Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: YLEISSITOVUUS

Kuorma-autoalan tes:n yleissitovuus jälleen vahvistettu

Yleissitova työehtosopimus takaa kaikille alan työntekijöille yhtäläiset työehdot. Ilman sitä menetettäisiin paljon.

Teksti Arto Jokela
Kuva Mika Okko
Julkaistu

Työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunta on vahvistanut AKT:n ja Autoliikenteen työnantajaliitto ALT:n solmiman kuorma-autoalan työehtosopimuksen yleissitovuuden.

– Hyvä näin, sanoo AKT:n edunvalvontapäällikkö Harri Pasanen.

Pasanen luettelee pitkän listan asioita, jotka työntekijät menettäisivät ilman yleissitovuutta. Näitä ovat mm. peruspalkka, pekkaset, lomaltapaluuraha ja päivärahat.

− Laki takaa työntekijälle ainoastaan vuosiloman ja vuosilomapalkan, ylityökorvaukset, enimmillään 9 päivän sairausajan palkan ja sunnuntaityöltä korotetun palkan.

AKT:n jäsenistä lähes 11 000 on kuorma-autoalan työehtosopimuksen piirissä. Lautakunnan vahvistama yleissitovuus on voimassa 31.1.2025 saakka. Sopimuksesta tulee yleissitova, kun riittävän suuri osa työntekijöistä on alan työnantajaliittoon kuuluvien työnantajien palveluksessa. Myös sillä, miten paljon alalla työskentelevistä kuuluu ammattiliittoon ja miten pitkät perinteet sopimuksella on, on merkitystä sitovuutta määriteltäessä.

Pasasen mukaan yleissitovuus on merkittävä myös työnantajille. Se takaa yrityksille mm. vakautta ja rajoittaa epätervettä kilpailua.

– Jos naapuriyritys ei noudattaisi työehtosopimusta ja maksaisi työntekijöille heikompaa palkkaa, pakottaisi se myös kilpailijat hakemaan säästöjä esimerkiksi työntekijöiden palkoista, sanoo Pasanen.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Luottamusmiespaneelin tulos: Työehtosopimusta rikotaan eniten kuljetusalalla

    Julkaistu: |
    Aihe: LUOTTAMUSMIESPANEELI
  • Lakiuudistus vie koko työelämää koskevaan ”taksiuudistukseen” ja romuttaa työehtoja

    Julkaistu: |
    Aihe: PAIKALLINEN SOPIMINEN
  • Läpituntipalkka on kuljetusalalla ongelma: ”Oppilaitoksissa ei voi opettaa, ettei lakeja ja työehtosopimuksia tarvitse noudattaa”

    Julkaistu: |
    Aihe: LÄPITUNTIPALKKA