Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Pasi Boehm ja Jape Lovén aamuhämärissä Vuosaaren satamassa.
Aihe: Poliittiset lakot

Satamat hiljenevät, lakot ovat alkaneet

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ja muiden SAK:n liittojen työtaistelut ovat alkaneet. AKT:n osalta tämä koskettaa noin 2000 työntekijää. Lakko tulee sulkemaan satamien tavaraliikenteen. Lakkoon päädyttiin, koska hallitus ei suostu kuulemaan työntekijöitä.

Kuvat Markku Ulander
Teksti Sini Silvàn
Julkaistu

Vielä perjantaina 8.3. AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko oli muiden SAK:n liittojen kanssa tapaamassa pääministeri Petteri Orpoa. SAK:n tarjoamat kompromissiehdotukset eivät kuitenkaan kelvanneet. Työmarkkinoiden umpisolmua ei päästy avaamaan neuvottelemalla, mikä oli palkansaajajärjestöjen toive. Lakkoihin päädyttiin, vaikka se on aina viimesijainen ratkaisu.

AKT vaatii lakkojen avulla hallitukselta suunnanmuutosta työelämäratkaisuihin. Työtaistelun syynä ovat Suomen hallituksen ajamat työelämän heikennysesitykset. Työtaistelulla puolustetaan jokaisen työntekijän työelämäoikeuksia. Työtaistelua ei kohdenneta työnantajaan tai voimassa olevaan työehtosopimukseen.

Yhdessä - kaikki yhden ja
yksi kaikkien puolesta

Lakko on SAK:n liittojen yhteinen, nyt toimitaan yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta. Työtä tehdään solidaarisesti, koska hallituksen ajamat heikennykset koskevat kaikkia. Vaikka kaikki liitot eivät ole lakossa mukana, solidaarisuuden osoituksena SAK:laiset liitot osallistuvat lakon taloudellisiin kustannuksiin.


Työtaistelun ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Myös huoltovarmuus turvataan.

Työtaistelu koskee
kaikkia Suomen satamia

Työtaistelu koskee ahtausalan työtehtäviä alihankintatöineen AKT:n ilmoittamissa yrityksissä. Ahtausalalla työnseisaus alkoi maanantaina 11.3.2024 klo 06.00 ja päättyy maanantaina 25.3.2024 klo 06.00.

Työtaistelu on alkanut myös Viking Linen rahdinkäsittelytehtävissä Helsingin ja Turun satamissa tänään maanantaina 11.3.2024 klo 06.00 ja päättyy maanantaina 25.3.2024 klo 06.00. Lakko vetomestarinkuljettajia, liikenteenohjaajia ja rekkaselvittäjiä.

Työtaistelu koskee myös AKT:n säiliöauto- ja öljytuotealalla Neste Oyj:n varastojen operaattoreita. Työnseisauksen aikana ei tehdä maanantaista 11.3.2024 klo 06.00 maanantaihin 25.3.2024 klo 06.00 välisenä aikana alkavia työvuoroja.
AKT:n nettisivuilta löytyy lisätietoa lakoista ja yritykset, joita lakko koskee.

Ahtaajat Pasi Boehm (vas) ja Jape Loven Vuosaaren sataman liepeillä Helsingissä 11. maaliskuuta 2024 valmistautumassa lakkoon.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Lentokentät hiljenivät, mikä näkyy satoina peruutettuina lentoina

    Julkaistu: |
    Aihe: LENTOKENTTÄLAKKO
  • Satamapäivät Haminassa 20 vuoden tauon jälkeen

    Julkaistu: |
    Aihe: Satamapäivät
  • "Tämä pitää taistella loppuun asti", sanovat tsemppaajat ahtaajille

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTINEN LAKKO