Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Alkusyksy synkkä kuljetusalan työturvallisuuden kannalta

Teksti Mikko Perttunen
Kuva Getty Images
Julkaistu

Hinausautonkuljettaja kuoli Lohjalla työtehtävässä

Työtehtävässä ollut hinausautonkuljettaja kuoli 8. elokuuta Lohjalla.

Kuljettaja oli siirtämässä Helsingin ja Turun välisen moottoritien varteen hyytynyttä autoa hinausautonsa kyytiin, kun Helsingin suunnasta tullut henkilöauto törmäsi häneen.

Kuljettaja oli törmäyshetkellä ulkona omasta ajoneuvostaan hinausauton sivulla.

– Tämä ei ollut valitettavasti ensimmäinen tapaus, AKT:n työsuojelutoimitsija Pasi Ritokoski valittelee.

Esimerkiksi vain pari vuotta sitten syksyllä hinausautonkuljettaja menehtyi Jyväskylässä vastaavanlaisessa tilanteessa. Tuolloin henkilöauton kuljettaja räpläsi ajaessaan äänikirjan asetuksia ja huomasi hinausauton liian myöhään. Hänet tuomittiin aiemmin tänä vuonna törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta puolen vuoden ehdolliseen vankeuteen ja vahingonkorvauksiin.

– Aiemmin hinausautoja, kuten myös kunnossapitolaitteita, poliisia ja pelastuslaitosta kunnioitettiin. Nyt kanssa-autoilijat vähät välittävät. Kun sinistä vilkkua ei kunnioiteta, niin ei varmasti keltaistakaan, Ritokoski summaa ongelmaa.

Hän kertoo, että jo vuosia on puhuttu siitä, että erityisesti vilkkaalla tiellä pitäisi olla erillinen pysäytysauto mukana varoittamassa liikennettä. Näin hinausautolle saataisiin turvallista työtilaa. Mikäli kyseessä on isompi onnettomuus, jossa mukana on pelastuslaitos, tämä puoli on kunnossa.

– Tällaiset vaaratilanteet eivät yleensä ole kuljettajan koulutuksesta tai ammattitaidosta kiinni, vaan turvallinen työtila on todella rajallinen. Hinausautonkuljettaja pyrkii mahdollisimman vähän haittaamaan muuta liikennettä, eikä pienessä tilassa ole pelivaraa. Jos esimerkiksi yksi kaista saataisiin suljettua hetkeksi, olisi tilanne turvallisempi kaikille. Sitä on esitetty vakuutusyhtiöillekin, mutta se tietysti lisää kustannuksia, Ritokoski pohtii.

Torstaina 22. elokuuta järjestettiin hiljainen hetki kuolleen hinausautonkuljettajan muistoksi. Hinausautot ympäri maan pysähtyivät teiden varsiin kunnioittamaan kollegan muistoa.

Turbulenssi heitteli Rodoksen-lennolla koneen henkilökuntaa

Elokuun 11. päivänä Rodokselta Helsinkiin palanneella Norwegianin lennolla koettiin lennon loppupuolella Suomenlahden yllä kauhunhetkiä, kun yllättävä turbulenssi aiheutti kahden matkustamohenkilökunnan jäsenen loukkaantumisen.

Henkilökunta ei ollut tapahtumahetkellä kiinni turvavöissä.

Iltalehden haastattelema koneessa ollut matkustaja kertoi lehdelle turbulenssin tuntuneen siltä, että kone olisi pudonnut useita sekunteja pystysuorassa. Hänen mukaansa koneessa irrallaan olleet tavarat lentelivät ja matkustajat kirkuivat paniikissa.

Koneen kyydissä oli 116 matkustajaa. Turbulenssitapauksen tutkinta tulee kestämään puolisen vuotta. Tutkinnassa selvitetään muun muassa sitä, olisiko turbulenssi ollut vältettävissä tai olisiko siihen voinut varautua.

– Ennen kuin tutkinta on valmistunut, on oikeastaan turha spekuloida mitään, mutta voidaan esimerkiksi pohtia sitä, onko tieto muuttuneista sääoloista kulkenut lennolle asti, Ritokoski toteaa.

Taksi ryöstettiin ja ajettiin tolppaan Helsingissä – pahoinpidelty kuljettaja oli edelleen kyydissä

Taksinkuljettaja joutui vakavaan vaaratilanteeseen 13. elokuuta, kun Sastamalasta taksin kyytiin nousseet matkustajat ottivat auton haltuunsa pitkän matkan loppuvaiheessa ja kolaroivat sen Helsingin Koskelassa. Kuljettaja oli koko tapahtumaketjun ajan auton kyydissä.

Kolmen hengen sakki kävi taksin kyyditsemänä Tampereella ostamassa alkoholia ja jatkoi matkaansa kohti Helsinkiä. Meilahden kohdalla taksi joutui tekemään äkkijarrutuksen, jolloin ilmeisesti yhden matkustajan juoma kaatui rinnuksille. Matkustaja suuttui, rikkoi viinapullon ja iski taksikuskia nyrkillä päähän.

Kuskilta vaadittiin korvausta, hänet pahoinpideltiin ja häneltä vietiin rahaa. Kuljettajaa uhattiin myös jonkinlaisella astalolla.

Varsinainen taksin haltuunotto tapahtui vasta Vuosaaressa, josta tekijät ajoivat auton holtittomasti ja kovalla vauhdilla läpi Helsingin ja kolaroivat auton lopuksi kallioon Koskelassa.

Poliisi sai jalkaisin paenneet ryöstäjät lopulta kiinni lähialueelta. Tekijöistä kaksi oli poliisin mukaan parikymppisiä ja yksi nuorempi, mutta kuitenkin yli 15-vuotias eli rikosoikeudellisesti vastuullinen.

Työsuojelutoimitsija Pasi Ritokoski toteaa, että suurimmassa osassa takseista on esimerkiksi hälytyspainikkeet, mutta ei tiedä, mikä oli kyseisen taksin varustus. Tilanteita ei pysty aina ennustamaan, mutta jonkinlainen tilannekohtainen riskiarvio on yritettävä tehdä.

– Tämä koskee varsinkin yksintyöskentelyä. Ajatusmallin pitää olla se, että jos riski nousee liian suureksi, työ pitää keskeyttää ja miettiä tilanne uudelleen. Yhtä tärkeää on, että kun näitä tilanteita ja myös läheltä piti -tilanteita sattuu, niistä otetaan oppia, Ritokoski sanoo.

Taksinkuljettajien työ on näyttäytynyt viime aikoina vaarallisessa valossa. Viime syksynä työtehtävissä ollut taksikuski tapettiin Kouvolan Kuusankoskella. Edellisvuonna surmansa sai puolestaan 19-vuotias taksinkuljettaja Asikkalassa.

AKT:n linja-autohenkilökunnan, taksiliikenteen ja Airpron sopimustoimitsija Juha Ollas kertoi viime marraskuussa AKT-lehdelle, että helpot konstit kuljettajan turvallisuuden parantamiseksi on jo tehty.

– Seuraava askel olisi kuljettajan ja matkustajien eristäminen toisistaan. Yhden tapahtuman jälkeen se olisi ehkä vähän ylireagointia, mutta siihen on tietysti mentävä, jos alkaa näyttää siltä, että muutoksille on tarve, Ollas arvioi tuolloin.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • LNG-onnettomuuden opetus: käyttövoimatarrat käyttöön

    Julkaistu: |
    Aihe: TYÖTAPATURMA
  • Suomalaisella on raskas kaasujalka, mutta hyvä kännykkäkuri

    Julkaistu: |
    Aihe: LIIKENNEKÄYTTÄYTYMINEN
  • Varallaolokorvauksessa kirjavat käytännöt – hinausautonkuljettajalla pahimmillaan nollakorvaus

    Julkaistu: |
    Aihe: VARALLAOLOKORVAUS