Jatkossa ajo- ja lepoaikarikkeet pisteytetään ja ne vaikuttavat yrityksen maineeseen – tämä kuljettajienkin kannattaa tietää
Viranomaisyhteistyönä tarkastetaan vuosittain satoja kuljetusyrityksiä ja tuhansia kuljettajia.
Lounas-Suomen aluehallintoviraston (AVI) työsuojeluvastuualueen tarkastaja Tarja Iivonen kertoo, että AVI:n tekemissä tarkastuksissa on havaittu pikemminkin nousua kuin laskua ajo- ja lepoaikoihin sekä ajopiirturin käyttöön liittyvissä rikkeissä.
Aiemmin tarkastuksissa havaitut ajo- ja lepoaika- ja piirturinkäyttörikkomukset ovat jääneet AVI:n raporttiin. Vain vakavimmat niistä on ilmoitettu Traficomille tai poliisille. Nyt käytäntöjä on muutettu. Tämän vuoden alusta alkaen yhteistyö Traficomin kanssa on tiivistynyt automaattisella tiedonvaihdolla.
Automaatti-ilmoitukset lepoaikarikkeistä
Avilta lähtee jatkossa automaattinen ilmoitus ajo- ja lepoaikarikkeistä Traficomille. Siellä rikkeet vaikuttavat kahdella tavalla. Ensinnäkin jokainen rike pisteytetään sen vakavuuden mukaan. Rikkeet jaetaan neljään luokkaan.
– Pieni 15 minuutin ylitys ajoajassa tuottaa yhden virhepisteen, kun kaikkein vakavimmasta rikkeestä kertyy 90 pistettä. Kuljettajan on hyvä huomata, että esimerkiksi kortin luvaton pois otto ajopiirturista kerryttää 30 virhepistettä. Näin ollen kannattaa pitää varttitunnin ylitys, ottaa siitä yksi lievän rikkeen piste eikä koettaa väärentää piirturitietoja, jolloin rike muuttuu vakavammaksi, kertoo Tarja Iivonen esimerkkinä.
Yritykset saavat värikoodit – runsaat rikkeet punaisella
Kertyneiden virhepisteiden mukaan yritykset jaetaan neljään luokkaan: harmaat, joilla ei ole lainkaan virhepisteitä; vihreät, joilla on 0–100 pistettä; keltaiset, keskimääräisen riskin yritykset 101 – 200 pistettä ja yli 201 pistettä saaneet korkean riskin punaiset yritykset.
Uudistus on vasta tullut voimaan, joten sen käytännöt muovautuvat vielä hieman.
Rikkomuksia kerrytetään kuitenkin kaksi vuotta ja niiden pohjalta tullaan tarkastelemaan yrityksen hyvämaineisuutta. Tällä on sikäli merkitystä, että liikennelupa edellyttää hyvää mainetta.
Lupahakemusten käsittelyssä Traficom tarkistaa sekä pisteytyksen että yrityksen ja sen lähipiirissä olevien henkilöiden hyvämaineisuuden. Käytännössä katsotaan esimerkiksi sakko- ja rikosrekisteritiedot. Hyvämaineisuuspiirin jäsen on esimerkiksi yrityksen hallituksen puheenjohtaja.
– Lupahakemuksen hylkäämiseen johtavat esim. kirjanpitorikokset, veropetokset tai toistuvat ja vakavat liikenne- ja ajoneuvoturvallisuutta koskevat rikkomukset, kertoo johtava asiantuntija Pasi Hautalahti Traficomilta.
Piirturi- ja
kuormausasiat kuntoon
Pasi Hautalahti neuvoo kuljettajia varmistamaan ennen kuljetuksen alkamista, että ajoneuvo on liikennekelpoinen. Työnantajalle tulee ilmoittaa välittömästi, mikäli näin ei ole.
– Kuljettajan tulee toimia työnantajan ohjeistuksen mukaisesti. Hänen tulee myös aina esimerkiksi varmistua siitä, että ajoneuvo on kuormattu säännösten mukaisesti. Luvanhaltija vastaa sitten siitä, että kuljettajalla on oikeat tiedot ajoneuvosta ja että hän tuntee riittävän hyvin kuormaamista koskevat määräykset, kiteyttää Pasi Hautalahti.
– Jos haluaa olla hyvämaineinen ja noudattaa lakia, pitäisi nyt viimeistään ottaa piirturin oikea käyttö vakavasti. Noudattaa piirturinkäytön ohjeita, muistuttaa Tarja Iivonen.