Luottamusmiehen pitää osata kuunnella
Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Anssi Nevalainen pohtii, että yksin luottamusmies ei ole mitään. Hän tarvitsee taakseen sen hyvän joukon.
Sellainen herkkyys on hyväksi luottamusmiehille, että pystyisi porukkaa kasaamaan, kuuntelemaan jäsenistön mielipiteitä ja viemään eteenpäin parannusehdotuksia, joita porukalta tulee, Kuljetusliike Kantola & Koramon Joensuun toimipisteen luottamusmies Anssi Nevalainen pohtii.
Hänen mielestään luottamusmies on mielipidevaikuttaja. Pitää toimia kuin sillanrakentaja työntekijän ja työnantajan välillä, molempiin suuntiin.
– Olen yrittänyt parantaa työpaikalla sitä vuoropuhelua ja avoimuutta, että tehdään asioita yhdessä. Täytyy pitää ääntä työntekijän oikeuksista. Työnantaja on se vahvempi osapuoli monta kertaa. Moni työntekijä helposti takertuu siihen, että on velvollisuuksia, mutta ei ole perillä omista oikeuksistaan.
Nevalainen kuitenkin lisää, että työnantaja on Joensuussa mutkaton yhteistyökumppani.
– Luottamus toimii ja turhaan ei tarvitse vatuloida.
”Haluan olla perillä asioista”
Anssi Nevalainen on luottamusmiehenä jo toista kautta. Kiljavan luottamusmieskurssille hän pääsi kuitenkin vasta keväällä 2023.
– Ensimmäinen kausi meni koronan alla, kurssit olivat tauolla. Piti lähteä rohkeasti kysymään ja tutustumaan ihmisiin.
Olen yrittänyt parantaa työpaikalla sitä vuoropuhelua ja avoimuutta, että tehdään asioita yhdessä.
Aika pitkälti itse rakennettu oma verkosto, Kantola & Koramon pääluottamusmies Mikko Tuovinen ja AKT:n aluetoimitsija Antti Sainola auttoivat ensimmäisellä kaudella tehtävien hoitamisessa. Heidän kanssaan yhteydenpito sujuu mutkattomasti.
Luottamusmieskurssilla luokkaopetus ja ryhmädynamiikka antoivat Nevalaisen mielestä eniten. Hän on aktiivinen ja haluaa olla perillä asioista.
– Sitä tahtomattaan ajautuu tilanteisiin, että saa idean ja lähtee porukan kanssa jalostamaan eteenpäin, hän kertoo.
Kurssilla keskusteltiin paljon siitä, mikä on luottamusmiehen asema työpaikalla. Minkälaista ajattelutapaa ja ketä luottamusmies oikein edustaa? On myös mietitty, millä tavalla luottamusmies pystyy kehittämään vuoropuhelua työnantajan suuntaan ja toimimaan.
Luottamusmiehen työt tuli kannettua kotiin
Nevalaisen työpaikan 66 kuljettajaa merkitsee kuutta tuntia viikosta työajasta luottamusmiestehtäviin. Ensimmäisellä kaudella hän vaihtoi ajan rahalliseen korvaukseen.
– Oli kova työvoimapula ja järkeilin, että se on minun joustoani työnantajalle päin, että otan korvauksen rahana. Kun olen käytettävissä mahdollisimman tehokkaasti, helpotan kollegojen työtaakkaa.
Sitten Nevalainen tajusi, että luottamusmiestehtävät lohkaisevat omasta ajasta melkoisen siivun. Nyt hän käyttää mieluummin niihin varattua työaikaa.
– Meikäläinen on töitä kotiin vievä tyyppi. Rajan vetäminen siviilielämän ja työelämän suhteen on aina haasteellista, kuormittuu kotiväkikin.
Joensuussa kova työvoimapula
Nevalainen kertoo, että heidän työpaikassaan on jouduttu havahtumaan sen asian edessä, että ylitöiden määrä ja työn kuormittavuus ovat suoraan verrannollisia työvoiman jaksamiseen.
– Ylitöiden tekemisestä puhuttiin pakottavalla tavalla, että ”pittää ja pittää” se on kuitenkin vapaaehdoista. Ylitöihin pitää olla joka kerta työntekijän suostumus.
Nyt yritetään saada säännöllinen 80 tunnin työaika kahteen viikkoon toteutumaan. Vältetään, sitä että tulisi isoja ylityksiä. 10-tuntisia jakolenkkejä tehdään kahdeksan vuoroa kahta viikkoa kohti.
– Maakuntajakelussa välimatkat ovat kohtuullisen pitkiä, ja matkan varrella voi sattua monenlaista. Ei ole aina niin kivveen kirjoitettu, pysyykö se kymmenessä tunnissa. Itekin tiedän, miltä tuntuu tehdä maksimityöaika 15-tuntinen työpäivä, niitä ei saa tehdä viikkoon kuin kaksi kappaletta.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 3/2023.