Turussa Nobinan bussit jäivät parkkiin
Nobinan Turun varikon pääluottamusmies Niko Holm on tyytyväinen, sillä lakko pitää hyvin. Hänen mielestään tärkeimpiä ovat nyt työaikakysymykset.
- Eilen oli vähän enemmän autoja liikenteessä, hieman toistakymmentä autoa läksi ajoon, niistäkin muutama kuljettaja tuli kesken päivän pois linjoilta. Tänään on liikkeelle lähtenyt vain yksi, Nobinan Turun varikon pääluottamusmies Niko Holm kertoo.
Nobinalta starttasi torstaina aikavälillä 3:30-8:45 vain yksi auto. Toinen on lähtenyt tämän jälkeen. Niillä ei ole kokonaisuuden kannalta merkitystä.
- Näin hyvin lakko puri loppupeleissä tähän päivään. Tuntuu, että kaikki ovat todella sitoutuneita ja toivotaan, että saadaan hyvä sopimus, Holm kommentoi.
Holm on jäsenenä myös AKT:n linja-autojaostossa. Hänen mielestään työaikakysymykset ovat tällä työehtosopimuskierroksella oikeastaan kaikkein tärkeimpiä, menevät palkkaakin edelle.
- Puhutaan kuljettajien jaksamisesta. Pahimmillaan se tarkoittaa ihmishenkiä, ne ovat kalliimpia kuin tietyn prosentin palkankorotus.
Mikäli kuljettaja nukahtaa rattiin, seuraukset ovat vakavia. Holmin mielestä silloin voidaan puhua isosta määrästä ihmishenkiä. Paremmat työajat ovat tästä syystä nyt ykköstavoite.
- Pitäisi pystyä pitämään taukoja välillä ja lepäämään. Tilanne on se paikallisliikenteessä, että on 11,5 tunnin päivä. Ajetaan viisi ja puoli tuntia, on puolen tunnin tauko ja taas ajetaan viisi ja puoli tuntia. Yhdeksän tunnin lepoaika ennen seuraavaa työvuoroa on vain paperilla ja todellinen lepoaika voi jäädä huomattavasti lyhyemmäksi.
Tämä yhtälö ei kuvasta Holmin mukaan sitä, että autossa voisi olla levännyt kuljettaja seuraavana aamuna tekemässä töitään.
- Tämä konkretisoituu siinä, että on iltavuoroviikko, jolloin lopetat juuri ennen puolta yötä. Yhden vapaapäivän jälkeen menet jo aamulla kello 4.10 töihin, silloin on unirytmi ihan sekaisin. Yleensä unirytmin löytäminen vie pari päivää ja pahimmillaan se rytmi vaihtuu sitten takaisin iltavuoroon.
Holmin mukaan tämän tilanteen korjaaminen vaatisi tes-muutoksen. Kuljettajilla pitäisi olla lyhyempi sidonnaisuusaika paikallisliikenteessä.
- Sen puolesta taistellaan, toivottavasti hyvin tuloksin.
- Myös niiltä, jotka eivät kuulu liittoon, on tullut tähän työtaisteluun täysi tuki. Sekin on hyvä asia, Holm toteaa.
Onnibusin varapääluottamusmies Kari Goman Turussa kertoo, että lakko on purrut hyvin myös OnniBussin liikenteeseen.
- Alle kymmenen OnniBussin autoa oli liikkeellä koko Suomessa, kun niitä pitäisi olla viisikymmentä, Goman kertoo.
- Helsinki-Kuopio väliä ei ajeta ollenkaan, kumpaankaan suuntaan.
Työnantajan tarjoamat sopimusehdot ovat niin heikot, että vaihtoehtona oli vain lakko.
- Lakkoon on jäänyt jopa liittoon kuulumattomia.
Yhtiöiden bussit kartalla-palvelut kertovat myös, miten eri firmojen autot ovat liikkeellä. Koiviston Auton autoja on nyt todella vähän liikkeellä. Esimerkiksi Länsilinjojen Naantalin varikolta starttasi aamulla vain pari autoa.