Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Joni Meriläinen (SDP), Jouni Jussinniemi (Vas.), Antti Ollikainen (Kesk.) ja Ville Vähämäki (PS) ja Mari-Leena Talvitie (Kok.) osallistuivat AKT:n liikennepoliittiseen vallipaneeliin kauppakeskus Valkeassa. Keskustelua johti AKT-lehden va. päätoimittaja Sini Silván.
Aihe: Talvipäivät

Panelistit olivat yksimielisiä tieverkon lisärahoituksen tarpeesta, mutta eri mieltä rahoituksen hoitamisesta

Kabotaasin ongelmiin panelistit näkivät ensisijaisena ratkaisuna valvonnan lisäämisen ja kannattivat yksituumaisesti ammattidieseliä.

TEKSTI Arto Jokela
KUVA Ari Lehtola
Julkaistu

Kansanedustajaehdokkaat Jouni Jussinniemi (Vas.), Joni Meriläinen (SDP) Antti Ollikainen (Kesk.) Mari-Leena Talvitie (Kok.) ja Ville Vähämäki (PS) esittelivät näkemyksiään liikennepolitiikasta ja vähän muustakin AKT:n Talvipäivien liikennepoliittisessa paneelissa. Paneelin vetäjä, AKT-lehden va. päätoimittaja Sini Silvan, teki panelisteille tiukkoja kysymyksiä.

Kysymysten aiheet liikkuivat teiden kunnossapidosta ja eri liikennemuotojen tärkeydestä verotukseen ja autojen käyttövoimaan. Yksimielisiä panelistit olivat mm. siitä, että rahaa teiden kunnossapitoon pitää löytyä. Keinovalikoimassa oli kuitenkin vaihtelua: vasemmalla kannatettiin veropohjan laajentamista, oikealla rahoitusta haettiin mm. työttömyysetuuksien ja asuntotuen leikkauksista.

Yksimielisesti panelistit liputtivat myös ammattidieselin puolesta sekä seisoivat pohjoisen hankkeiden takana. Hyvät yhteydet nähtiin tärkeinä alueen elinvoimaisuuden takia. Ymmärrystä sen sijaan ei riittänyt etelän hankkeille, joissa isoilla investoinneilla saadaan pieniä lyhennyksiä matka-aikoihin. Kritiikkiä osakseen sai myös Liikenne 12-suunnitelma mm. siltä osin, ettei siinä ollut riittävästi pohjoisen hankkeita. Kun hankkeita ei ole suunnitteilla, niin niihin saada myöskään EU-rahoitusta.

Kabotaasin ongelmiin panelistit näkivät ensisijaisena ratkaisuna valvonnan lisäämisen. Tulevaisuuden polttoaineena vety ja sähkö saivat varauksellista kannatusta, joskin myös fossiiliset polttoaineet saivat ja myös tukea, kunhan niiden päästöjä saadaan pienennettyä.

Väyliä tärkeysjärjestykseen laitettaessa kaikkien panelistien ykköseksi nousi tieverkko. Muut vaihtoehdot olivat rautatiet, lentoliikenne ja meriliikenne. Kun taas priorisoitiin väylähankkeiden tärkeyttä rahoituksen kannalta, niin ristiriitaisesti tärkeimmäksi nähtiin pääradan pohjoinen osuus.

Tärkein liikkumismuoto kaikille panelisteille oli oma auto.

Voit katsoa koko liikennepoliittisen vaalipaneelin tästä.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kuopio kutsuu talvipäiville

    Julkaistu: |
    Aihe: Talvipäivät
  • Kultainen ansiomerkki ilahdutti Arto Sorvalia

    Julkaistu: |
    Aihe: Talvipäivät
  • Salibandypokaali Imatralle

    Julkaistu: |
    Aihe: Talvipäivät