Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Pidä lyöntikeppi suorassa osumaan asti, ota leikkauskulma tarkasti, neuvoo Kalle Leinonen.
Aihe: TYÖSSÄ JA VAPAALLA

Jätekuljettaja innostui snookerista – tavoitteena SM-taso

Laukaalainen Kalle Leinonen panostaa snooker-harrastukseensa täysillä. Arki-iltaisin Jyväskylän Biljardiseuran snookerpöydän ääressä Leinosella menee 3-5 tuntia, viikonloppuisin jopa 10 tuntia päivässä.

Teksti ja kuvat Hannu Tuovinen
Julkaistu

Jäteauton kuljettajana Remeo Oy:llä työskentelevällä Kalle Leinosella on tavoite kehittyä snookerissa parissa vuodessa tasolle, jolla saattaisi olla mahdollisuuksia SM-kisoissakin.

– Snookerissa kehittymiskohteita riittää niin paljon, että ei voi sanoa koskaan olevansa valmis, sanoo reilun vuoden lajia harrastanut 35-vuotias Leinonen.

– Parikymmentä vuotta harrastin rullalautailua ja lumilautailua, tosin ihan vaan harrastuksena ilman kilpailemista. Terve itsesuojeluvaisto ajoi nyt uuden harrastuksen pariin, Leinonen hymähtää.

Uudessa ’intohimolajissaan’ hän arvelee olevansa parhaimmillaan ns. pitkissä palloissa. Kun pallo saattaa kulkea useita metrejä yli ison snookerpöydän, pelaajan pitää hallita lyöntipallon osuma tarkasti. Osuman jälkeen kohdepallo sujahtaa ahtaaseen pussiin ja lyöntipallo asettuu hyvin seuraavaa lyöntiä varten. Helppoa mutta vaatii treenausta.

Kehittymisen varaa Leinonen maalailee juuri osuman jälkeisen pelin hallintaan, eli miten kykenee hoitamaan kiven (lyöntipallon) kuljetuksen.

Jos tähtäimessä on vain voittaa vastustaja, Leinonen neuvoo pelaamaan ns. safety-peliä. Television suosituista snooker-kisoista on tuttua, että dynaamisesta pelistä tulee tällöin varovaista ja vähemmän hohdokasta. Leinonen ilmoittautuu itse ei-safety -pelaajaksi.

Sparrausta konkareilta

Biljardiseuran SM-tason konkareita Leinonen kiittelee avoimesta suhtautumisesta uusiin tulokkaisiin. Lyöntiä ja lyönnin leikkauskulmaa on hiottu huippupelaajien kanssa yhdessä. Ahkeralla harjoittelulla kehitystä on tullutkin, Leinonen arvioi.

Jyväskyläläisen Taom-peliliidun maailmanvalloitus on puhuttanut myös Leinosen peliporukoissa.

– Liitu on huipputuote mutta on toki pystyttävä pelaamaan hyvin, Leinonen kuittaa.

Puhallus! Tästä alkaa Kalle Leinosen työpäivä.

Lajin pariin aikovaa hän opastaa kahdella keskeisellä neuvolla: lyöntikepin pitää kulkea suoraan ja leikkauskulman pitää olla oikea. Kun näitä asioita saa hallintaan, voi keskittyä treenaamaan kierteitä.
Työasiat on syytä jättää pelisalin ulkopuolelle.

– Snooker on hyvä vastapaino työlle. Pelistä ei tule mitään, jos keskittyy johonkin muuhun, työasioihin esimerkiksi, Leinonen muistuttaa.

– Peliareenoillekin sopii toki työajoneuvon kyljestä tuttu slogan ’ajattele, uudestaan’

Fyysinen palveluammatti

Työkseen Kalle Leinonen ajaa Remeo Oy:n jäteautoa Keski-Suomen alueella. Vuoden verran maakunnassa operoineella yrityksellä on neljä autoa. Leinosen työpäivät kuluvat enimmäkseen yritysasiakkaiden jäteasemien tyhjennyksissä.

Haastattelupäivän lenkki suuntautui Jyväskylän keskustan yrityksiin. Pisin ajopäivä joka toinen torstai kerryttää matkamittariin 500 kilometriä. Työpäivän pituudet vaihtelevat 5–11 tunnin välillä.

Talvinen Keski-Suomi voi olla työturvallisuuden kannalta haasteellinen. Leinosen mielestä Remeo on työtapaturmien nollatason tavoitteessaan ottanut oikean tavoitteen.

– Jätteenkeräys on fyysistä työtä mutta parasta on työn itsenäisyys, Kalle Leinonen sanoo alaa pohtiville.

– Pihoilla voi olla liukasta, mikä haastaa kiinteistönhoitoa. Aina voi toivoa parempaa. Nastakengät on kuitenkin tärkeä varuste, aiemmin työsuojeluvaltuutettuna toiminut Leinonen toteaa.

Hänelle jäteauton kuljettajan työ on tuttua jo 13 vuoden ajalta, Remeolla siitä vuoden verran. Rekkakuskin pestiä hän kokeili viimeksi kahdeksan vuotta sitten mutta päätyi takaisin jätteenkuljetukseen lähinnä parempien työaikojen vuoksi.

– Parasta tässä työssä on itsenäisyys. Ja kun asiakkaina on yritykset, palvelun taso on keskeinen.

Kiertotalous on päivän sana

Yrityksen Jyväskylän yksikön luottamusmieheksi valittu Leinonen on hyvillään kiertotalousajattelun voimistumisesta Suomessa.

– Ennen jätteet vietiin kaikki samaan sekajätelaatikkoon. Kiertotalous on päivän sana, jäte on uuden materiaalia.

– Keski-Suomessa ei toki ole pulaa kuljettajista, mutta alan kokemuksella on arvoa.

Leinonen muistuttaa, että ala on ihan oikeasti fyysinen.

– Erään ravintolan jäteastiat sijaitsevat maanalaisella asemalla, josta matkaa autolle on 70 metriä ylämäkeen. Yksi biojäteastia voi painaa jopa 200 kiloa. Kuntosalille ei tarvitse erikseen lähteä. Biljardisali on ihan toinen juttu, Leinonen hymähtää.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2023.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • ”Onneton ja surkea tapaus”

    Julkaistu: |
    Aihe: TAKSILIIKENNE
  • Satamien työsuojelussa toimitaan tavoitteellisesti – Tähtäimessä yhteinen maali

    Julkaistu: |
    Aihe: SATAMIEN TYÖTURVALLISUUS
  • Rajujen väkivallantekojen seurauksena bussiliikenteen käytäntöjä parannetaan

    Julkaistu: |
    Aihe: VÄKIVALLAN UHKA