Panelistit olivat yksimielisiä tieverkon lisärahoituksen tarpeesta, mutta eri mieltä rahoituksen hoitamisesta
Kabotaasin ongelmiin panelistit näkivät ensisijaisena ratkaisuna valvonnan lisäämisen ja kannattivat yksituumaisesti ammattidieseliä.
Kansanedustajaehdokkaat Jouni Jussinniemi (Vas.), Joni Meriläinen (SDP) Antti Ollikainen (Kesk.) Mari-Leena Talvitie (Kok.) ja Ville Vähämäki (PS) esittelivät näkemyksiään liikennepolitiikasta ja vähän muustakin AKT:n Talvipäivien liikennepoliittisessa paneelissa. Paneelin vetäjä, AKT-lehden va. päätoimittaja Sini Silvan, teki panelisteille tiukkoja kysymyksiä.
Kysymysten aiheet liikkuivat teiden kunnossapidosta ja eri liikennemuotojen tärkeydestä verotukseen ja autojen käyttövoimaan. Yksimielisiä panelistit olivat mm. siitä, että rahaa teiden kunnossapitoon pitää löytyä. Keinovalikoimassa oli kuitenkin vaihtelua: vasemmalla kannatettiin veropohjan laajentamista, oikealla rahoitusta haettiin mm. työttömyysetuuksien ja asuntotuen leikkauksista.
Yksimielisesti panelistit liputtivat myös ammattidieselin puolesta sekä seisoivat pohjoisen hankkeiden takana. Hyvät yhteydet nähtiin tärkeinä alueen elinvoimaisuuden takia. Ymmärrystä sen sijaan ei riittänyt etelän hankkeille, joissa isoilla investoinneilla saadaan pieniä lyhennyksiä matka-aikoihin. Kritiikkiä osakseen sai myös Liikenne 12-suunnitelma mm. siltä osin, ettei siinä ollut riittävästi pohjoisen hankkeita. Kun hankkeita ei ole suunnitteilla, niin niihin saada myöskään EU-rahoitusta.
Kabotaasin ongelmiin panelistit näkivät ensisijaisena ratkaisuna valvonnan lisäämisen. Tulevaisuuden polttoaineena vety ja sähkö saivat varauksellista kannatusta, joskin myös fossiiliset polttoaineet saivat ja myös tukea, kunhan niiden päästöjä saadaan pienennettyä.
Väyliä tärkeysjärjestykseen laitettaessa kaikkien panelistien ykköseksi nousi tieverkko. Muut vaihtoehdot olivat rautatiet, lentoliikenne ja meriliikenne. Kun taas priorisoitiin väylähankkeiden tärkeyttä rahoituksen kannalta, niin ristiriitaisesti tärkeimmäksi nähtiin pääradan pohjoinen osuus.
Tärkein liikkumismuoto kaikille panelisteille oli oma auto.