Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Henri Mäkelä ja Jani Virtanen toivovat, että alalle saataisiin solmittua työehtosopimus helmikuun loppuun mennessä. Muussa tapauksessa lakko jatkuu maaliskuun alussa.
Aihe: LAKKO

Turussa joka viides L&T Ympäristöpalvelujen lakossa ollut työntekijä poikkesi työpaikkansa portilla kahvilla ja makkaralla

Asiallisilla työehdoilla on iso merkitys kuljetusalan työntekijäpulan ratkaisemisessa.

TEKSTI Arto Jokela
KUVAT Henri Mäkelä ja Arto Jokela
Julkaistu

L&T Ympäristöpalvelujen Turun luottamusmies, jäteautonkuljettaja Henri Mäkelä sanoo työpaikallaan olleen lakon aikana ”hyvä pössis”.

− Lakko piti hyvin. Järjestäytymisaste on meillä korkea ja lakon aikana kotiin on jäänyt myös muutama liittoon kuulumaton, kertoo Mäkelä.

Myös lakkovahteja on Mäkelän mukaan työpaikan porteille riittänyt. Porteilla on ollut tarjolla myös kahvia ja grillimakkaraa ja siellä on poikennut myös muita lakkolaisia kuin lakkovahteja. Mäkelä on laskenut, että lakon aikana portilla kävi suunnilleen joka viides lakkoon osallistunut.
Mäkelän ja varaluottamusmies, jätteenkäsittelylaitoksen puolella työskentelevän Jani Virtasen mukaan lakkoon on ryhdytty viimeisenä keinona saada asioita eteenpäin. Kumpikin toivoo, että sopimus syntyy mahdollisimman pian. He pohtivat, että asiallisilla työehdoilla on olennainen merkitys myös kuljetusalan työvoimapulan ratkaisemisessa.

− Palkankorotukset ja työehtosopimuksen teksteihin saatavat muutokset ovat tärkeitä tekijöitä, kun alalle houkutellaan nuoria, sanoo toukokuussa 27-vuotta täyttävä Virtanen.

Mikäli sopimusta ei maaliskuun alkuun mennessä ole saatu aikaiseksi, niin Lassila & Tikanojalla on Mäkelän ja Virtasen mukaan valmiuksia jatkaa lakkoa maaliskuun alussa.

Lakkovahteja ja muita lakkolaisia riitti L&T Ympäristöpalvelujen portilla Turussa.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • "Me ollaan all in" – satamat pysyivät hiljaisina

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTINEN LAKKO
  • Hallituksen olematon vastakaiku turhauttaa – "Kuulostaa välinpitämättömältä"

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT
  • Sopimukset syntyivät lakkojen jälkeen kolmelle autoliikenteen alalle ja ahtaajille, linja-autonkuljettajien ja huoltokorjaamojen lakoilta ei vältytty

    Julkaistu: |
    Aihe: TES-NEUVOTTELUT