Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: PERHEVAPAA

Kaupan automiesten uusi tes voi tarkoittaa perheelle enemmän aikaa yhdessä

Kaupan automiesten sopimukseen kirjattu palkallisen perhevapaan uudistus on kentällä iso asia.

Teksti Mikko Perttunen
Kuvat Getty Images ja Anne-Maarit Valli
Julkaistu

Kuljetusalalla on valitettavan tavallista, että kotona käydään pitkien jaksojen aikana ehkä vain kääntymässä – ja sekin aika usein vietetään nukkuen. Siksi Kaupan automiesten työehtosopimukseen neuvoteltu ei-synnyttävien vanhempien palkallisten perhevapaiden pidennys viikosta kuuteen viikkoon on uudistus, johon kentällä ollaan aidosti tyytyväisiä.

–Se oli ehkä näistä meidän sopimuksemme pykälistä se kaikkein isoin asia. Ovathan muutkin toki tärkeitä, mutta tämä on todella oleellinen juttu, kokkolalainen Halpa-Halli Oy:ssä työskentelevä varaluottamusmies ja AKT:n nuorisovaliokunnan jäsen Mikko Markkanen toteaa.

Kyseessä on ensimmäinen AKT:n tekemä työehtosopimus, jossa tämäntyyppinen muutos perhevapaaseen tehdään. Lisäksi 25 kuukauden mittainen työehtosopimus nostaa palkkoja neljä kertaa 1,5 prosentin suuruisella yleiskorotuksella. Myös luottamusmieskorvausta nostetaan kuudella prosentilla.

Palkallisia perhevapaita koskeva muutos astui voimaan 1. huhtikuuta. Tästä eteenpäin synnyttävä vanhempi saa raskausvapaan palkkaa raskausvapaan alusta lukien yhdenjaksoisen 40 raskausrahapäivän ajalta, ja sekä synnyttävä että ei-synnyttävä vanhempi vanhempainvapaan palkkaa 36 ensimmäisen vanhempainvapaapäivän ajalta.

– Se, että saa viettää aikaa lasten kanssa, varsinkin kun he ovat pieniä, on tärkeää, Markkanen muistuttaa.

Mikko Markkanen kertoo, että perheen- perustamisiässä oleville alan työntekijöille tessin perhevapaauudistus on tervetullut.

36-vuotiaalla Markkasella ei ole vielä itsellään lapsia, mutta hän toivoo, että uudistus koskisi pian myös häntä. Hän kertoo, että oikeastaan kaikki hänen tuntemansa alan töissä olevat perheenperustamisiässä olevat ihmiset pitävät uudistusta tervetulleena.

– Rekka-alalla tehdään pitkiä päiviä, eikä esimerkiksi arkisin vapaa aikaa liiemmin ole, Markkanen sanoo.

Uudistus tuli lähes samanaikaisesti myös Palvelualojen ammattiliitto PAMin työehtosopimukseen. Markkanen kokee tärkeänä sen, etteivät perhevapaa-asiat lyö kiilaa eri työehtosopimusten piirissä olevien, mutta samalla työpaikalla työskentelevien väliin.

– On hyvä, ettei meitä tältä osalta erotettu Pamin porukasta. Teemme kuitenkin yhdessä töitä ja vertailemme sopimuksia. On tosi tärkeää, että olemme samassa veneessä myös tämän uudistuksen osalta, Markkanen toteaa.

Perhevapaauudistus astui voimaan jo viime kesänä, ja vaikuttaa Kelan etuuksiin perheissä, joissa lapsen laskettu aika oli 4.9.2022 tai sen jälkeen. Kelan vanhempainrahapäiviä on käytettävissä yhteensä 320, ja jos lapsella on kaksi vanhempaa, jakautuvat myös päivät tasan heidän välillään. Kummallakin vanhemmalla on tällöin käytössä 160 vanhempainrahapäivää.

Omasta kiintiöstään voi sovittaessa luovuttaa enintään 63 arkipäivää toiselle vanhemmalle tai lasta hoitavalle henkilölle. Vanhempainrahapäiviä voi käyttää, kunnes lapsi täyttää kaksi vuotta.

Perhevapaauudistuksen tavoitteena on ennen kaikkea lisätä työelämän ja vanhempien tasa-arvoa. Uudistus ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että työnantajan tulisi maksa perhevapaan ajalta palkkaa, vaikka juuri se onkin iso motivoiva tekijä perhevapaalle jäämiseen.

Uudistuksen ansiosta palkalliset perhevapaat myös ei-synnyttävälle osapuolelle nousivat kuitenkin nyt keväällä tes-pöydille.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 3/2023.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Luottamusmiespaneelin tulos: Työehtosopimusta rikotaan eniten kuljetusalalla

    Julkaistu: |
    Aihe: LUOTTAMUSMIESPANEELI
  • Läpituntipalkka on kuljetusalalla ongelma: ”Oppilaitoksissa ei voi opettaa, ettei lakeja ja työehtosopimuksia tarvitse noudattaa”

    Julkaistu: |
    Aihe: LÄPITUNTIPALKKA
  • Kuorma-autoalan tes:n yleissitovuus jälleen vahvistettu

    Julkaistu: |
    Aihe: YLEISSITOVUUS