninen.
Hän toivoo, että ajoneuvojen toimitukset eivät lykkäänny, vaikka koronan ja Venäjän aloittaman Ukraina-sodan tiedetään aiheuttaneen komponenttipulaa ja vaikeuttaneen toimituksia.
Sähkö mukaan direktiivikoulutuksiin
Työsuojelun näkökulmasta Hänninen pitää tärkeänä kaluston uusiutumista ja melun vähenemistä ratin takana. Itse ajoneuvo on äänetön, jopa siihen rajaan, että matkustajien turvallisuus pysäkeillä on huomioitava aiempaa herkemmin.
– Hiljainen auto aiheuttaa vaaratilanteita luurit korvilla käveleville ihmisille. Ehkä tulee enemmän tilanteita, jossa kuljettaja saa pimputtaa merkkiääntä ulospäin, samaan tyyliiin kuin peruuttava roska-auto.
Kirkkopuiston parkkitalon rakennustyö on muuttanut Jyväskylän keskustan pysäkkijärjestelyjä ja pari suojatietä on poistettu sen takia. Hiljainen sähköbussin liikkeellelähtö tuo lisäriskiä.
– Meidänkin on tyydyttävä kohtaloomme, että sähköautoja tulee koko ajan enemmän ja enemmän, niin busseja kuin henkilöautojakin.
Kuljettajat ovat Hännisen mukaan mielellään tukemassa siirtymistä täysin päästöttömään julkiseen liikenteeseen. Jyväskylän Liikenteen kuljettajista suuri osa on vuorojärjestelyjen ansiosta jo päässyt ajamaan uutta kalustoa. Hännisen mukaan jaksot sähköbussien hallintalaitteistoon ja mm. lataukseen sisältyvät jatkossa kuljettajien direktiivikoulutuksiin.
Kysymyksiä pyörii sähkökäyttöisyyden ympärillä, akkumineraalien riittävyys päällimmäisenä. Onko sähkö lopullinen käyttövoima vai päästöttömyyden välivaihe matkalla vetykäyttöisyyteen?
– Jyväskylässä sähköbussien sukupolvi tulee pitkään käyttöön, koska infran rakentaminen on iso investointi. Pitemmästä tulevaisuudesta ei kenelläkään ole kristallipalloa mutta kuljettajat tuntuvat olevan iloisia siitä, että polttomoottorit jäävät historiaan, Hänninen toteaa ja hieman ihmettelee miksei (bio)kaasu käyttövoimana ole ollut keskeisemmässä roolissa.