Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Posti Kuljetus

Posti Kuljetuksen muutosneuvottelut päättyivät: 153 irtisanotaan - osa voi siirtyä alihankintayrityksille vanhoina työntekijöinä

Posti Kuljetuksen muutosneuvottelut ovat päättyneet. Jatkossa merkittävä osa kuljetustyötä ja useita kokonaisia terminaaleja siirretään alihankintaan. Irtisanottavien määrä 153 on suuri ja koskettaa koko Suomea. Osa irtisanottavista tulee todennäköisesti siirtymään alihankintayrityksiin.

Teksti Sini Silvàn
Kuvat Sini Silvàn
Julkaistu

Posti Kuljetuksen pääluottamusmies Risto Lintula kertoo, että muutosneuvottelut olivat jo lähtökohtaisesti haastavat. Työnantaja ilmoitti irtisanomistarpeeksi alun perin 295 työntekijää.

- Se jo itsessään kertoi, ettei neuvotteluista ei tule helppoja, eivätkä ne sitä tietenkään olleet.

Neuvottelut päättyivät torstaina 6. kesäkuuta. Siinä mielessä Lintula pitää neuvotteluja asiallisena, että ne käytiin rakentavassa hengessä.

- Saatiin neuvottelujen aikana irtisanomistarve putoamaan 153:een. Siinä on vapaaehtoisia ratkaisuja sisältävä niin sanottu ”uusi mahdollisuus” -paketti, joita hyväksyttiin isoja määriä. Lisäksi on joitakin eläköitymisiä, mikä on pienentänyt lukua.

Muutosneuvottelujen aikana saatiin sellaisia hyviä asioita, että esimerkiksi jos muuttaa Posti Kuljetuksen työn perässä toiselle paikkakunnalle, työnantajalta voi saada korvauksen siitä muuttoraha -nimellä. Mahdollisuuksien mukaan työnantaja osallistuu myös muuttokustannuksiin reunaehtojen täyttyessä.

- Tällaista muuttorahaa ei ole ennen ollut Posti Kuljetuksella, se tukee näitä työntekijöitä, jotka mahdollisesti muuttavat toisella paikkakunnalle Postille töihin.

- Irtisanomiset ovat aina huono homma. Meidän näkökulmastamme alihankintaan siirtyminen ei ole paras mahdollinen kehitys, AKT:n kuorma-autoalan sopimustoimitsija Vesa Lackman kommentoi tilannetta tuoreeltaan.

Irtisanomiset iskevät koko maassa

Irtisanomiset ulottuvat koko Suomeen. Yksi paikkakunta Kuopio on kuitenkin poikkeus.

- Kuopioon on auennut tai aukeaa 18 työpaikkaa, siellä kehitys menee eri suuntaan, Risto Lintula kertoo.

Lisäksi on muutamia muita paikkakuntia, joilla avautuu työpaikkoja. Lahteen on tulossa yksi uusi paikka, Vantaan Huurrekujalle kymmenen. Kaikkia uusia työpaikkoja ei ole vielä saatu täytettyä.

Toiseksi on olemassa ns. silta-hanke. Yhdeksän Postin terminaalia siirretään kokonaan alihankintaan. Näiden osalta luodaan uutta järjestelyä. Mikäli Posti Kuljetukselta irtisanottava työntekijä haluaa siirtyä alihankkijalle töihin, hankkeen kautta pääsisi töihin vanhana työntekijänä. Tätä Lintula pitää myönteisenä asiana.

Irtisanomiset ja alihankintaan siirtyminen iso pettymys henkilöstölle

- Me henkilöstön edustajat, erityisesti me, jotka olemme olleet neuvottelemassa, olemme kyllä pettyneitä. Erityisesti olemme harmistuneita, että omaa työtä vähennetään paljon ja työt siirretään alihankkijoiden eli kuten Posti sanoo – sopimuskumppaneiden - tehtäväksi. Työtä ulkoistetaan paljon. Lintula pahoittelee.

- Samanlaista ihmetystä tämä herättää työntekijöissä kentällä, että miksi omasta työstä alihankintaan siirretään niin paljon. Tällä hetkellä työntekijät joka puolella jännittyneenä odottavat, että tuleeko irtisanominen omalle kohdalle tai ei.

Nimiä työnantaja tulee kertomaan ensi viikon alussa.

Isosta määrästä omaa kalustoa luovutaan

Lintula kertoo, että suurta ihmetystä on aiheuttanut myös Postilta vähennettävän kaluston määrä. 180 Posti Kuljetuksen omasta ajoneuvosta luovutaan. Työnantaja on perustellut muutosta sillä, että oma kalusto mitoitetaan perustarpeen mukaiseksi. Lintulan mukaan työntekijäpuoli on miettinyt, onko perustarve oikeasti niin paljon pudonnut. Työnantajan mielestä kuitenkin ollaan tällä tasolla.

- Monet sitä on miettineet, että miten syksyllä riittää kalusto. Työnantaja on tehnyt tällaisen ratkaisun, eipä meillä ole siihen paljon enää tässä kohtaa sanottavaa. Tämä kyllä neuvottelupöydässäkin otettiin esille.

Irtisanomiset koskevat puhtaasti kuljettajia ja terminaalissa työtä tekeviä Posti Kuljetuksen työntekijöitä. Kuljettajat ja terminaalityöntekijät ovat AKT:n sopimuksen piirissä.

Työllisyystilanteen kannalta on huomattava, että myös alihankkijat tarvitsevat paljon työntekijöitä.

- Varsinkin niillä paikkakunnilla, missä terminaalit siirtyvät suoraan alihankintaan, työntekijöitä tarvitaan ihan väkisinkin. Irtisanottavien määrä tulee putoamaan alaspäin, mikäli kuljettajia siirtyy alihankkijalle silta-sopimuksen kautta vanhoina työntekijöinä.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Pääluottamusmies Dan Lindblomia ohjaa tehtävissä vahva oikeudenmukaisuuden tunne

    Julkaistu: |
    Aihe: Minun työni
  • 40 uutta sähköbussia ja sata kuljettajaa – Työt alkoivat Nobinan uudella varikolla Oulussa

    Julkaistu: |
    Aihe: NOBINAN VARIKKO
  • Kesätyö kuljettaa lähemmäs unelmaa

    Julkaistu: |
    Aihe: KESÄTÖISSÄ