Tutkapari vie neljäkasia jäsenten ehdoilla
Kypsään keski-ikään (50v) ehtinyt AKT:n Espoon osasto 048 on osaston puheenjohtaja Auror Kiserin ja varapuheenjohtaja-taloudenhoitaja Markus Jokikokon mielestä hyvässä vireessä. Motto ”jäsen edellä” on kristallisoitunut 1 300 jäsenisen osaston tärkeimmäksi tehtäväksi.
Viisikymppisiä elokuun lopulla sadan jäsenen voimin juhlinut osasto 048 tekee kunnianhimoista ja määrätietoista työtä kunnollisten työehtojen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Näin kiteyttävät puheenjohtajat Auror Kiseri ja Markus Jokikokko. Tulostakin on tullut, sillä osaston jäsenkehitys on viime vuosina ollut AKT:n parhaimmistoa.
Puheenjohtaja Kiseri kehuu osaston toimikuntaa. – Mikä on ollessa, kun toimikunta on aktiivinen. Kaikista asioista ei olla samaa mieltä mutta mennään eteenpäin, Kiseri kertoo.
– Teemme hyviä päätöksiä jäseniä silmällä pitäen. Jäsenetuja mietitään yhdessä ja rajoissa joustetaan, jos on tarvis. Eli emme toimi kuten työnantajat, jotka kirjaavat sekunnin myöhästymisen kokonaiseksi minuutiksi, Kiseri vertaa.
Hyvä tessi – etu työnantajallekin
AKT-aktiivi Markus Jokikokko ja ’tutkaparinsa’ Auror Kiseri muistuttavat, että jos työehtosopimuksen laadusta ei pidetä kiinni, kärsijänä on myös työnantaja.
– Tessin osana työhyvinvointi on tärkeä myös työnantajille. Jos tulee pulaa työntekijöistä, on hankalaa saada ammattiväkeä jos alan tessiä on huononnettu ja väki pakenee muille aloille, AKT:n hallituksessa ja Nobina-konsernin konsernipääluottamusmiehenä toimiva Jokikokko pohtii.
– Työhyvinvointiin pitää panostaa, jotta porukka jaksaa eläkeikään saakka. Siihen kuuluu muun muassa ajovuorojen reilu järjestäminen.
Kiseri on 10-vuotisen Nobina Southin pääluottamuspestinsä aikana jatkanut ’päivä viikossa’ -kuljettajana, vaikka kasvanut työntekijämäärä on tehnyt pääluottamusmiehen tehtävästä liki päätoimista.
Selvitettäviä tapauksia riitää viikottain kun eteen tulee työvuoroista johtuvia hankaluuksia: varhainen aamuvuoro saattaa vaihtua keskellä viikkoa aamupäivävuoroksi joka päättyy illalla. Nuoret kyllä pärjäävät fyysisesti mutta mm. perhe-elämää epäsäännöllisyys kurmuuttaa.
– Se, että itse ajan vuoroja, rakentaa luottamusta. Ajamalla tatsi pysyy, Kiseri arvioi. Hymyssäsuin Kiseri kuvaa itseään ’vittumaiseksi mieheksi’.
– Mennään sen etu edellä, kenen asiaa olen ajamassa. Niiden ääntä olen kertomassa, jotka ovat minuun luottaneet, Kiseri tiivistää.
Järki-äiti neuvoo
Jokikokko pitää tärkeänä mahdollisuutta tavata uudet työntekijät heti työsuhteen alussa. Tapaamisissa on rento meininki ja AKT tulee liittona tutuksi keskustellen. – Silti on hyvä tuoda esiin myös skenaariot, jos riitatapauksissa ei kuulukaan liittoon.
– Jotkut ovat jo etukäteen päättäneet olla liittymättä, Jokikokko sanoo.
Kiseri kertoo parikymppisen nuorukaisen päättäneen olla liittymättä mutta kun hän kertoi päätöksestään äidilleen, tämä oli pakottanut poikansa liiton jäseneksi. – Eläköön viisaat äidit! Kiserin mielestä osaston tarjoamat edut kuten hieronnan kustannuksiin osallistuminen, yhteiset liikuntavuorot ja kuntosalin käytöt ovat tärkeitä mutta edelle menevät edunvalvonnan asiat.
Maan hallitus on kummajainen
Alkavan syyskauden poliittista vääntöä maan hallituksen kanssa Kiseri ja Jokikokko odottavat mielenkiinnolla, kun hallitus on tullut työmarkkinaosapuoleksi työelämän lakimuutoksillaan.
Jos #PainavaSyy -aktiviteetit jatkuvat, hallituskin keksinee vastavetoja.
– Minua ei yllätä enää mikään mitä Orpon hallitus tekee tai jättää tekemättä. En odota mitään, en ainakaan hyvää, Kiseri kuittaa.
Lulu Ranteen (ps) siirtyminen myös sisäministeriksi on Kiserin mukaan huono asia liikennepolitiikan ja tienpidon kannalta.
– Meillä on paljon huonoja asfaltteja. Ei tarvitse kuin mennä Puolaan, niin näkee paljon parempia teitä. Tekosyitä huonolle tienpidolle kyllä löytyy. Joskus asfaltit olivat meilläkin kunnossa.
Alunperin sanomalehtipainossa Tampereella työuransa aloittanut Auror Kiseri, 40, päätyi linja-autonkuljettajaksi 2010 ajettuaan vaadittavan kortin sukulaismiehen innostamana. Perheessä on vaimo, 13-vuotias tytär ja 17-vuotias poika.
Kiseri tuli valituksi työpaikkansa pääluottamusmieheksi 10 vuotta sitten. Pesti on katkolla syksyllä; tuleeko vaali vai saako hän jatkon ilman vastaehdokasta.
– Jos mennään ilman vaaleja niin sehän tarkoittaa, että porukka luottaa kaveriin, Kiseri hymähtää.Kuuden lapsen isä ja kolmen lapsenlapsen pappa Markus Jokikokko, 57, toteaa elävänsä hienoa vaihetta elämässä. Laman kurimuksessa 90-luvun puolivälissä pääkaupunkiseudulle muuttanut Jokikokko sai kuljettajan työn Nobinan edeltäjässä Stagecoachissa. Ammattiliittohommat ja ammattiosasto kuuluivat kuvioon alusta lähtien. 2009 oli vuorossa valinta pääluottamusmieheksi Nobina Westissä ja koko konsernin pääluottamusmieheksi. Kolmas kausi on meneillään AKT:n hallituksessa.