Poliittiset työtaistelut alkoivat, lakkovahdit päivystivät Turun bussivarikoilla jo aamuneljältä
AKT:n työtaistelutoimet alkoivat heti vuorokauden vaihduttua joulukuun 14. päivän puolelle. Sen jälkeen työvuoroja on jätetty tekemättä eri puolilla Suomea. Bussiliikenne hiljenee erityisesti pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa. Turussa aamuneljältä bussivarikoilla päivystivät jo lakkovahdit.
Nobinan varikolla Turun Pahaniemessä lakkovahdit Kai Nummila ja Petri Salo ovat aamuneljältä lakkoliivit päällään. Bussivarikoilta startataan yleensä ensimmäisille vuoroille jo aamuyön tunteina. Nyt autot pysyvät paikallaan.
Asiakkaille aiheutettu vaiva harmittaa, mutta hallitusohjelman vaikutukset ovat niin suuria, että on pakko toimia.
Poliittisten työtaistelutoimien syynä on valtava määrä heikennyksiä nimenomaan työntekijöiden elämään. Näitä ovat esimerkiksi luottamusmiehen asema, palkaton sairauslomapäivä, työttömyysturvan heikennykset, irtisanomisen helpottaminen, lomautusten nopeuttaminen, lakko-oikeuden kaventaminen – ja laajat sosiaaliturvan heikennykset. Hallituksen ohjelma on täysin työnantajamyönteinen ja työntekijäkielteinen.
- Nyt harjoitellaan sitä ensimmäistä palkatonta sairaslomapäivää, vertaa Turun Seudun Linja-autohenkilökunnan puheenjohtaja Mikko Ahomäki, joka kiertää tapaamassa lakkovahteja yhdessä Nobinan pääluottamusmies Niko Holmin kanssa.
- Jos nämä muutokset menevät nyt läpi, niin palataan työehdoissa sata vuotta taaksepäin, Ahomäki sanoo.
Nyt voidaan aiheuttaa harmia yhdeksi päiväksi ihmisille. Se, mitä vastaan taistellaan ovat kuitenkin peruuttamattomat harmit pitkäksi aikaa. Yhtenä esimerkkinä lapsiperheköyhyyden kasvu.
Linjaliikenne Nyholmin varikolla ennen aamuviittä varaluottamusmies Oskari Viitanen kertoo, että viimeinen työntekijä soitti puolenyön aikaan ja kysyi ”pitääkö töihin mennä”. Viitanen sai kertoa, että ei tarvitse. Yhdessä työsuojeluvaltuutettu Tommi Lehtisen kanssa onnistuttiin puhumaan yksi kuljettaja palaamaan kotiin. AKT:n järjestäjätoimitsija Ari Lehtola on myös maisemissa.
- Tärkein asia on se, että ollaan vastustamassa sitä, mitä hallitus kaavailee. Mun kohdalla tärkeintä on se, että paikallisesti ei pystytä sopimaan huonommista vaihtoehdoista, eikä se, että työnantaja voi mielin määrin irtisanoa työntekijän, jos naama ei miellytä, vaan tarvitaan erittäin painava syy, Lehtinen kertoo.
Jalon Liikenteen varikon portilla kuljettaja Sanna Lattu on ottanut mukaan lakkovahdiksi myös poikansa Lucan, portilla ovat myös pääluottamusmies Jani Sivula ja työsuojeluvaltuutettu Jukka Kulmala. Lakkovahtien tunnelma on korkealla kireässä pakkasessa.
Lähellä on myös Sandvikin tehdas. Senkin portilla ovat nyt lakkovahdit.
Turun Citybusin pääluottamusmies Taija Niemi, Kari Andrejeff, Mika Ruohonen, Lauri Juonoja ja Julian Abramov kokevat, että asia on tärkeä. Sitkästi päivystetään portilla. Kenenkään ei haluta lähtevän liikkelle.
Hallituksella oli viime hetkeen asti mahdollisuus
Liitot antoivat Orpo-Purran hallitukselle viime hetkeen saakka mahdollisuuden välttää työtaistelu. 13.12. iltapäivällä kuitenkin nähtiin, että Etelärannassa hallitus ja työnantajat eivät taipuneet neuvotteluihin.
Hallituksen työehtoja ja sosiaaliturvaa heikentävä paketti on massiivinen. Työmarkkinamalli on siitä vain osa.
- On ihan sama, minkälainen malli meillä on, jos toisella kädellä hallitus ja työnantajat romuttavat luottamusmiehen aseman ja valtakunnalliset työehtosopimukset, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko summasi tilanteen.
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Elorannan mukaan SAK on valmis jatkamaan työmarkkinamallikeskusteluja ja -neuvotteluja, jos hallitus mahdollistaa osapuolille aidon ja tasapuolisen neuvotteluasetelman ratkoa työmarkkinakysymyksiä. Nyt tilanne on tämä:
– Hallitus ei ole tullut lainkaan vastaan. Tässä tilanteessa on mahdotonta sopia työmarkkinamallista.