Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Sabine Trier ja Kris Major muistuttavat myös EU-vaaleissa äänestämisen tärkeydestä

ETF:n ilmailujaosto kokoontui pohtimaan pandemian jälkimaininkeja ja uusia haasteita

Euroopan kuljetustyöntekijöiden liitto ETF edustaa yli 5 miljoonaa kuljetusalan työntekijää yli 200 kuljetusliitosta ja 38 Euroopan maasta. Nämä työskentelevät maalla, merellä ja ilmassa eli lähes kaikilla AKT:n edustamilla aloilla mukaan lukien lentoemännät, stuertit ja matkatoimistovirkailijat. Siviili-ilmailun jaosto kokoontui Helsinkiin pohtimaan mitä pandemiasta opittiin ja mitä haasteita on edessä.

Teksti ja kuvat Hannele Siika-aho
Julkaistu

ETF:n toiminta on jaettu aloittain sektoreihin. Siviili-ilmailusektoriin kuuluu 400 000 työntekijää, jotka työskentelevät lentoemäntinä, lentäjinä, lennonjohdossa sekä lentokentillä maapalveluissa.

-Ilmailussa on koettu kriisejä tuhkapilven ja muiden mullistusten muodossa, mutta Covid oli kestoltaan poikkeuksellinen. Se vaikutti merkittävästi sekä työllisyyteen että työntekijöiden terveyteen, kun työ katosi alta eikä ollut tiedossa, koska tilanne palautuu normaaliksi. ETF halusi selvittää pandemian vaikutuksia ja varautua tulevaan, kertoo ETF:n varapääsihteeri Sabine Trier.

-Tällaiseen ei oltu varauduttu ja halusimme tutkia, miten liitot ja niiden jäsenet selvisivät ja mitä opittiin tulevia kriisejä varten, tiivistää Trier.

Projekti keskittyi etsimään parhaita käytäntöjä sopeutua työmarkkinoiden tai yhteiskunnan nopeisiin muutoksiin. Tärkeä ohjenuora on pitää yllä työelämän hyviä käytäntöjä myös kriisitilanteessa. Sekä tietenkin tukea työntekijää muutoksissa. Malleja löytyikin.

-Nyt ollaan kakkosvaiheessa eli näitä käytäntöjä jalkautetaan. Helsingissä järjestettiin ensimmäinen alueellinen koulutustilaisuus ja paikalla on ilmailusektorin aktiiveja pohjoismaista sekä Baltiasta, kertoo Sabine Trier.

Miten te mittaatte menestystä? Onko se Finnairin, yhtiön voitto, vai pitäisikö menestystä mitata sillä, miten Suomessa asuva ja elävä työntekijä voi?

Tarkoittaako menestys yhtiön vai työntekijän hyvinvointia?

Pandemian varjolla aiemmin yhteiskunnallisesti vastuullisestikin toimineet lentoyhtiöt ovat muuttaneet toimintatapojaan halpalentoyhtiöiden suuntaan. Kris Major ilmailujaostosta kertoo, että yhtiöt näyttävät käyttävän mitä tahansa mahdollisuutta saadakseen työehtoja pala palalta, vuosi vuodelta heikennettyä.

-Alalle on pesiytynyt huonoja käytäntöjä liittyen työaikaan ja palkkaukseen. Toimitusjohtajaa voidaan pyytää tekemään työtä 60 – 70 tuntia viikossa, mutta ei tavallista palkansaajaa, kauhistelee Major.

Suomen tilannetta on ETF:ssä seurattu tarkkaan. Kris Major haluaisi kysyä pääministeri Petteri Orpolta, että eikö tämä halua suojella suomalaisia työehtoja. Hän viittaa esimerkiksi Finnairiin, joka palkkaa toistuvasti työntekijöitä EU:n ulkopuolelta erittäin halvoilla työehdoilla.

-Miten te mittaatte menestystä? Onko se Finnairin, yhtiön voitto, vai pitäisikö menestystä mitata sillä, miten Suomessa asuva ja elävä työntekijä voi, Major tiivistää kysymyksensä pääministerille.

Jotta tämä kehitys saadaan käännettyä takaisin oikealle reitille, on erittäin tärkeää tehdä maailman- ja Euroopan laajuista yhteistyötä. Tämän vuoksi sekä Sabine Trier että Kris Major kehottavat jokaista palkansaajaa äänestämään myös EU-vaaleissa – ja tarkistamaan, että oma ehdokas ajaa parlamentissa niitä asioita, jotka ovat myös kunnollisen työelämän puolesta tärkeitä.