På lastbilsdagarna önskades framför allt mera lön
Mitt i det svåra ekonomiska läget betonas i kollektivavtalsförhandlingarna direkta förändringar av lönenivån.
Kollektivavtalsförhandlingarna var på tapeten under AKT:s lastbilsdagar som anordnades i Nådendal i början av januari. Det hade uppmärksammats också i innehållet, som var riktat särskilt för fackaktiva och förtroendemän.
– Deltagarkåren var just denna kärngrupp. Erfarna typer som vet vad de pratar om och som alla i stort sett delar samma åsikt, säger Åbo bilbranscharbetarnas avdelning 040, ordförande Timo Vahtera, som arrangerade evenemanget.
Vahtera tillägger att fast utomstående talare inte anlitades på grund av kollektivavtalsförhandlingarnas närhet, fanns det tillräckligt med att behandla kring kollektivavtalet. Under lördagen och söndagen behandlades bland annat medlemsutvecklingen, framstegen i beredskapskampanjerna och frågor kring cabotage.
– Många har funderat på de här sakerna tidigare, men en diskussion väcker alltid nya frågor och svar, påminner Vahtera.
Inte passar detta alla, det krävs särskild attityd.
Avtalsförhandlingarna är svåra
Harry Uggeldahl från Ekenäs säger att han med intresse väntar på vad som sker i kollektivavtalsförhandlingarna. Som Västra Nylands Bilbranscharbetarnas medlem, har han inkomstnivån främst i tanken.
– Generellt sett har våra löner blivit efter, så det finns ett höjningstryck, sammanfattar Uggeldahl.
För mannen själv är till exempel arbetstidsfrågorna personligen inte så betydande, eftersom han jobbar dagtid. Uggeldahl tror inte att något blir lätt i förhandlingarna denna gång och det är svårt att säga om en överenskommelse uppnås.
– Dessa är ju kompromisser. Vardera sidan har sina egna mål, och resultatet är troligtvis någonstans mittemellan.
Lönenivån minst enligt inflationen
Även Kalle Tamminen från Uleåborgregionens bilarbetare tänker att det kommer ännu att bli hård tvist, ifall kollektivavtalsmålen vill uppnås.
– Lönesumman är naturligtvis den centrala frågan, för att ens hänga med med inflationen. Förstås finns det också några så kallade textfrågor som under tidigare förhandlingsomgångarna gått lite snett, säger Tamminen.
Han hänvisar som exempel till villkor som berör långa HCT-lastbilar. Antalet sådana bilar i trafiken har växt drastiskt sedan lagreformen.
Tamminen påminner också om att förarbristen påverkat branschen redan i flera år, och att anständiga arbetsvillkor och konkurrenskraftiga löner, inte åtminstone skulle försämra situationen. Det är svårt att få nya förare om det inte finns någon dragkraft.
Uggeldahl framhåller att om det till exempel vid industrin finns lediga jobb, kan det vara mer attraktivt än transportsektorn. Snyggt likasom smutsigt inomhusarbete kan vara mer attraktivt än arbete utomhus i alla väder.
– Inte passar detta alla, det krävs särskild attityd, konstaterar Uggeldahl.
Fackförbundet intresserar inte unga
Kalle Juhola, som är i trettioårsåldern och från Hyvinge, säger att unga inte verkar vara intresserade av de pågående kollektivavtalsförhandlingarna. Det finns många unga på jobb på samma företag, men bara med den egna kompiskretsen har det blivit lite diskussion om ämnet.
– Jag har inte agiterat så mycket, men när man börjar prata om de här sakerna, så väcker det egentligen inte någon reaktion alls. Av de pågående kollektivavtalsförhandlingarna finns det inte någon kännedom, säger Juhola.
Organisationsgraden är också lägre bland unga. Det väckte oro i Nådendal även under den allmänna diskussionen.
– Det är viktigt att tala om dessa frågor på arbetsplatserna och att samtidigt göra facket känt. Vi måste tänka på den större helheten, inte endast på det egna företagen och det egna arbetet, sammanfattar Juhola.
Strejkvår att vänta?
I början av januari hade kollektivavtalsförhandlingarna ännu inte kommit igång och AKT:s ordförande Ismo Kokko medgav lastbilsförarna, att parterna nu sitter i var sitt bås och att förhandlingarna troligen kommer endast att vara att ”glo i ögonen” tills de allra sista metrarna.
– Mycket kommer att ske under de några sista dagarna, säger Kokko.
Kokko undrar till exempel varför arbetsgivarparten eller politikerna under detta lönehöjningsstrycket inte tagit itu med att överflytta lönens bikostnader tillbaka till arbetsgivaren. Vid kiky-avtalet överfördes de från arbetsgivarna på anställda.
Under lastbilsdagarna i Nådendal fanns i talen tecken på att man på fältet också är beredd på stridsåtgärder. Kokko ser synergimöjligheter i en eventuell stridsåtgärd särskilt mellan lastbilsförare och terminalpersonal.
– Det är alldeles klart att våren blir svår, men vi är redo för det.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 1/2023.