Oulun satamassa lakko vaikuttaa teollisuuteen
Oulun sataman portilla on keskiviikkona hiljaista. Normaalissa tilanteessa satamassa työskenneltäisiin arkena kahdessa vuorossa ja rekat toisivat sahatavaraa, kartonkia ja kontteja lastattavaksi laivoihin kohti Eurooppaa, Egyptiä ja Marokkoa.
Ari Mustonen ja Timo Väisänen ovat keskipäivän lakkovahtivuorossa.
– Pauli toi kahvia, miehet viittaavat luottamusmies Pauli Keräseen, joka on istahtanut miesten kanssa autoon lämmittelemään. Tuuli on pureva, vaikka pakkasta ei paljoa olekaan.
Tieto lakosta on kulkenut hyvin. Lakkovahdit ovat kahden tunnin vuoronsa aikana joutuneet käännyttämään portilta vain yhden latvialaisen rekan, joka yritti päästä satama-alueelle tuomaan tavaraa.
– Hän otti tiedon vastaan ymmärtäväisesti, Väisänen sanoo.
Osa konteista jäi laivasta
Lakkoa osattiin enteillä, joten tälle päivälle aikataulutettu laiva saapui satamaan jo päivää aikaisemmin.
– Silti osa konteista jäi kyydistä eikä laivaa ehditty pakata loppuun, Väisänen sanoo.
Oulun satamassa lakko vaikuttaa ensisijaisesti teollisuuteen. Esimerkiksi viereiselle kartonkitehtaalle merireitti on tärkeä, mutta nyt tavara ei lähde eteenpäin.
– Oulun sataman kautta ei kulje esimerkiksi elintavikkeita, joten sellaisten saatavuuteen lakko ei vaikuta, Keränen sanoo.
Ainakin lakon alkupäivinä lakkovahdin työt jaetaan Oulun satamatyöntekijöiden toimikunnan kesken. Keränen varmistelee vasta huomisen vuoroja.
– Nopeaa sopua toivotaan.