AKT:n lakot näkyivät niin satamissa, kuorma-autoliikenteessä, terminaaleissa ja ympäristönhuollossa – kuin myös mediassa
AKT:n tes-neuvottelukevään 2023 lakot alkoivat keskiviikkona 15. helmikuuta. Sovittelija Leo Suomaan silloin antamia sovintoehdotuksia ei ollut mahdollista hyväksyä. AKT:lle sovitteluehdotus oli riittämätön sekä laadullisissa kysymyksissä että tekstiratkaisuissa kuten myös palkkojen osalta.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT kävi tiistaina 14.2. viime hetkiin saakka neuvotteluja työnantajaliittojen ja valtakunnansovittelijan toimiston sovittelija Leo Suomaan kanssa työehtosopimusratkaisuista.
Kuorma-autoalan, säiliöauto- ja öljytuotealan sekä terminaalitoiminta-alan kuten myös ahtausalan jaostot ja liiton hallitus hylkäsivät sovintoehdotukset yksimielisesti. Ehdotuksien taso jäi joiltain osin jopa aiemmin muilla aloilla solmituista sopimuksista. Näin lakot alkoivat.
Liiton puheenjohtaja Ismo Kokko, liiton 2. varapuheenjohtaja Niko Blom ja järjestöpäällikkö Juha Häkkinen olivat tapaamassa ensimmäisiä lakkovahteja jo aamulla 5:30 alkaen Vantaalla. Myös muut liiton toimitsijat, jaostojen jäsenet, luottamusmiehet ja työpaikkojen lakkovahdit olivat liikkeellä aamuvarhaisesta alkaen eri puolilla Suomea. Aktiivinen päivystys jatkui koko lakkoviikon ajan.
AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko kommentoi tilannetta suorassa lähetyksessä heti lakon ensimmäisenä päivänä Vuosaaresta Huomenta Suomen lähetyksessä MTV3:lla kuin myös A-Studiossa Yleisradion puolella. Kasvot tulivat tutuksi niin iltauutisista, lehtien uutispalstoilta kuin ääni esimerkiksi politiikkaradiosta. Työnantajaliittojen äänenpainoin erityisesti ahtaajien lakkoa kommentoitiin melko rajusti. Myös Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU tuki AKT:n lakkoja.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2023.