Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: LÄPITUNTIPALKKA

Läpituntipalkka on kuljetusalalla ongelma: ”Oppilaitoksissa ei voi opettaa, ettei lakeja ja työehtosopimuksia tarvitse noudattaa”

Yle uutisoi 16. elokuuta siitä, miten kuljetusalalla ratkotaan jatkuvasti palkkariitoja. Yksi ongelmista on, että osa työnantajista tarjoaa työntekijälle läpituntipalkkaa, joka kuitenkin on työaikalain vastainen.

Teksti Sini Silvàn
Kuva Getty Images
Julkaistu

Ylen verkkouutisessa tuotiin hyvin esiin yksi kuljetusalan palkkaongelmista: läpituntipalkat sovitaan niin, että ylityö- ja sunnuntaikorvauksia ei makseta erikseen. Esimerkkinä jutussa käytettiin alalla työskentelevää henkilöä, joka ei saa ylityölisiä, vaikka ajaa toistuvasti yli 50 tuntia viikossa.

Virheellisen palkanmaksun lopputuloksena kuljettaja voi hävitä tuhansia euroja vuodessa. Ylityö- ja sunnuntaikorvauksia ei työaikalain mukaan voi korvata muilla ratkaisuilla.

Toimittaja Essi Markkulan verkkojutussa (Yle 16.8.) faktat olivat jotakuinkin kohdallaan. Saman päivän Yle Aamun videohaastattelussa sen sijaan jututettiin kuljetusalan opettajaa, joka virheellisesti väitti, että ”läpituntipalkka ei ole alalla ongelma”. Tämä ei pidä paikkaansa. AKT:ssa tyrmistyttiin alan opettajan kommenteista. Näin voidaan samalla johtaa harhaan nuoria alalle opiskelevia.

Edunvalvontapäällikkö Harri Pasanen kertoo, että AKT:lla on vuosittain satoja riita-asioita, joista valtaosa liittyy palkkasaataviin. Läpituntipalkka on yksi ongelmista.

– Opetuksen linja ei voi olla se, että palkkoja saa maksaa laittomasti noudattamatta työaikalakia eli esimerkiksi ettei työstä tarvitse maksaa sunnuntai- ja ylityölisiä, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko vahvistaa.

– Meillä on työaikalaki ja työehtosopimukset, jotka ovat sitovia. Ylityö- ja sunnuntaikorvaukset on maksettava, kuten laki ja sopimukset edellyttävät, Harri Pasanen vahvistaa.

Jäsenkysely vahvistaa ongelman: ylityökorvauksia ei makseta kaikille

Palkoista kysyttiin myös AKT:n jäsenkyselyssä. Aula Researchin toteuttamaan kyselyyn vastasi keväällä noin 2500 liiton jäsentä. Lähes viidesosalla oli kyselyn mukaan ongelmia ylityökorvauksissa.

Kaikista vastaajista noin kuusi prosenttia kertoi saavansa ylityöstä tavallista tuntipalkkaa, neljä prosenttia muulla tavoin korotettua palkkaa ja kolme prosenttia ei saa minkäänlaista ylityökorvausta. Noin kuudella prosentilla oli käytössä työaikapankki.

Ylitöiden tekeminen näyttää hieman vähenevän iän myötä. Yli 30 vuotta jäseninä olleista eli pitkään alalla olleista 65 prosenttia teki ylitöitä, kun taas neljästä kuuteen vuotta jäseninä olleista ylitöitä teki 74 prosenttia. Tavallista tuntipalkkaa ilman ylityökorvauksia maksettiin pidempään jäsenenä olleista vain neljälle prosentille, kun prosenttiosuus nuoremmissa ikäryhmissä oli seitsemästä kahdeksaan.

Jäsenkysely osoittaa näin myös sen, että palkoista keskusteleminen ja palkka-avoimuus kannattaa. Aktiivisuus liitossa eli esimerkiksi liiton tehtävissä toimiminen, liiton uutiskirjeiden lukeminen ja liiton tilaisuuksiin osallistuminen näyttää herättävän tietoisuutta työntekijän oikeuksista eli myös siitä, miten palkka kuuluu maksaa oikein.

---

Läpituntipalkalla tarkoitetaan tuntipalkkaa, joka on työehtosopimuksen mukaista taulukkopalkkaa korkeampi ja sillä voidaan kattaa mm. ilta- ja yölisiä, kunhan läpituntipalkka sovitaan riittävän suureksi. Ylityökorvaukset ja pyhätyökorvaus eivät voi sisältyä läpituntipalkkaan, ne pitää aina maksaa erikseen riippumatta läpituntipalkan suuruudesta.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Luottamusmiespaneelin tulos: Työehtosopimusta rikotaan eniten kuljetusalalla

    Julkaistu: |
    Aihe: LUOTTAMUSMIESPANEELI
  • Kuorma-autoalan tes:n yleissitovuus jälleen vahvistettu

    Julkaistu: |
    Aihe: YLEISSITOVUUS
  • Kaupan automiesten uusi tes voi tarkoittaa perheelle enemmän aikaa yhdessä

    Julkaistu: |
    Aihe: PERHEVAPAA