Valtuusto hyväksyi toiminnan suuntaviivat vuodelle 2025
Valtuustopäivälle oli Helsinkiin luvattu myrskyä mutta itäsuomalaiset valtuutetut kertoivat päässeensä hyvin perille heti aamusta. Vilho Mikkonen totesikin, että se mikä helsinkiläisille tuntuu olevan myräkkää, on ainakin Itä-Suomessa tavallinen talvisää.
Ennen kokousta valtuusto kuuli terveiset SDP:n puheenjohtajalta Antti Lindtmanilta. Alustus herätti keskustelua muun muassa politiikan ja poliitikkojen sekä ammattiliittojen suhteesta, nykyhallituksen toimista sekä ostovoiman kehityksestä.
Auror Kiseri AKT:n Espoon os. 048:sta oli huolissaan siitä, tekeekö hallitus nyt sellaisia muutoksia, ettei niitä ole enää mahdollista peruuttaa. Hän muistutti myös, miten ammattiyhdistysliikkeen ja työväenpuolueiden tulisi tehdä yhteistyötä.
Kokkolan ahtaajien Vesa Pohjola kyselikin, mikä puolue olisi mieluinen hallituskumppani. Antti Lindtman allekirjoitti sen, ettei puolueen ja ay-liikkeen yhteistyö ole aina aivan saumatonta ollut vaikka niin tärkeää onkin. Tulevan hallituskumppanin osalta tärkeintä ovat yhteiset tavoitteet.
Jari Olkkonen Mikkelin Automiehistä puolestaan pohti sitä, miten ristiriitaista on se, että nykyhallitukseen ei uskota, mutta sen talouspolitiikka herättää kuitenkin luottamusta.
Jape Lovén Helsingin Ahtaustyöntekijöistä muistutti ostovoiman merkityksestä myös työntekijöiden aseman paranemiselle. Keskustelu kävi niin vilkkaana, että aikataulukin meinasi ylittyä.
Varsinainen valtuuston kokous alkoi pienillä juhlallisuuksilla
Varsinaisen kokouksen alkuun liiton pöytälipun saivat 60 vuotta täyttänyt valtuuston jäsen Kari Goman, Turun Seudun Linja-autohenkilökunta osasto 100, sekä 50 vuotta täyttänyt hallituksen jäsen Terho Tauriainen, Helsingin Autoalantyöntekijät, osasto 007. Lisäksi valtuusto muisti pöytälipun aiemmin jo saaneita Iikka Tolosta Kajaanin Seudun Automiehet, osasto 053:sta hänen täytettyään 60 vuotta sekä niin ikään 60-vuotiasta Jarmo Haakanaa, Imatran Autoalantyöntekijät, osasto 002:sta, joka ei valitettavasti päässyt paikalle.
Kohti vuotta 2025
Liiton puheenjohtaja Ismo Kokko selosti toimintasuunnitelman sekä talouden yleiset linjat ja tiimien päälliköt esittelivät tarkemmin suunnitelmat edunvalvonnan, järjestötoiminnan sekä viestinnän ja palvelutiimin osalta.
Edunvalvontatiimin päällikkö Harri Pasanen kertoi, että tuleva vuosi menee pitkälti työehtosopimusneuvottelujen ja uusien solmittavien sopimusten kouluttamisen ja jalkauttamisen parissa. Lisäksi liiton arkeen kuuluu voimassa olevien sopimusten valvonta ja niihin liittyvät riita-asiat.
Järjestötiimin painopisteenä on paikallistason edunvalvonta sekä järjestö- ja koulutustyö. Tiimin päällikkö Juha Häkkinen kertasi toiminnan tavoitteet sekä toimintamallit luottamushenkilöiden ja muiden aktiivien tukemiseksi.
Palvelutiimi hoitaa liiton käytännön rutiineja jäsenten parissa. Tiimin päällikkö Maarit Lehto kertoi, että tiimissä on kehitetty ja kokoajan mietitään uusia ideoita palvella jäsentä entistä paremmin.
Viestintä on mukana kaikessa siinä, mitä liitossa tapahtuu, totesi viestintäpäällikkö Sini Silvàn. Hän kertoi, että viestinnän toimintasuunnitelmassa on ensi vuodelle verkkosivu- ja brändiuudistus ja kertasi tiedottamisen rutiinit.
Jäsenmaksuprosentti jatkossakin 1,6
Valtuusto hyväksyi toimintasuunnitelman sekä talousarvion ja jäsenmaksuprosentin 1,6. Se piti myös hallinnon palkkiot ja kulukorvaukset ennallaan.
Lisäksi valtuusto käsitteli sille tulleen aloitteen ja päivitti liiton edustajat yhteistyöjärjestöissä.
Jonna Alhsten, Jyväskylän ja Ympäristön Linja-autohenkilökunta, osasto 045:stä oli matkannut paikalle pitkän työpäivän jälkeen lyhyillä yöunilla. Alhstenilla ei ensikertalaisena ollut isompia odotuksia, mutta hän yllättyi kokouksen ilmapiiristä.
- Tulee vitsintynkää ja on aika vapaata keskustelua. Eikä tämä niin paljoa eroa osaston kokouksista. Hyvää keskustelua ja hyviä mielipiteitä.
Jonna Ahlsten voisi hyvin olla jatkossakin mukana – varajäsenenä edelleen – eli sen verran positiivinen kokemus on kokous ollut.
- Helsinkiin tulo pelotti jopa enemmän kuin itse valtuusto. Kun täällä kerran viidessä vuodessa käy, on vähän jännittävää. Liikenne on vilkkaampaa kuin Jyväskylän seudulla mutta bussilla täälläkin uskaltaa hyvin matkustaa.