Rajujen väkivallantekojen seurauksena bussiliikenteen käytäntöjä parannetaan
Vaikka Länsimäen bussikuljettajan puukotus on paha asia, siitä seuraa myös hyvää bussiliikenteen turvallisuudelle. Ohjaamon eristäminen ei ole helppo rasti.
Viime kesänä tapahtunut Helsingin Bussiliikenteen (nykyisin Koiviston Auto, Helsinki) kuljettajan puukotus on vaikuttanut kaikkiin alan toimijoihin.
Pleksittömät pois liikenteestä
Naapuriyhtiö Pohjolan Liikenteen työsuojelupäällikkö Anton Laari ja Pasilan Varikon 1. varaluottamusmies Kari Lehtonen kertovat muutoksista.
– Jo vuoden vaihteessa 2022 ja 2023 kartoitimme suojapleksittömien bussien tilanteen. Saimme kaikki pleksittömät pois liikenteestä, Laari kertoo.
Lehtosen mukaan suojapleksittömien bussien poistuminen lisää myös kuljettajien suostumista viikonlopun ja yövuorojen ajoon. Laari ja Lehtonen kertovat kokeilleensa yhdessä oikein lekan kanssa, mitä tuulilasit ja vastaavat kestävät.
– Tuulilasiin tuli reikiä, mutta se ei pettänyt, toteaa Laari.
– Toisaalta lasista ei pääse lekallakaan läpi, Lehtonen täydentää.
Miehet pahoittelivat, etteivät pääse sopivan koekappaleen puutteen takia testaamaan suojapleksin kestävyyttä. He arvioivat, ettei pleksi oikein estä ohjaamoon pääsyä, vaikka tunkeutujalla ei olisikaan lekaa tai muuta painavaa astaloa.
Tilaajavastuu, pitkä tie
Jos parannetaan bussien turvarakenteita, molempien näkemykset menevät yksiin: tilaajavastuu pitää ulottaa ei pelkästään liikenteen tuottajaan vaan myös tilaajaan, pääkaupunkiseudulla HSL:ään.
– Se on pitkä tie, Lehtonen huokaa.
– Mutta ainoa tapa edetä, kun halutaan pitää kilpailutukset tasapuolisina ja vaikuttaa esimerkiksi bussinvalmistajiin ja niiltä vaadittaviin muutoksiin turvarakenteissa, toteaa Laari.
Jos kuljettaja noudattaa kaikkia ohjeita, hän voi joutua hankaliin tilanteisiin. Säännöistä luisteleva saattaa päästä helpommalla.
Miehet pohtivat, että linja-auton ohjaamon eristämisessä Iso-Britannian malliin ogelmia tulisi ainakin siinä, että kuljettajan on nähtävä oikealle. Myös palo- ja pelastustilanteet vaikuttaisivat ratkaisuihin.
Joka kuljettajalla älypuhelin
Pohjolan Liikenteellä on kuitenkin tulossa kaikille kuljettajille talon puolesta älypuhelimet. Näissä kännyköissä tulee olemaan 112-appi ja muita turvasovelluksia.
– Taksit ovat saaneet turvanappulan toimimaan. Miksei jokin sovellus voisi toimia myös bussiliikenteessä? Lehtonen pohtii.
Älykännykät auttavat Laarin mukaan myös työnantajaa, kun vaikka tehdään ajosarjoja.
Työturvallisuudessa molemmat näkevät kaksi ongelmakohtaa, joihin lähes jokainen kuljettaja törmää ilta- ja viikonloppuajossa. Kun kuljettaja tarkastaa nuorisoporukan liput, niitä ei tahdo löytyä, eikä asiakkaan kunto oikein riitä pitkiin pohdiskeluihin.
Toinen ongelmien aiheuttaja ovat bussiin nukahtaneet matkustajat, joita pitää herättää päätepysäkillä.
– Heräävät saattavat tulla päälle, joten joskus on turvallisempaa kutsua pari vartijaa paikalle, Laari pohtii.
Kari Lehtosen mukaan tilaajien vaatimus asiakaspalvelusta ja lippujen tarkastamisesta rajoittaa joskus kuljettajan toimintamahdollisuuksia.
– Sekin täytyy sanoa, että jos kuljettaja noudattaa kaikkia ohjeita, hän voi joutua hankaliin tilanteisiin. Säännöistä luisteleva kuljettaja saattaa päästä helpommalla, miehet miettivät.