Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Joonas Karhiaho on ollut aina kiinnostunut ajamisesta ja isoista autoista. Se kulkee suvussa.
Aihe: KESÄTÖISSÄ

Kesätyö kuljettaa lähemmäs unelmaa

Joonas Karhiaho aikoo ajaa ammatikseen rekkaa. Kesätyö Scanian varustamolla ei ole vielä aivan sitä mutta sinne päin.

Teksti ja kuvat Tua Onnela
Julkaistu

Joonas Karhiaholla on menossa kesän toinen työpäivä. Scanian varustamolla Hämeenlinnassa on hiljaista – työmäärä ei varsinaisesti uuvuta.

– Tämä on tämmöistä rentoa, Karhiaho sanoo.

Vaikka työpäivä on vasta toinen, Karhiaho tietää jo hyvin, mitä tehtäviin kuuluu. Hän on ollut samassa yrityksessä ensin tutustumassa työelämään kahdeksannella luokalla ja sen jälkeen kesätöissä joka vuosi.

– Tetissä olin Scanian korjaamolla, ja nyt olen varustamolla. Täällä laitetaan ajoneuvoihin lisävarusteet, Karhiaho kertoo.

Työ on varastotyötä: osien keräilemistä ja vastaanottoa. Karhiaho laittaa tottuneesti pultteja hyllyyn ja siirtää tavaroita paikalleen. Tosin juuri nyt tekemisessä on lavastuksen makua. Kuten sanottu, päivä ei ole järin kiireinen.

Ajaminen on verissä

Joonas Karhiaho on nyt 16-vuotias, ja hänellä päättyi juuri ammattikoulun ensimmäinen vuosi. Hän opiskelee logistiikkaa ja suuntaa kuljetusalalle, tarkemmin sanottuna rekan rattiin.

– Tavoitteena on päästä ajamaan puolikasta. Se olisi jeppis jee.

Karhiaho kertoo, ettei ole juuri harkinnutkaan muita alavaihtoehtoja. Hänen isänsä ja veljensä ovat kuljetusalalla ja äitikin on ollut. Ja pappa.

– Tämä on sukuvika, Karhiaho tuumaa.

Puolikkaan ajaminen olisi jeppis jee.

Hän on saanut alasta hyvän kuvan seuratessaan perheenjäsenten työtä, mutta häntä vetää tien päälle myös oma rakkaus lajiin.

– Parasta kuljettajan työssä olisi se, että pääsee ajamaan. Mieluiten pitkiä matkoja. Ajan vapaa-ajallakin kevarilla.

Varastotyöhön kuuluu tavaroiden keräilyä ja vastaanottoa. Työtahti on Karhiahon mukaan rento.

Yksi puoli kuorma-autoalasta

Varastotyö ei ole ihan sitä, mistä Joonas Karhiaho unelmoi, mutta se vie oikeaan suuntaan. Scanialla tulee nähtyä kuorma-autoalasta yksi merkittävä puoli.

Eikä varastossa hänestä hullumpaa ole.

– Tässä saa tehdä omaan tahtiin. Työympäristö ja porukka ovat hyvät.

– Mukavaa hommaa, mutta tulevaisuuden suunnitelmat ovat muualla.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Pääluottamusmies Dan Lindblomia ohjaa tehtävissä vahva oikeudenmukaisuuden tunne

    Julkaistu: |
    Aihe: Minun työni
  • 40 uutta sähköbussia ja sata kuljettajaa – Työt alkoivat Nobinan uudella varikolla Oulussa

    Julkaistu: |
    Aihe: NOBINAN VARIKKO
  • Kuljetusyrityksen toimitusjohtajalle sakot kuljettajien toistuvista ajo- ja lepoaikarikkomuksista

    Julkaistu: |
    Aihe: Ajo- ja lepoaika