Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Kysy jäseneksi, kerro jäsenyyden hyödyt ja edut, -konsepti on yksinkertainen, osaston 007 puheenjohtaja Juhapentti Saarela kertoo.
Aihe: Jäsenhankinta

”Pitää vain osata kysyä”

Helsingin Autoalantyöntekijät, osasto 007 ry, tuttavallisemmin osasto Seiska, järjesti jäsenhankintakampanjan syksyllä 2023. Kampanjan ja aktiivisen panostamisen avulla jäsenmäärä kasvoi vuoden aikana noin 200 jäsenellä. Miten tämä tapahtui?

Teksti Hannele Siika-aho
Kuva Vesa-Matti Väärä
Julkaistu

Osastossa herättiin pienenevään jäsenmäärään ja päätettiin, että asialle on tehtävä jotain. Ensimmäiseksi pohdittiin sitä, mistä ja miten jäseniä helpoiten saa, kertoo osaston puheenjohtaja Juhapentti Saarela.

Seiskan toiminta-alueella on paljon pieniä työpaikkoja, joissa ei ole luottamusmiestä ja näihin on vaikea osastona päästä kiinni. Toisaalta alueella on myös kymmenkunta isoa työpaikkaa, joissa on jo vanhoja jäseniä ja myös luottamusmies löytyy. Osasto päätti keskittää voimavaransa näihin. Koska toimikunnan aktiiveista suurin osa on nykyisiä tai entisiä luottamusmiehiä tai muutoin työpaikkatason kokemusta omaavia, heidän on ollut helppo lähestyä jäseniä työpaikoilla.

– Kyse ei ole sinällään monimutkaisesta asiasta, pitää vain osata kysyä. Aina kysyminen ei kuitenkaan riitä, vaan työkaveri pitää myös saada ymmärtämään jäsenyyden merkitys, muistuttaa Saarela.

Kampanjaan on kuulunut puhelinkampanjointia ja työpaikoilta on vielä etsitty liittoon kuulumattomia, joille on henkilökohtaisesti tarjottu jäsenyyttä. Kysy jäseneksi, kerro jäsenyyden hyödyt ja edut, konsepti on yksinkertainen.

– Mutta uusille ja vanhoille jäsenille pitää myös tarjota jotain. Osastolta lähtee aina oma jäsenkirje uusille jäsenille ja lisäksi järjestetään erilaisia koulutustilaisuuksia mutta myös ”kissanristiäisiä”, kertoo Saarela.

Syksyllä kampanjaa vauhdittivat myös maan hallituksen aloittamat ennennäkemättömät työehtojen heikennyspyrkimykset. Työpaikoilla on kerrottu, mitä tarkoittaa työehtosopimus ja mitä voi merkitä, mikäli yleissitovuus häviää. Jokaisella työntekijällä tuntuu myös olevan joku, joka kärsii hallituksen suunnitelmista tavalla tai toisella.

Yhteistyötä liiton kanssa

Hyvien kokemusten myötä viimesyksyinen kampanja oli vasta alkusoittoa ja kesälomien jälkeen aktiivista jäsenhankintaa jatketaan.

Nämä isot työpaikat osasto hoitaa jatkossakin omin voimin, mutta liitolta toivotaan tukea pienten yritysten potentiaalisten uusien jäsenten tavoittamiseen. Esimerkkinä Saarela mainitsee järjestöauton kierrokset.

– Aina kun järjestöauto alueen huoltoasemalla tai levähdyspaikalla vierailee, on osastosta joku mukana makkaraa paistamassa tai muuten avustamassa, Saarela toteaa.

Kevään aikana tullaan palkitsemaan ansioitunein jäsenhankkija jollain ”virkistävällä” lahjalla. Juhapentti Saarelan mukaan jäsenhankinta on loppujen lopuksi yksinkertaista: kysy jäseneksi ja perustele jäsenyyden edut.