Nämä asiat jokaisen pitäisi tietää työsuojelusta
Mitä tekee työsuojeluvaltuutettu ja miten toimitaan, jos tapahtuu työtapaturma? Mikä on työsuojelutoimikunta?
Työsuojeluvaltuutettu perehtyy työpaikkansa turvallisuuteen ja terveyteen liittyviin asioihin, kannustaa tekemään töitä turvallisesti ja tekee yhdessä muiden työntekijöiden kanssa parannusehdotuksia työturvallisuuden kehittämiseksi. Työsuojeluvaltuutetulla on lisäksi velvollisuus puuttua erilaisiin työsuojelua koskeviin epäkohtiin työpaikalla. Ääritilanteissa hänellä on oikeus keskeyttää vaarallinen työ.
Lain mukaan valtuutettu on valittava työpaikalle, jossa työskentelee vähintään 10 henkilöä. Myös pienemmille työpaikoille voi – ja on hyväkin − valita työsuojeluvaltuutettu.
Yhteistoiminta
Yrityksen työsuojelupäällikkönä toimii työnantaja tai hänen nimeämänsä henkilö. Työntekijöitä edustavat työsuojeluvaltuutettu ja kaksi varavaltuutettua. Myös toimihenkilöt voivat valita itselleen työsuojeluvaltuutetun ja hänelle kaksi varavaltuutettua. Joissakin työehtosopimuksissa on mahdollista valita työsuojeluvaltuutettujen lisäksi myös työsuojeluasiamiehiä tukemaan työsuojelutoimintaa.
Työsuojelutoimikunta on lain mukaan perustettava vähintään 20 hengen työpaikalle. Työsuojelutoimikunnassa edustettuina ovat työnantaja tai työantajan nimeämät edustajat sekä toimihenkilöiden ja työntekijöiden edustajat.
Lääkärin tekemä ensimmäinen lausunto ja vahinkoilmoitus ovat tärkeimmät dokumentit vahingonkorvauksen ja jatkohoidon kannalta.
Työsuojelutoimikunnassa käsitellään työsuojeluun liittyviä laajempia asiakokonaisuuksia, kuten työsuojelun toimintaohjelmaa, työterveyshuollon toimintasuunnitelmaa, työpaikan vaarojen tunnistamista ja riskienarviointia sekä ajankohtaisia työsuojeluasioita.
Kuka tahansa työpaikalta voi esittää työsuojeluasioita käsiteltäväksi työsuojelutoimikunnassa.
Työsuojelutoimikunnan kokouksiin voidaan kutsua avuksi asiantuntijoita, työterveyshuollon edustajia ja oman työpaikan osaajia. Pienemmillä työpaikoilla vuoropuhelua käydään suoraan työnantajan ja työsuojeluvaltuutetun kesken. Jos työpaikalla ei ole työsuojeluvaltuutettua, työantajan pitää käydä vuoropuhelua kaikkien työntekijöiden kanssa.
Hyvään työsuojeluyhteistoimintaan kuuluu asioiden muistiin kirjaus. Esitettyihin toimenpiteisiin määritetään vastuuhenkilö ja niiden vaikutuksia seurataan. Kaikki korjaukset eivät aina tuo toivottua lopputulosta, jolloin työskentelyä niiden kanssa on jatkettava.
Parasta yhteistoimintaa on jatkuva vuoropuhelu työntekijöiden, toimihenkilöiden ja työnantajan välillä.
Työ- ja työmatkatapaturmat
Työtapaturma voi sattua työpaikalla tai työmatkalla. Työtapaturma on äkillinen, ennalta arvaamaton ja ulkoisen tekijän aiheuttama tapahtuma, josta seurauksena on vamma tai sairaus.
Jos joudut työ- tai työmatkatapaturmaan, niin ilmoita siitä välittömästi työnantajalle tai esihenkilölle ja hakeudu hoitoon mahdollisimman nopeasti. Kerro myös lääkärille tarkasti tapahtumien kulku ja ympäristön olosuhteet ja varmista, että lääkäri kirjaa asiat oikein tekemäänsä lausuntoon. Tehkää yhdessä työnantajan tai hänen edustajansa kanssa vahinkoilmoitus tapaturmayhtiölle. Siinä on kuvailtava tarkasti tapahtuma ja ympäristön olosuhteet. Vahinkoilmoitukseen voidaan liittää lisäksi muita dokumentteja sekä valokuvia tapaturmapaikasta ja vahingoista.
Lääkärin tekemä ensimmäinen lausunto ja vahinkoilmoitus ovat tärkeimmät dokumentit vahingonkorvauksen ja jatkohoidon kannalta.
Jos vakuutusyhtiö tekee kielteisen päätöksen, niin voit valittaa siitä tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan ja sen päätöksestä vakuutusoikeuteen. Tämän jälkeen voit hakea vielä valituslupaa korkeimpaan oikeuteen.
Pasi Ritokoski on AKT:n työsuojelutoimitsija