Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Timo Jauramo kertoo, että autossa tarkenee jopa nukkua. Ruotsin puolella tulee yövyttyä usein autossa.
Aihe: TALVIKELI

Pohjoisessa -36 on normaalia ja autossa on lämmin nukkua

Kuljettajat kertovat, miten kunnon talvi vaikuttaa työhön. Enimmäkseen on pärjätty hyvin.

Teksti Tua Onnela
Kuvat Annika Rauhala
Julkaistu

Tänä talvena koko Suomessa on koettu kunnon pakkasia ja lunta on tullut taivaan täydeltä. Kuljettajat eri puolilta maata kertovat, että enimmäkseen talven kanssa on pärjätty hyvin.

Varsinkaan pakkanen ei juuri hetkauta tähän juttuun tavoitettuja kuljettajia.

– Kyllä autossa tarkenee. Ruotsin puolella minulla tulee usein nukuttua autossa, mutta ei pakkanen sitä mitenkään haittaa. Lämmittimet ovat tosi hyvät. Lastaushomma voi joskus olla kylmää, mutta meillä on varusteet viimeisen päälle, kertoo Schenkerillä työskentelevä porilainen Timo Jauramo.

Hän ajaa elintarvikekuljetuksia Suomesta Ruotsiin ja Ruotsista Suomeen. Puhelimeen vastatessaan hän kuljettaa parhaillaan margariinia ja kermaa.

Jauramon kuorman pitää pysyä tietyssä lämpötilassa, mutta laitteet ovat toimineet hyvin pakkasista huolimatta eikä ongelmia ole tullut.

Lumi sen sijaan aiheuttaa Jauramolle enemmän päänvaivaa, varsinkin Ruotsissa.

– Ruotsin tienhoito on mennyt todella huonoihin kantimiin sen jälkeen, kun se on alettu ostaa yksityisiltä yrityksiltä. Tänä talvena on ollut paljon kolareita, ja lisää varmasti tulee, Jauramo sanoo.

Lastaus voi olla joskus kylmää, mutta Jauramo kertoo, että varusteet ovat viimeisen päälle.

Pohjoisessa –36 on normaalia

Etelä-Suomen tämän talven pakkaset ovat kesyjä siihen verrattuna, mitä kuusamolainen Rukahuollon kuljettaja Juha Nevala saa kokea joka vuosi. Kun hän starttaa linja-auton aamulla kello seitsemän ja lähtee hakemaan koululaisia kyytiin, mittarissa voi hyvinkin olla –36 astetta.

Sekään ei silti tuota ihmeempiä pulmia. Pysäkeiltä poimittavat lapset eivät vaikuta olevan kylmästä millänsäkään, eikä se ole haitannut myöskään Nevalaa tai hänen ajamiaan autoja. Korin nostaja tai jokin muu osa voi joskus jäätyä, mutta pienellä sulattelulla on päästy eteenpäin.

– Aina pitää tietysti olla sellaiset vaatteet mukana, että jos jotain kävisi, ei paleltuisi, Nevala sanoo.

Lumen kanssa sen sijaan saa painiskella. Tyypillisenä vuotena sitä on Nevalan kotimaisemissa keväällä vähintään metri.

– Kun aamulla lähden, tiet ovat yleensä auraamatta. Rukan ympäristön tiet ovat hyvin hoidettuja, mutta sivuteillä voi olla 15 senttiä lunta eikä kukaan ole välttämättä mennyt edellä. Kun tiet ovat muutenkin kapeita, se tarkoittaa sitä, että jos vastaan tulee rekka, joudun peruuttamaan, Nevala kertoo.

Tänä talvena hän ei ole kuitenkaan kertaakaan joutunut jättämään reittiä ajamatta. Aiempina vuosina niin on käynyt kerran tai pari vuodessa, yleensä aina liukkauden takia.

– Kun tie on pelkkää peilijäätä laidasta laitaan, pitää asettaa matkustajien turvallisuus etusijalle, Nevala sanoo.

Nevalan päivään kuuluu yleensä useita eri tehtäviä, ja myös autot vaihtuvat päivän aikana. Skibussia ajaessaan hän tapaa paljon turisteja ympäri maailmaa. Pohjoisen luminen maisema jaksaa ihastuttaa heitä, varsinkin lumen peittämät puut.

– Näin paikallisen silmään se näyttää ihan vain normaalilta.

Yleensä vähäluminen Turku on kokenut oman lumi-infernonsa.

Aurausfirmoissa on isoja eroja

Jyväskyläläinen kuorma-autonkuljettaja Sami Hjelt on tehnyt kiinnostavan havainnon teiden talvisesta kunnossapidosta. Hänen mukaansa paikalliset pienet yritykset hoitavat hommat keskimäärin selvästi paremmin kuin isot valtakunnalliset ja globaalit yritykset kuten ISS.

– Kaupunkiseudun ytimessä tiet on hoidettu usein tosi huonosti, mutta mitä etäämmälle mennään, sitä paremmin kaikki toimii. Kaupungin ulkopuolella aurauksesta vastaavat usein paikalliset yritykset, joilla on paikallistuntemusta ja jotka myös tietävät, milloin me liikumme missäkin.

Lumimyräköitä on joka vuosi. Minusta niihin nykyään ylireagoidaan.

– Juuri äskettäin olin Korpilahdella ruoka-ajossa kymmenen maissa aamulla. Kaikki tiet oli jo liipattu ja tarvittavat paikat hiekoitettu. Kun puolen päivän maissa tulin Jyväskylään vilkkaalle sairaala-alueelle, lumitöitä vasta aloitettiin. Se kertoo paljon, Hjelt sanoo.

Hjelt työskentelee Posti Kuljetuksella ja hoitaa muun muassa sairaaloiden ja muiden laitosten kuljetuksia. Kyydissä voi olla esimerkiksi näytteitä, apuvälineitä tai ruokaa.

Jyväskylän keskustassa häntä ovat kiusanneet erityisesti vallit, joita jää aurauksen jälkeen ajoradan ja kevyen liikenteen väliin. Valli saattaa olla hyvinkin polven korkuinen ja estää ajamasta lähelle ovea.

– Joskus on kirjaimellisesti kurkoteltu paketteja vallin yli, Nevala kertoo.

Tarvittaessa otetaan ketjut alle.

Kemikaali ei saa jäätyä säiliöön

Jos monia kuljettajia työllistää enemmän lumi kuin pakkanen, Simpeleellä asuvalla säiliöautonkuljettajalla Jarkko Vihervaaralla tilanne on päinvastainen.

– Minusta lumi ei ole ongelma, mutta pakkasen kanssa tulee joitain asioita, jotka pitää ottaa huomioon. Säiliön pesemiseen tulee jäätymisriski, purkuletkut voivat mennä jäähän ja niin edelleen, Vihervaara sanoo.

Samat Nordicilla työskentelevä Vihervaara kuljettaa monenlaisia kemikaaleja, ja osa niistä voi jäätyä eristetyssäkin säiliössä. Hänen ammattitaitoonsa kuuluu huolehtia, etteivät jäätymisherkät aineet seiso kyydissä liian kauaa.

– Jos esimerkiksi tiedän, etten pääse heti purkamaan, yritän järjestää lastauksenkin myöhemmäksi.

Vihervaaran kotiseudulla Itä-Suomessa lunta ja pakkasta on yleensä joka talvi. Hänestä tämä talvi on ollut aivan tavallinen, eikä hän ylipäätään pidä kovin järkevänä valittaa talvikeleistä. Lumi ja pakkanen ovat osa työtä, eivät sen kummempaa.

– Kaikenlaisia pakkasia ja lumimyräköitä on joka vuosi. Minusta niihin nykyään vähän ylireagoidaan.

Lumi on työturvallisuuskysymys. Liukastuminen on yleisimpiä riskejä.