Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Jätekuljetuksiin ja ympäristöhuoltoon keskittyneen Remeon lakko on pitänyt pääosin: muutama liittoon kuulumaton oli lähtenyt aamulla ajoon.
Aihe: LAKKO

Remeo Vantaa: Liiton johdolle terveiset ympäristöhuollon kuljettajilta

"Liitolla alkaa olla väliä, kun jotain tapahtuu"

TEKSTI Mikko Nikula
KUVA Annika Rauhala
Julkaistu

Ympäristöhuoltoalan yritys Remeon Vantaan toimipisteessä ensimmäiset lakkovahdit tulivat paikalle puoli viideltä aamulla. Rivit ovat pitäneet ”yllättävän hyvin”, arvioivat pääluottamusmies Jyrki Tyry ja varapääluottamusmies Pekka Ryynänen.

– Aamulla meiltä lähti ajoon muutama, jotka eivät kuulu liittoon. Hyvin nuoria kavereita. Mutta toisaalta positiivinen yllätys on, että myös sellaisia on lakkoon tullut mukaan, jotka eivät kuulu liittoon.

Järjestäytyminen yrityksessä on 85-90 prosentin luokkaa. Työehdoista taistelulla on ehtinyt olla sellainenkin vaikutus, että jotkut entisen Yleisen työttömyyskassan jäsenet ovat liittyneet AKT:hen.

– Moni työntekijä ei pidä liittoa tärkeänä. Sitten vasta, kun jotain tapahtuu, liitolla alkaa olla väliä. Mutta hyvä tietysti, että edes siinä vaiheessa, sanoo Ryynänen.

Aamukahdeksan aikaan portille lakkovahteja tervehtimään tulivat liiton puheenjohtaja Ismo Kokko ja 2. varapuheenjohtaja Niko Blom. Heille annetut terveiset olivat, että palkankorotustason on työehtosopimuksessa oltava riittävä.

– Lisäksi me ympäristöhuollon kuljettajat halutaan prosenttikorotuksia eikä senttilinjaa, sanoo Tyry.

Tyry perustelee asiaa sillä, että työn luonne on ympäristöhuollossa ja jätekuljetuksissa omanlaisensa.

– Mehän ollaan autokuskeina vähän erilaisia, kun ei ajeta pitkää baanaa. Ollaan vähän niin kuin varastomiehiä.

Pääluottamusmies Jyrki Tyry (oik) ja varapääluottamusmies Pekka Ryynänen kertoivat, että puheenjohtaja Ismo Kokko kävi tiistaiaamuna tervehtimässä lakkovahteja.

Myös tekstikysymykset ovat tärkeitä. Parannusta toivotaan muun muassa lauantailisiin, ja varmoja vapaapäiviä saisi olla nykyistä enemmän.

– Nyt vuodessa on vain kolme päivää, että voidaan aina kieltäytyä töistä: juhannusaatto, jouluaatto ja pääsiäislauantai. Meillä ei myöskään ole työvuoron lopetusaikaa kirjattuna tessiin. Ja direktiivikoulutuksista saisi kirjata ympäristöhuollon liitteeseen tiukemmin, että ne pitää järjestää työajalla, nyt työnantaja pystyy kiertämään määräyksiä, Tyry luettelee.

Siitä asiasta Tyry ja Ryynänen ovat kuitenkin samaa mieltä liiton johdon kanssa, että Suomen työehtosopimusten neuvottelujärjestelmä kaipaa korjausta.

– Koko järjestelmä on meidän kannalta valuvikainen. Me halutaan neuvotella itse omat sopimuksemme ilman, että se riippuu teknologiateollisuudesta tai kenestäkään muusta.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • "Me ollaan all in" – satamat pysyivät hiljaisina

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTINEN LAKKO
  • Hallituksen olematon vastakaiku turhauttaa – "Kuulostaa välinpitämättömältä"

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT
  • Sopimukset syntyivät lakkojen jälkeen kolmelle autoliikenteen alalle ja ahtaajille, linja-autonkuljettajien ja huoltokorjaamojen lakoilta ei vältytty

    Julkaistu: |
    Aihe: TES-NEUVOTTELUT