Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Kuljettajapulan vuoksi linja-autoa joutuu Pariisissa odottamaan usein puoli tuntia tai tunnin.
Aihe: PARIISIN BUSSILIIKENNE

Kannustuspalkkio töihin tulemisesta Pariisissa

Pariisin kaupungin liikennelaitoksen varikolle jää joka päivä yli tuhat linja-autoa, joihin ei löydy kuljettajaa. Osasyynä ovat poissaolot, joihin kokeillaan erikoista ratkaisua: kuljettaja saa kannustuspalkkion säännöllisestä töihin tulemisesta.

Teksti Virpi Latva
Kuva Photohèque de Paris
Julkaistu

Pariisissa ja sen ympäristössä joka neljäs bussivuoro jää kuljettajapulan vuoksi ajamatta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että aiemmin viiden minuutin välein liikennöiviä linja-autoja joutuu nyt odottamaan puolesta tunnista tuntiin.

Tilanne kärjistyi viime vuoden lopulla kun Pariisin joukkoliikenteestä vastaava valtion yhtiö RATP päätti yksimielisesti lisätä joustoja työntekijöidensä työaikoihin tulevaa kilpailun vapauttamista ennakoiden. Suurkaupungin joukkoliikenteen on tarkoitus avautua kilpailulle vuonna 2025.

Työolojen rappeutuminen ja stressi lisäsivät tyytymättömyyttä ja sairaspoissaoloja entisestään, minkä vuoksi yhtiön johto alkoi maksaa kuljettajilleen kannustuspalkkiota säännöllisestä töihin tulosta. Kuukauden työsoskentelystä ilman yhtään poissaoloa rävähtää sadan euron kannustuspalkkio, seuraavasta peräkkäisestä kuukaudesta 150 euroa lisää ja kolmannelta 200 euroa. Laskuri palaa alkutilaan jo yhden päivän poissaolosta, esimerkiksi osallistumisesta työtaistelutoimiin.

Palkkio syrjii sairastuneita

Vaikka kyseinen palkkiosysteemi ei ole laiton, ammattiliitto CGT:n RATP:n edustaja Bertrand Hammache pitää sitä syrjivänä.

– Palkkiota ilman jäävät sairaat ja sairasta lasta tai omaista hoitavat sekä työtapaturman kohteeksi joutuneet, myös kuljettajat, jotka matkustaja on pahoinpidellyt sairaalakuntoon, Hammache muistuttaa.

– Palkkioiden sijaan koko palkkahaitari pitäisi nostaa ajan tasalle. Taistelemme myös sen puolesta, että työolomme eivät rappeudu lopullisesti kilpailun avautuessa.

Työntekijöiden työaikaan on vaivihkaa tullut tunti lisää samalla, kun työmäärä on uusien rekrytointien puutteessa moninkertaistunut. Vaikka osa julkisen liikenteen työntekijöiden ammattiliitoista pääsi vastikään RATP:n johdon kanssa sopimukseen työajan pidentämisestä palkankorotusta vastaan, vuosi on alkanut lakkojen merkeissä. Pariisin metro- ja linja-autoliikenne on ollut lähes kokonaan poikki jo yhteensä viisi kertaa. RATP on luvannut rekrytoida lisää kuljettajia, mutta hakijoista on pulaa ja 700 työpaikkaa on edelleen täyttämättä.

Pariisin liikennelaitoksen palkkalistoilla on yhteensä noin 70 000 henkilöä.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2023.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kuljettajapulassa uusi kuljettaja saa liki valita työpaikan

    Julkaistu: |
    Aihe: Kuljettajapula