Turussa joka viides L&T Ympäristöpalvelujen lakossa ollut työntekijä poikkesi työpaikkansa portilla kahvilla ja makkaralla
Asiallisilla työehdoilla on iso merkitys kuljetusalan työntekijäpulan ratkaisemisessa.
L&T Ympäristöpalvelujen Turun luottamusmies, jäteautonkuljettaja Henri Mäkelä sanoo työpaikallaan olleen lakon aikana ”hyvä pössis”.
− Lakko piti hyvin. Järjestäytymisaste on meillä korkea ja lakon aikana kotiin on jäänyt myös muutama liittoon kuulumaton, kertoo Mäkelä.
Myös lakkovahteja on Mäkelän mukaan työpaikan porteille riittänyt. Porteilla on ollut tarjolla myös kahvia ja grillimakkaraa ja siellä on poikennut myös muita lakkolaisia kuin lakkovahteja. Mäkelä on laskenut, että lakon aikana portilla kävi suunnilleen joka viides lakkoon osallistunut.
Mäkelän ja varaluottamusmies, jätteenkäsittelylaitoksen puolella työskentelevän Jani Virtasen mukaan lakkoon on ryhdytty viimeisenä keinona saada asioita eteenpäin. Kumpikin toivoo, että sopimus syntyy mahdollisimman pian. He pohtivat, että asiallisilla työehdoilla on olennainen merkitys myös kuljetusalan työvoimapulan ratkaisemisessa.
− Palkankorotukset ja työehtosopimuksen teksteihin saatavat muutokset ovat tärkeitä tekijöitä, kun alalle houkutellaan nuoria, sanoo toukokuussa 27-vuotta täyttävä Virtanen.
Mikäli sopimusta ei maaliskuun alkuun mennessä ole saatu aikaiseksi, niin Lassila & Tikanojalla on Mäkelän ja Virtasen mukaan valmiuksia jatkaa lakkoa maaliskuun alussa.