Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Teemu Siitosen ajoneuvo on 32-metrinen mutta täydessä lastissakin yleensä kevyt.
Aihe: HCT-YHDISTELMÄ

Jättirekalla ympäri Suomen

Teemu Siitonen pitää siitä, että työviikko on täyttä työntekoa. Vastineena ovat pitkät vapaat.

Teksti ja kuvat Tua Onnela
Infografiikka Silva Kärpänoja
Julkaistu

Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Teemu Siitonen tähystelee tieltä rakennustyömaan pihaan. Kuorma olisi matkalla työmaalle, mutta piha näyttää toivottoman ahtaalta. Tuonne ei ajeta 32-metrisellä yhdistelmällä, ei sitten millään.

Siitonen päätyy siihen, että kuorma on purettava tiellä. Sekään ei ole aivan helppo rasti. Tavallisen lempääläläisen teollisuusalueen tavallista pikkutietä ei ole suunniteltu erikoispitkälle rekalle. Siitosella on asettelemista, jotta muut autot pääsevät kulkemaan ohi.

– Kyllä sieltä nyt mahtuu, hän lopulta tuumaa, ja purku pääsee alkamaan.

”Yllättävän hyvin tällä pääsee”

Tarkka sovittelu on Siitoselle arkipäivää. Kun ajaa niin sanottua HCT- yhdistelmää eli jättirekkaa ympäri Suomen, saa usein miettiä perusteellisesti, miten mihinkin pihaan kannattaa ajaa.

Useimmiten Siitosella ei ole suuria ongelmia.

– Yllättävän hyvin tällä pääsee. Vastikään kävin Rovaniemellä monta kertaa yhden omakotitalon pihassa. Vasta kerran olen joutunut kieltäytymään ajamasta kohteeseen, johon asiakas pyysi.

Yksi erityinen hankaluus kuitenkin on: lumipenkat. Kun ne kasvavat ja tiet kapenevat, risteykset käyvät isolle autolle oikeasti ahtaiksi.

Purkamista ja lastaamista kuuluu työhön paljon.

Kyydissä 68 eurolavaa

Valkeakoskelainen Siitonen on työskennellyt nyt kaksi vuotta Kuljetus Merioksassa. Yritys tunnetaan myös nimellä Kevytrahti.

Siitonen ajaa pitkiä ja vaihtelevia reittejä. Kyydissä on tyypillisesti eristeitä ja muuta rakennustavaraa.

– Kaikenlaista kevyttä, mitä lastataan pumppukärryillä. Kyytiin menee 68 eurolavaa, joten siihen menee aikaa.

Paljon tulee nukuttua asiakkaiden pihoissa.

Lempääläläisen työmaan jälkeen Siitonen on suuntaamassa Valkeakoskelle ja sieltä illaksi Kuopion seudulle. Tiistaina alkava reissu päättyy todennäköisesti vasta perjantaina, ja yöpaikat on haettava matkan varrelta.

– Tämänkokoisella autolla ei usein mahdu yöksi huoltoasemille, varsinkaan jos ei pääse ajoissa. Paljon tulee nukuttua asiakkaiden pihoissa. Yleensä saadaan käyttää asiakkaiden pesutiloja ja muuta, joten se on ihan ok, Siitonen kertoo.

Tavallisesti reissuihin ei mahdu juuri muuta kuin työntekoa ja lepäämistä, mutta joskus Siitonen ehtii käydä vaikka Kalajoen hiekkasärkillä kävelemässä, niin kuin viime viikolla.

Pitkät työviikot,
pitkät vapaat

Teemu Siitosen työvuorot ajoittuvat usein niin, että kaksi viikkoa tehdään tiukasti töitä ja niiden jälkeen on viikko vapaata. Se sopii hänelle.

– Minulle käy se, että kun ollaan töissä, ollaan töissä.

Siitosella on kolme pientä lasta, ja nämä ovat joutuneet tottumaan siihen, että isä on pitkiä aikoja poissa. Toisaalta vapaajaksolla perheelle on aikaa senkin edestä.

– Tein aiemmin jakelutyötä, ja päivät olivat pitkiä siinäkin. Kun lähdin kotoa, kaikki olivat nukkumassa, ja kun palasin, kaikki olivat taas nukkumassa. Nyt saan olla välillä pitkiä aikoja kotona.