Pääluottamusmies saa olla olkapää
Linja-autonkuljettaja Eeva Haiko aloitti Porin Linjojen tuoreena pääluottamusmiehenä tammikuussa ja aloitteli kauttaan luottamusmieskurssilla Kiljavalla. Tunnelma kurssilla oli innostunut, työelämän rajuus kuitenkin näkyy puheissa.
Eeva Haikolla on työsuojeluvaltuutetun ja varaluottamusmiehen tehtävistä jo vuosien kokemus, nyt hänet valittiin pääluottamusmieheksi.
– Paljon tuntuu olevan ihmisillä asiaa. Aika taajaan on nyt ensimmäisten viikkojen aikana saanut olla olkapää monille. 10 vuotta kun on ollut talossa, ovat ihmiset oppineet tuntemaan. Jos kuuntelee, ja toisen olo sillä helpottuu, olen tehnyt tehtäväni.
Haikolle ihmiset eivät työpaikalla ole pelkästään työkavereita vaan myös ystäviä. Työssä jaksaminen on nyt työpaikalla isoin asia. Porukka on väsynyttä.
– Työvuorosuunnittelu on valtakunnallinen ongelma, ei pelkästään meidän talossa. Jaksamisen ongelmat tiivistyvät taukojen puutteeseen ja päivän pituuteen. Oma ja perhe-elämä jäävät vähälle, mikä on työvuorosuunnittelusta kiinni.
Kun koko alan työehdot ovat siitä kiinni, lakolla on perusteet.
Ikärakenne on Haikon mukaan aika vanhaa ja uusia työntekijöitä on hankala saada.
– Nuoria kuljettajia tarvitaan, hän sanoo.
Luottamusmieskurssilla kysymyksiä riittää
– Luottamusmiehen valinta ei kuulu työnantajalle, eikä se kuulu järjestäytymättömille jäsenille, Esa Tuominen kokeneena järjestötoimitsijana kertoo tuoreille luottamusmiehille.
Yksi olennaisimpia asioita on, että vaalien jälkeen niin liittoon kuin työnantajalle ilmoitetaan valinnoista. Ilman sitä ei tule luottamusmiespostia, jos ei myöskään työpaikalla luottamusmiehen asemaa.
Uuteen työttömyyskassaan siirtyminen ja A-kassan asiamiestehtävät herättävät kurssilla keskustelua. Muutoksista on yritetty tiedottaa, moni asia silti vasta löytää uomiaan.
Vainion Liikenteen tuore pääluottamusmies, sipoolainen Antti Pesu ja porvoolainen varaluottamusmies Lars-Göran Lassander antavat Tuomiselle kiitosta, hän on kertonut asioita mielenkiintoisella tavalla.
– Kurssi on ollut erilainen kuin mitä oletin, Pesu tuumii.
– Ei olekaan 70-lukulaista sirpin ja vasaran heiluttamista, Lassander nauraa.
Alkutalven 2023 luottamusmieskurssilla mahdolliset lakot aiheuttavat keskustelua. Lassander hämmästelee itsekin, että on ehtinyt olla kolmessa lakossa, ensimmäisessä vuonna 2000, kun oli ollut alalla hetken. Lakkoon ei hänen mielestään ikinä halua mielellään, työntekijäpuolelle se on kuitenkin ainoa puolustautumiskeino.
– Kun koko alan työehdot ovat siitä kiinni, lakolla on perusteet, hän toteaa.
Työvuorosuunnittelu on valtakunnallinen ongelma. Jaksamisen ongelmat tiivistyvät taukojen puutteeseen ja päivän pituuteen.
Antti Pesu opiskeli ensin ammattikorkeakoulututkinnon yritys- ja yhteisöviestinnän tradenomiksi ennen kuin päätyi linja-autonkuljettajaksi. Aiemmin hän on ollut työsuojeluvaltuutettuna. Nyt työkavereiden luottamus ja valinta pääluottamusmieheksi lämmitti mieltä.
– Tes-neuvottelujen lisäksi ajankohtaista töissä onkin juuri pääluottamusmiehen vaihdos, Pesu sanoo. Äänestys tästä tehtävästä oli edellisen kerran 17 vuotta sitten.
Vainion liikenne nappasi itselleen viime kesänä myös Länsi-Uudenmaan markkinaehtoisen liikenteen Lohja-Helsinki-Nummela akseleilla, kun edellinen liikennöitsijä lopetti alueella.
– Aikataulurakenne oli alkuun vähän liian kireä, työnantaja ja henkilöstön edustaja rakensivat sitä uusiksi ja homma saatiin toimimaan, Pesu kertoo.
Porukka töissä kuin yhtä suurta perhettä
HTG-Stevedoring Oy:n espoolainen tuore pääluottamusmies Janne Attila tekee ahtaajan töitä Länsi- ja Eteläsatamassa. Heillä työpaikka on sikäli pieni, että vaaleissa valittiin suoraan pääluottamusmies. Attila voitti vaalit äänin 8-4.
– Työpaikka on isossa kuvassa aina ollut ihan mallikelpoinen. Porukka töissä on jollain tapaa kuin isoa perhettä. Suuria erimielisyyksiä työnantajan ja henkilökunnan välillä ei ole.
Kurssilla on ollut hänen mielestään antoisaa, ja käyty läpi esimerkiksi työlainsäädäntöä. Ahtauspuolelta on muitakin luottamusmiehiä mukana, yksi Raumalta ja pari Raahesta.
– En ole ollut ennen luottamustehtävissä, oli vain mielenkiinto uuden opiskeluun. Luottamusmiestä tarvitaan vuoropuheluun työnantajan edustajan ja miehistön kanssa.
Kriittiset äänet kuuluvat kahvipöydässä
Vasta virallisen kurssipäivän jälkeen väki intoutuu keskusteluun. Osa luottamusmiehistä toteaa, ettei omasta työpaikasta ole juuri myönteistä sanottavaa.
– Välillä käytiin 2020 luvulla, nyt on palattu takaisin menneeseen.
Esimerkiksi yrityskauppojen myötä käy helposti niin, että saavutetut ja neuvotellut ratkaisut tai hyvät käytännöt unohdetaan saman tien. Linja-autopuolella väki väsyy. Luottamusmiesten työlle on siis aina enemmän tarvetta.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2023.