Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Palkkaratkaisut

Mitä tarkoittaa oikeudenmukainen palkka? – AKT:n aktiivit ja tutkija vastaavat

Linja-autonkuljettajan palkka ei parane ahtaajan palkkaa huonontamalla. AKT:n aktiivit toivovat duunarien yhteishenkeä.

Teksti Tua Onnela
Kuvitus Silva Kärpänoja ja Getty Images
Julkaistu

Onko linja-autonkuljettajien palkka oikeudenmukainen?

– Jos verrataan siihen, miten rankkaa työ on varsinkin henkisesti, minusta palkan pitäisi ehdottomasti olla korkeampi, vastaa Johanna Honkaranta, linja-autonkuljettaja ja AKT:n hallituksen jäsen.

Entä onko ahtaajien palkka oikeudenmukainen?

– Palkkaa pitää aina tavoitella lisää. Mutta jos ahtaajien palkkaa vertaa teollisuuteen, voi sanoa, että se on suurin piirtein kohdallaan, vastaa ahtaaja, pääluottamus ja AKT:n hallituksen jäsen Tom Hemming.

Tänäkin keväänä julkisuudessa ja somessa on keskusteltu paljon siitä, mikä on oikeudenmukainen palkka. Honkarantaa ja Hemmingiä on harmittanut keskusteluissa sama ilmiö: ajatus siitä, että toisen alan palkat ovat toiselta pois.

– Joka tuutista on saanut lukea valitusta esimerkiksi ahtaajien muka liian hyvistä palkoista. Samaan aikaan kaikkien palkkoja on verrattu hoitajiin, siihen tapaan, että jos hoitajat eivät saa lisää, muidenkaan ei pidä saada. En ymmärrä tällaista vastakkainasettelua – palkansaajien pitäisi tukea toisiaan, Honkaranta sanoo.

– Valitettavasti vastakkainasettelua on ollut meidän liiton sisälläkin. Ikään kuin AKT:llä olisi joku tietty rahasumma jaossa ja jos joku saa, se on muilta pois. Eihän se niin mene, enkä ymmärrä, miten niin voi ajatella.

Vääriä luuloja palkoista

Hemming arvelee, että osa ihmisistä on aidosti niin tietämättömiä työmarkkinoiden toiminnasta, että he todella luulevat yhden alan palkankorotusten olevan muilta aloilta pois. Heille tietoisku:

Yksityisten alojen palkat maksetaan yritysten liikevaihdosta. Jos yritys A:n täytyy maksaa lisää palkkaa työntekijöilleen, se ei vaikuta yritys B:n palkanmaksukykyyn. Myöskään kansantalous ei ole nollasummapeliä, päinvastoin. Kun työntekijä saa lisää palkkaa, hän yleensä kuluttaa lisää eli laittaa rahaa kiertoon. Hän maksaa myös lisää veroja yhteiseen kassaan.

Jos työ tuottaa teettäjälleen paljon, työntekijän pitää saada tuotosta kohtuullinen osuus.

Täydellisen tietämättömyyden lisäksi Hemmingin mukaan keskustelua sekoittavat harhaluulot siitä, mitä eri aloilla tienataan.

– Meidän alallamme työnantaja on tarkoituksella ruokkinut yleistä mielipidettä tuomalla julkisuuteen palkkatietoja, jotka eivät ole totuus. Jos esimerkiksi kerrotaan vain kuukaudessa maksettu summa mainitsematta, onko mukana ylitöitä, se ei anna todellista kuvaa.

– Moni ei myöskään tiedä, mitä ahtaajan työ on, Hemming sanoo.

Kuormittavuus, vaativuus, tuottavuus

Linja-autonkuljettajilla alin tuntipalkka on 15,13 euroa, ahtaajien 19,05 euroa. Honkaranta ja Hemming eivät pohdi oman alansa palkan oikeudenmukaisuutta tuijottamalla tätä eroa.

Oikeudenmukaisuuden mittareita ovat heidän mukaansa esimerkiksi työn kuormittavuus, vaativuus ja vastuu.

– Linja-autonkuljettaja on koko ajan vastuussa kymmenien ihmisten turvallisuudesta, ja se on yksi syy, miksi palkan pitäisi olla korkeampi, Honkaranta sanoo.

Myös se vaikuttaa oikeudenmukaiseen palkkaan, mitä työ tuottaa teettäjälleen eli miten hyvin yritys tienaa työntekijöidensä työpanoksella.

– Jos työ tuottaa teettäjälleen paljon, työntekijän pitää saada tuotosta kohtuullinen osuus, Hemming sanoo.

Järjestäytymisaste ratkaisee paljon

Mitään aukotonta palkkojen oikeudenmukaisuusmittaria ei kuitenkaan ole olemassa, eikä sellaista ole mahdollista tehdä. Niinpä palkat määräytyvät viime kädessä sen mukaan, mitä alalla on varaa maksaa ja mitä työntekijöillä on varaa pyytää. Jälkimmäisen ratkaisee isoksi osaksi järjestäytymisaste eli se, moniko kuuluu liittoon.

Johanna Honkarannan mukaan se ei ole epäoikeudenmukaista vaan päivänselvää.

– Jos ahtaajat istuvat lakossa kaksi viikkoa sataprosenttisesti, totta kai heillä on mahdollisuus pyytää enemmän kuin sellaisella alalla, jolla järjestäytymisaste on huono.

Jos oman alan palkat siis tuntuvat epäoikeudenmukaisilta, ensimmäinen apu on järjestäytyminen. Ei se, että muilla aloilla tienattaisiin vähemmän.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 4/2023.