Ruokalähettien työehdot esillä NTF:n seminaarissa
Alustataloutta koskevat työehdot ovat herättäneet paljon keskustelua sekä Suomessa että maailmalla.
Suomessa keskustelua on käyty erityisesti ruokalähettien asemasta. Kysymystä siitä, ovatko ruokalähetit työntekijöitä vai itsensä työllistäjiä, on käsitelty sekä hallinto-oikeudessa että työneuvoston lausunnossa. Viime kesänä Palvelualojen ammattiliitto PAM uutisoi, että he ovat nostaneet kanteen ruokalähetin työsuhteen olemassaoloa koskevassa asiassa.
Alustataloudesta ja työehdoista käydään keskusteltua myös Pohjoismaissa ja pohjoismaisissa ammattiliitoissa. Pohjoismainen Kuljetustyöntekijäinfederaatio NTF järjesti 16. marraskuuta Tukholmassa seminaarin alustatalouden työehdoista. Seminaarissa keskipisteenä olivat ruokalähettien työehdot. Ruokalähettien näkökulmaa keskusteluun toi Anders Teglund, joka pandemian aikana kuljetti Foodoran ruokakuljetuksia ja kirjoitti kokemuksestaan kirjan Cykelbudet. Yrityksen näkökulmasta keskustelemassa oli Woltin yhteiskuntasuhdejohtajana Pohjoismaissa toimiva Olli Koski. Ammattiliittoja keskustelussa edusti Svenska Transportarbetareförbundetin (Ruotsin kuljetusalan työntekijöiden liitto) puheenjohtaja Tommy Wreeth. Heidän lisäkseen keskusteluun osallistui alustataloustyötä tutkinut Cecilia Westerlund.
Työsuhde vai partneri?
Eroaako alustatalouden kautta tehtävä työ perinteisestä työstä? Tähän liittyen pohdittiin myös sitä, tulisiko alustatalouden kautta kuljetuksia tekevän olla työsuhteessa yritykseen vai hyötyykö ruokalähetti partner-suhteesta. Tällä hetkellä useat ruokalähetit tekevät töitä partnereina, milloin heillä ei ole työsuhteeseen liittyviä oikeuksia.
Wreeth ja Teglund toivat esiin myös ammattiliittojen tärkeyden. Teglund nosti esiin myös, ettei ammattiliittojen toiminta ole kaikille välttämättä tuttua. Näin ollen ammattiliitoilla on merkittävä tehtävä keskustella lähettien kanssa sekä tiedottaa toiminnastaan ja työehtosopimusjärjestelmän hyvistä puolista.
Haasteista huolimatta Pohjoismaissa on onnistuttu kuitenkin neuvottelemaan ruokakuljetuksia koskevia työehtosopimuksia. Ruotsissa ja Norjassa on neuvoteltu yrityskohtainen työehtosopimus ruuankuljetuspalveluita tarjoavan Foodoran kanssa. Tanskassa ammattiliitto 3F Transport on solminut kauppakamarin kanssa ruoanjakelupalveluita koskevan kansallisen työehtosopimuksen, jonka yritykset voivat allekirjoittaa.
Globaali kysymys
Kysymys alustalouden työehdoista on globaali ja asiasta on keskusteltu myös Euroopan unionin tasolla. EU:n komissio onkin joulukuussa antanut ehdotuksen työolojen parantamiseksi alustataloudessa koskevasta direktiivistä. Sen tavoitteena on digitaalisten alustojen kautta työskentelevien henkilöiden työolojen ja sosiaalisten oikeuksien parantaminen. Tämä on tarkoitus tehdä EU:ssa toimivien työtä välittävien digitaalisten alustojen kestävän kasvun edellytyksiä tukevalla tavalla. Tulevaisuus näyttää, miten direktiivi, kansallinen lainsäädäntö ja oikeuskäytäntömme vaikuttavat alustatalouden työehtoihin.
Koostevideo seminaarista on nähtävillä Facebook-sivulla https://www.facebook.com/ NordicTransportWorkersFederation
Kirjoittaja on AKT:n lakimies
Artikkeli on julkaistu lehdessä 1/2022.