Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Hyväntuulinen joukko nautti syyskuisesta hellepäivästä saaressa.
Aihe: Satamapäivät

Satamapäivät Haminassa 20 vuoden tauon jälkeen

AKT:n Satamapäivien 2024 ohjelma alkoi poikkeuksellisesti kulttuurilla. Haminan Pursiseuralla esiintyi Hyväntuulen Laulajien stemmakuoro, joka esitti meriaiheisia lauluja. Niissä laivat olivat puuta ja miehet rautaa, ja tottakai Junnu Vainio oli vahvasti mukana.

Teksti Elina Talvio
Kuvat Tero Talvio
Julkaistu

Lauluja Kotkasta kuunnellessa voi pohtia ajan muutosta: satama on vaihtanut nimensä uuden käytännön mukaisesti HaminaKotka Satama Oy:ksi. Hyväntuulen Laulajien jäsenistöön kuuluu myös haminalainen ahtaaja ja satamapäivien järjestäjätoimikunnan jäsen Mikko Räsänen, jolle laulaminen on yksi osa musiikin harrastamista.

– Kuoroon valitaan mukaan laulukokeiden perusteella. Stemmakuorossa osa laulaa melodiaa ja muut harmoniaa eli tukevia ääniä, Räsänen kertoi. Kuoro sai raikuvat suosionosoitukset, ja vaatimuksista huolimatta yleisö jäi ilman encorea.

Haminassa satamapäiviä vietettiin edellisen kerran vuonna 2004 eli 20 vuotta sitten. Porukan kokoonkutsujana toimi tällä kertaa Saimaa Terminalsin pääluottamusmies Jussi-Pekka Suomalainen.

Hyväntuulen Laulajien kuoro esitti ahtaajille merellisiä lauluja. Laulajien joukossa oli kuorolaulua harrastava ahtaaja Mikko Räsänen.
Satamapäivien puuhamies Jussi-Pekka Suomalainen kertoi, että on ottanut oppia siitä, mikä aiempien satamapäivien järjestelyissä on ollut onnistunutta ja mikä ei.

Suomalainen kertoo toimineensa itse ahtaajana 25 vuotta. Hän kertoi, että viime vuoden satamapäivillä Oulussa oli ollut hieman mutinaa siitä, että Hamina ei ole toiminut järjestäjänä pitkään aikaan. Niinpä Suomalainen ilmoitti, että ensi vuonna päivät pidetään Haminassa. Ja nyt päästiin sanoista tekoihin.

Haminassa syntynyt Suomalainen tuntee pikkupaikkakunnan läpikotaisin, joten hän osasi valita paikan. Pieni Vuohisaari, jossa satamapäivät järjestettiin, on vain minuutin venematkan päässä mantereesta. Tervasaaren laiturilta vene kulki lahden yli koko päivän määränpäähän. Suomalaisen mukaan saaressa saa olla rauhassa olematta syrjässä. Ohjelmaa järjestäessä tutuille yrittäjille oli helppo soittaa ja sopia, että porukka tulee käymään.

Tervasaaren laiturilta vene kulki edestakaisin Pieneen Vuohisaaareen lahden yli koko päivän.

Ensikertalaisia mukana

Ensimmäisiä satamapäiviään tulivat viettämään myös Rauman Satamamiesten rahastonhoitaja Päivi Viljanen ja Vuosaaren satamassa ahtaajana toimiva Niko Sormunen.

Viljaselle on kertynyt työvuosia alalla liki kolmekymmentä. 1990-luvulla hän oli alkuun haluton lähtemään alalle, koska hänen mielikuvissaan satamatyöllä oli huono maine. Sittemmin ala on modernisoitunut ja päässyt eroon leimastaan. Hän on iloinen siitä, että alalle on tullut nuoria ja naisia.

– Ahtaajat ovat ylpeitä ammatistaan, Viljanen sanoo. Hän kertoo, että työpaikalla puhuttavat tällä hetkellä hallituksen toimet, joilla heikennetään koko työelämää. Ahtaajien niskaansa saama kura vain nostaa me-henkeä.

Niko Sormunen on Helsingin Ahtaustyöntekijöiden nuorisovastaava ja edustaa satama-alaa AKT:n nuorisovaliokunnassa.

– On ollut positiivinen yllätys, miten monipuolista tekeminen on ollut, Sormunen sanoo.

Sormuselle on työoloissa tärkeää se, että työnteko olisi kannattavaa. Hänkin haluaisi osaltaan vaikuttaa siihen, että nuoria tulisi alalle ja he liittyisivät ammattiyhdistyksen jäseniksi.

Raumalta tullut Päivi Viljanen oli ensimmäistä kertaa satamapäivillä.
Osa vieraista tutustui vastarannalla paikallisen kuuluisuuden Patu Patasen ylläpitämään tullimakasiinin museoon, jota kuvaillaan maailman pienimmäksi merimuseoksi. Rakennus on täynnä tavaraa kahdessa kerroksessa ja yksittäisiä pienesineitä lienee jopa tuhansia.

Viime kevään ponnistelut
saivat kiitoksia

Asiaosiossa puitiin viime kevään lakkoja. Kevät ei ollut helppo. Sopimusalavastaava Juha Anttila kiitti väkeä ponnisteluista ja muistutti, että myös muutosneuvotteluissa pitää olla tiukkana.

Seuraava työehtosopimuskierros alkaa jälleen alkuvuonna 2025, ja silloin taisteluhenkeä tarvitaan. Anttila uskoo, että neuvotteluista tulee entistä hankalammat, sillä hallitus varmasti painaa Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kanssa päälle.

– Jos ei mitään tehdä, turpaan tulee. Jos tehdään ja tulee silti turpaan, ainakin ollaan yritetty, Anttila sanoi jo edesmennyttä englantilaista ammattiliiton johtajaa Bob Crowta lainaten.

25 vuotta satamapäiviä nähnyt haminalainen Teijo Töttö kehuu järjestelyjä siitä, että tällä kertaa on oivallettu jättää kiire pois. Ahtaajien ohjelma alkoi perjantaina kello 15 ja ensimmäinen ilta oli varattu yhdessäololle. Lauantaina ohjelma alkoi puolen päivän aikaan, ja jokainen sai saapua pursiseuralle omaa tahtiaan. Tötön mukaan yleensä ohjelma on alkanut aamuyhdeksältä. Satamapäivillä ei hänen mielestään tarvitsisi olla sellainen kiire kuin yhteiskunnassa yleensä, että ihmiset koettavat vain ehtiä kieli vyön alla seuraavaan paikkaan.

Vielä kun syyskuun aurinko paistoi täydeltä terältä, satakunta Haminaan tullutta ahtaajaa viihtyi mainiosti.

Haminalainen Teijo Töttö kävi satamapäivillä ensimmäisen kerran 25 vuotta sitten. Hän iloitsi nyt siitä, että Haminassa järjestäjät oivalsivat jättää kiireen pois ohjelmasta.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Linja-autopäivät 2024: ”Tes-kierroksen mediapeli aloitettava heti”

    Julkaistu: |
    Aihe: LINJA-AUTOPÄIVÄT
  • Satamat hiljenevät, lakot ovat alkaneet

    Julkaistu: |
    Aihe: Poliittiset lakot