Hetki ennen lakkoa
Kuorma-autoalan väkeä kokoontui seuraamaan ensimmäisen sovittelun vaiheita. Tulos ei yllättänyt.
Tiistai-iltana 14.2. AKT:n Tampereen toimistolla istuu väkeä, jolle odottavan aika on pitkä. Kello on kuusi, ja juuri tulleen tiedon mukaan valtakunnansovittelija antaa näillä hetkillä sovintoesityksen AKT:n ja työnantajien työehtosopimusriitaan.
Tampereen toimistolle kokoontuneet isojen kuorma-autoalan yritysten ammattiyhdistysaktiivit ovat pitkin päivää vastanneet työkavereiden puheluihin, selvittäneet vastauksia kysymyksiin lakon käytännön järjestelyistä ja valmistautuneet mahdolliseen lakkoaamuun.
Enää pitäisi tietää, tuleeko lakkoa vai ei. Osa toivoo, että sopu syntyisi, osa on jo henkisesti lakossa.
– Toivotaan nyt vielä, että tulisi sopu. Helpompaahan se olisi. Mutta ei tietenkään mikä tahansa sopu, sanoo Pertti Koskipää Posti Kuljetukselta.
– Kyllä nyt mennään siihen lakkoon, siihen on niin kauan valmistauduttu, puuskahtaa Antti Kauppila L&T Teollisuuspalveluilta.
AKT:n Tampereen toimitsija Vili-Petteri Adamsson vahvistaa, että monta päivää on jo oltu tulisilla hiilillä, koko kuljetusalalla.
– Linja-autoväkeäkin on pitänyt melkein köyttää kiinni, kun he ovat kyselleet, että missäs meidän lakko on.
Tieto kulkee nykyään helposti
Hiukan kuuden jälkeen tulee tieto, että sovintoesitys on annettu. AKT:n hallituksen kokous on aikaistettu seitsemäksi, ja valtakunnansovittelija tahtoo vastaukset molemmilta osapuolilta kahdeksaan mennessä.
Eihän tuossa ollut edes haettu tasapuolista ratkaisua.
Tässä välissä on aikaa järjestellä käytännön asioita: keräillä liivit lakkovahdeille ja selvittää, miten lakossa olijoiden nimet ilmoitetaan liittoon. Kukaan paikalla olijoista ei vielä tiedä sovintoesityksen sisältöä, joten vanhojakin ehditään muistella.
– Viimeksi, kun oltiin lakossa, koululaisilla oli työhöntutustumispäivä. Poika oli sitten mukana lakkovahtina, naurahtaa Petri Korhonen Postilta.
Pertti Koskipää on ollut lakossa ensimmäisen kerran 1990-luvun alussa, Remeon Janne Lillqvistille tämä kerta olisi ensimmäinen.
Kokenut väki muistelee, että ennen tällaiset lakkoinfot aiheuttivat kunnon väentungoksen. Kun tietoa ei muualta saanut, lakkoilijoiden oli tultava paikan päälle kuulemaan, mitä tehdään ja miten. Nykyään kaikki tieto löytyy netistä, ja esimerkiksi työpaikkojen Whatsapp-ringeissä on saatu kätevästi viestit perille.
Vahva tuki tavoitteille
Kuorma-autoalan aktiivit kertovat, että työpaikoilla on ollut vahva tuki AKT:n neuvottelutavoitteille.
– Kyllä ihmiset ymmärtävät, että ostovoimaa on saatava lisää ja että eivät mitkään parin prosentin korotukset riitä, kun inflaatio on yhdeksässä prosentissa. Tämä on kyllä mennyt perille, Pertti Koskipää sanoo.
– Lakosta on puhuttu jo aikaa sitten, ennen kuin siitä oli mitään ilmoitustakaan tullut, kertoo Ano Rautiainen Lassila & Tikanojalta.
– Meillä on nuorta väkeä, ja aika innoissaan on oltu. Meillä kyllä putiikki hiljenee huomenna täysin, jos lakko tulee, Janne Lillqvist jatkaa.
Lillqvistin työpaikan vieressä on paikallisen oikeistoliberalistisen poliitikon vaalimainos. Työpaikan väkeä on huvittanut ajatus, että lakkovahdit voisivat mennä poseeraamaan sen eteen.
Vakavia ilmeitä, epäreilu ehdotus
Kello 19 Adamsson katoaa huoneeseensa seuraamaan AKT:n hallituksen kokousta. Välillä hän pistäytyy ulkona kertomassa tunnelmia.
– Eeron (Tampereen Automiesten edustaja Eero Kulmala) ilme näytti kyllä vakavalta. Mutta voihan se kertoa monesta, Adamsson sanoo.
– Niin, harvoin sieltä ilon kiljahduksin tullaan, vaikka olisi sovintoesitys hyväksyttykin, Petri Korhonen sanoo.
Korhonen uskoo jo vahvasti, että lakko on tulossa, mutta Pertti Koskipää ei olisi valmis laittamaan rahaa likoon kummankaan vaihtoehdon puolesta.
Hallituksen kokouksen päätyttyä Adamsson saapuu paperi kädessään. Pitkä odotus päättyy. Kun Adamsson kertoo sovintoesityksen yksityiskohtia, kuulijat tuhahtelevat.
– Eihän tuossa ollut edes haettu tasapuolista ratkaisua, Korhonen sanoo.
– Aamulla portille, ei siinä sen kummempaa, Koskipää tuumaa.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2023.