Miksi Finnairin neuvottelut olivat niin vaikeat?
AKT halusi turvata työntekijöiden ostovoimaa ja oikeuksia. Finnair ja PALTA vaativat leikkauksia henkilöstön palkkoihin.
Työehtosopimusneuvotteluissa ammattiliittoihin järjestäytyneet työntekijät ja työnantajat ja heidän liittonsa sopivat työehdoista. Työntekijäpuoli tavoittelee parempia työehtoja ja palkankorotuksia. Työnantaja on ostamassa työrauhaa, vaikka myös sillä on yleensä pitkä lista asioista, joihin se haluaa muutoksia.
Yleissitova tes ja kaksi pöytäkirjaa
Matkustamohenkilöstöä koskeva yleissitova työehtosopimus ja sen kaksi liityntäpöytäkirjaa, joilla on sovittu Finnairin ja Norran talokohtaisista työehdoista, olivat katkolla tammikuun lopussa. Tätä kirjoittaessa Norran osalta liityntäpöytäkirjan neuvottelut ovat vielä kesken, eikä yleissitovan työehtosopimuksen neuvotteluja ole vielä aloitettu. Ainoastaan Finnairin osalta on sopimus saatu aikaiseksi.
Neuvottelut alkoivat viime vuoden puolella joulukuussa ja kestivät yli kaksi kuukautta. AKT:n ja Finnairia edustaneen Palvelualojen työnantajaliiton PALTA:n näkemykset olivat kaukana toisistaan. Työnantajapuoli haki koronapandemiaan vedoten säästöjä henkilöstökuluihin eli palkanalennuksia ja lisää työtunteja tehtäväksi, ilman palkan nostamista. Säästöt se halusi kuitenkin pysyvän voimassa myös silloin, kun korona olisi ohi.
Työtaisteluvaroitus herätti sovittelijan
AKT:n hallitus jätti Finnairin matkustamohenkilöstöä koskevan työtaisteluvaroituksen 7. helmikuuta. Työtaistelu olisi alkanut tiistaina 22. helmikuuta kello 5 ja päättynyt tiistaina 8. maaliskuuta kello 5. Monelle lakko on kirosana, ja osa kokee, ettei lakkoon voi mennä. Lakko on kuitenkin työntekijöiden ainoa mahdollisuus puolustaa omia työehtojaan ja palkkojaan. Työtaisteluoikeus on taattu Suomen perustuslaissa.
Työtaisteluvaroituksen jättämisen seurauksensa valtakunnansovittelija puuttui neuvotteluihin ja ne siirtyivät sovittelijan toimistoon. Valtakunnansovittelija selvitti osapuolien näkökannat ja suurimmat erimielisyysasiat. Pahimmat kipupisteet koskivat palkkaa ja työtä, jonka tekeminen oli siirtynyt vapaa-ajalle.
Lakon uhka ja sovittelijan mukaantulo vauhdittivat neuvotteluja ja sopimukset hyväksyttiin AKT:n ja PALTA:n hallituksissa 16. helmikuuta. Uusi työehtosopimus on voimassa 31.1.2024 saakka. Se sisältää joitain muutoksia työehtoihin sekä palkankorotuksen 1.1.2023 alkaen. Korotuksen suuruus on sidottu teknologia- ja kemianteollisuuden korotustasoon.
Työntekijöiden kannalta olennaista on, että Finnairin ja PALTA:n vaatimukset työehtojen heikennyksistä torjuttiin. Sen sijaan työntekijöiden palkkoihin saatiin korotus ja vähennettyä työajan ulkopuolella tehtävän työn määrää.
Uusi sopimus hyödyttää erityisesti alalle tulevia tai hiljattain tulleita. Palkkataulukosta poistui kaksi alinta palkkaluokkaa ja aloittelevan lentoemännän tai stuertin palkka nousi 400 euroa. Muilta osin matkustamohenkilöstön palkkarakenne pysyi ennallaan. Lisäksi yksi vuoden 2014 säästösopimuksen osista, 8 tuntia eLearningin tekemistä omalla ajalla, saatiin päätökseen.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 2/2022.