Ajo- ja lepoaikarikkomukset edelleen liian yleisiä
Aluehallintoviraston tarkastuksessa ilmeni, että jopa kolme neljästä kuljetusyrityksestä rikkoo ajo- ja lepoaikasääntöjä. Kuljettajien tauotus ei toimi ja ajopiirtureiden käytössä on vakavia puutteita. Huolestuttavaa on se, että kehitystä parempaan ei näytä tapahtuneen.
Aluehallintovirastojen työsuojelun tarkasti viime vuonna vajaat 600 maanteiden henkilö- ja tavaraliikenteen kuljetusyritystä eri puolella Suomea. Tarkastettuja kuljettajia oli reilut 4500. Valvonnan tulokset näyttäytyvät samanlaisina vuodesta toiseen eli selkeää positiivista kehitystä ei ole nähtävissä vaan piittaamattomuus ja välinpitämättömyys tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöä kohtaan näkyy tien päällä, kertoo työsuojelutarkastaja Ville Gröndahl Aluehallintoviraston tiedotteessa.
Gröndahlin mukaan myös kuljettajien käyttäytymisessä on puutteita mutta ”kuljetusyritykset työnantajina usein laiminlyövät valvontavastuuta tai tietoisesti sallivat kuljettajien väärän toiminnan”.
Noin 76 prosentilla tarkastetuista yrityksistä havaittiin ajo- ja lepoaikarikkomuksia. Eniten näitä oli kuljettajien tauoissa, joissa rikkomuksia löytyi yli 7000 kappaletta ja näistä vakavia oli lähes 3000. Vakavien taukorikkomusten määrä oli myös kasvussa.
Vuorokautinen vähimmäislepoaika alittui yli 4600 kertaa. Vuorokautisen lepoajan rikkomuksista noin puolet oli vakavia. Viikoittaisten lepoaikojen rikkomuksia havaittiin yhteensä yli 1100, ja näistä vakavia noin 750. Kummassakin tilanteessa vakavien rikkomusten määrä oli myös kasvussa.
Vuorokautisen ajoajan enimmäismäärä ylittyi lähes 2000 kertaa ja näistä vakavia ylityksiä oli reilut 600.
Valvontalaitteiden vakava väärinkäyttö yleistä
Lähes joka toisessa kuljetusyrityksessä havaittiin ajo- ja lepoaikojen valvontalaitteiden osalta vakavaa väärinkäyttöä. Kuljettajat olivat ajaneet työpäiviä joko kokonaan tai osittain ilman kuljettajakorttia tai ajopiirturilevyä.
-Kuljetusyritykset ovat vastuussa sen varmistamisesta, että niiden kuljettajille annetaan asianmukainen koulutus ja ohjeet ajopiirturin moitteettomaan käyttöön, olipa piirturi sitten digitaalinen tai analoginen. Kuljetusyritysten on tehtävä säännöllisiä tarkistuksia varmistaakseen, että niiden kuljettajat käyttävät ajopiirtureita asianmukaisesti. Yritykset eivät saa antaa kuljettajilleen mitään suoria tai epäsuoria kannusteita, jotka saattaisivat houkutella heitä käyttämään ajopiirturia väärin”, Gröndahl huomauttaa.
Kuljettajan mahdollisuus vaikuttaa on olematon
AKT:n edunvalvontapäällikkö Harri Pasasen mielestä ongelma on valitettavan tuttu.
-Kyllä useimmiten kyse on siitä, ettei kuljettajalla ole mahdollisuutta vaikuttaa asiaan sillä työnantaja tai tilaaja laatii sellaiset ajoaikataulut ja työvuorot, että kuljettajat eivät pysty pitämään asetuksen mukaisia päivittäisiä lepoaikoja tai riittäviä vuorokausilepoja. Myös ajoaikaa saattaa tulla vuorokauteen liikaa.
Aluehallintovirasto ilmoittaa merkittävimmän rikkomukset poliisille ja Traficomille. Raportoidut rikkomukset voivat vakavimmillaan vaikuttaa yritysten liikennelupiin.