Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
OuBussin pääluottamusmies Hannu Kelahaara lakkoportilla
Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT

OuBussin lakkoporteilla Oulussa

– Nyt pitäisi uskaltaa ajatella huomista pitemmälle ja sitä, millä ehdoilla töitä jatkossa tehdään.

Teksti Sirpa Pyykönen
Kuva Tero Anttonen
Julkaistu

Oulussa lakkoportilta tavoitettiin OuBus Oy:n pääluottamusmies Hannu Kelahaara. OuBus Oy:lla on sekä linja-autoliikenteen tilausajoa, että paikallisajoa. Työpaikka työllistää n. 80 kuljettajaa.

Kelahaara on liittynyt AKT:n jäseneksi vuonna 2007, silloin jakoautonkuljettajana. OuBussilla Kelahaara on työskennellyt linja-autonkuljettajana vuodesta 2014 ja työpaikkansa luottamusmieheksi Kelahaara valittiin 2021. Kelahaara kiittää tehtävään saatua koulutusta Kiljavan opiston kursseilta. Liitolta ja aluetoimistolta olen saanut neuvoja kysymyksiin ja työehtosopimuksen tulkintoihin.

– Työssä ja luottamusmiehen tehtävässä kehittyy tekemällä ja kysymällä.

Portilla ollaan, koska hallitus ei tule vastaan neuvotteluissa ja sanelee yksipuolisesti työehtoja. Työpaikan keskusteluissa on erityisesti noussut esille palkaton sairaspoissaolopäivä, paikallinen sopiminen ja lakko-oikeuden rajoittaminen.

– Paikallinen sopiminen johtaa luottamusmiesjärjestelmän murentumiseen ja siten työehtojen heikentymiseen työpaikoilla, Kelahaara huokaisee, todetessaan miten tärkeää on työpaikan järjestäytyminen.

Myöskään lakkojen rajoittamiseen ei olla suostumassa. Kelahaara uskoo, että tarvittaessa valmiutta porukasta löytyy vielä uuteenkin mielenilmaisuun.

– Hallituksen linjauksilla ei ole todellisia työllisyysvaikutuksia, Kelahaara toteaa ja ottaa esimerkiksi aikuiskoulutustuen poistamisen.

– Nyt pitäisi uskaltaa ajatella huomista pitemmälle ja sitä, millä ehdoilla töitä jatkossa tehdään, siksi tässä mieltä ilmaistaan, toteaa Kelahaara haastattelun lähetessä loppua.

Lopuksi keskustelussa esille nousee ajankohtainen aihe linja-autonkuljettajien wc-tilojen puuttumisesta.

– Tästähän on todellista ongelmaa terveydelle, lähdet vähällä veden juomisella töihin, pahimmillaan olet vuorossa 5 ½ tuntia ilman wc-käyntiä hätäsi kanssa. Milloin tähän oikeasti saadaan parannusta?

Perjantain lakkopäivä on vielä aluillaan, lakkovahtien pohtiessa linja-autonkuljettajien tulevaisuutta alallaan.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • "Lakko on pieni uhraus työelämän heikennyksiin verrattuna"

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT
  • Lentokentät hiljenivät, mikä näkyy satoina peruutettuina lentoina

    Julkaistu: |
    Aihe: LENTOKENTTÄLAKKO
  • AKT:n työtaistelut koskevat yli 20 000 kuljetusalan työntekijää, myös lentokentät menevät kiinni

    Julkaistu: |
    Aihe: POLIITTISET TYÖTAISTELUT