Linja-autopäivät 2024: ”Tes-kierroksen mediapeli aloitettava heti”
AKT:n linja-autopäiville Yyteriin kokoontui runsaat 70 linja-autonkuljettajaa, luottamusmiestä ja työsuojeluvaltuutettua. Keskustelun ytimessä oli tuleva työehtosopimuskierros ja siihen valmistautuminen myös työpaikoilla: jäsenyyttä tulee tarjota jokaiselle työkaverille.
AKT:n linja-autopäivät järjestettiin Porin Yyterissä 21.–22. syyskuuta. Ajatusten ytimessä oli seuraava työehtosopimuskierros, josta kertoivat niin sopimustoimitsija Juha Ollas kuin AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko.
– Tes-kierroksen mediapeli on aloitettava heti. On kerrottava alan epäkohtia ja se, että meidän neuvottelumme ovat alkamassa ja mitä me odotamme, Helsingin Seudun Linja-autohenkilökuntaa, osastoa 009 edustava Teija Multas sanoi.
Jo viime tes-kierroksella työhyvinvointikysymykset olivat tapetilla, niiden parantamista ala tarvitsee.
– Oikeasti tämä on rankka ala, työhönsidonnaisuusajat ovat hurjia. Mitä enää jää perheelle ja muulle elämälle?
Julkisuuteen voisi tuoda sen, mitä linja-autoja käyttävät asiakkaat oudoksuvat jo nyt:
– Aamulla viemme nämä ihmiset töihin ja illalla viedään samat ihmiset kotiin. He ihmettelevät, miten se on mahdollista?
Työehtosopimuksessa nähtiin korjausvelkaa -yhtä lailla kuin maanteiden kuopissa, Länsilinjojen pääluottamusmies Markku Peltola Tampereelta pohti.
Työehtosopimuskierros ei tule olemaan helppo. Se, mitä voitaisiin tekstikysymyksissä saada, voi olla palkankorotuksista pois. Kierrokselle valmistuvat paitsi työntekijät mutta myös työnantajat rankkoine ”säkeineen”.
– Ensisijaisesti pitäisi päästä neuvottelemalla maaliin, Ismo Kokko summasi.
Laajasti käytiin myös liiton sisäistä keskustelua tes-kierrokseen valmistautumisesta ja siitä, mitä voidaan kertoa julkisuuteen, mitä ei.
Työpaikalla odottaa reipas jalkatyö
Aluetoimitsija Tuulikki Aikio kertoi siitä, miten tes-kierrokseen valmistaudutaan työpaikalla. Aikion kanssa käytiin keskustellen läpi se, miten työpaikoilla kannattaa toimia. Jäsenhankinta ei ole helppoa, mutta ei myöskään mahdotonta.
– Hankaluudet kertovat varmaan jotain nykyhetken tilanteesta läpi yhteiskunnan. Mutta myös siitä, että työpaikalla on potentiaalisia jäseniä ja vielä tehtävää, Aikio kannustaa.
Keskustelussa tuli luottamusmiesten äänellä esiin, että monella työpaikalla on paljon ulkomaalaistaustaisia kuljettajia. On tärkeää mutta haastavaa saada heitä jäseniksi ja ylipäätään tajuamaan jäsenyyden merkitys. Toisaalta esimerkiksi Joensuussa Länsilinjojen luottamusmiehellä Tanja Kerosella on kokemusta siitä, että ulkomaalaistaustaiset ovat jopa innokkaimpia liittymään jäseniksi – ja pääsemään mukaan porukkaan.
– Meillä on erilaisista taustoista ihmisiä, usein heidän keskuudestaan löytyy oman porukan nokkamies, joka voi viestiä toisille. Kaikkien ei tarvitse taipua kaikille kielillä, Aikio totesi.
Ismo Kokko pyysi linja-autopäivien osallistujia myös arvaamaan suurimman syyn, miksi joku ei ole jäsen. Syy ei ollutkaan esimerkiksi hinta.
– Yleisin syy on se, että kukaan ei ole kysynyt jäseneksi, Kokko totesi. Kysyminen kannattaa.
Kiinnostavaa asiasisältöä ja
ihmisten kohtaamista
Pohjola-Liikenteen työsuojeluvaltuutettu Danny Barkho Finnoon varikolta oli linja-autopäivillä ensimmäistä kertaa ja piti asiasisältöä kiinnostavana. Samalla se oli kertausta tuoreelta luottamushenkilökurssilta. Hänen työpaikallaan aiotaan ottaa puheeksi syksyn iso aihe, kansalaisaloite palkkavarkauden kriminalisoinnista.
– Hyvin meillä menee. Työpaikalla on tarkoitus keskustella kuljettaja kuljettajalta kaikki läpi. Vielä ei ole vielä ehditty. Keskusteluja meinataan kyllä käydä.
Linja-autonkuljettaja Taru Ristolainen on alun perin porilainen oli linja-autopäivillä Yyterissä kotiseudullaan. Työpaikkana on nyt Pohjolan Matka ja työt Kokkolan seudulla, palkkakuitissa työnantajayritys on Antti Kangas Oy. Ristolaisen työpaikalla jännitetään, sillä jälleen on yksi kilpailutus menossa.
– Ajan pääasiassa paikallisliikennettä sekä niitä kaupunkiliikenteen vuoroja, jotka pyörivät Kokkolan lähellä.
Ristolainen pohtii, että oman työpaikan järjestäytymisastetta pitäisi saada isommaksi. Alalla uudet, niin nuoret kuin myös alalle koulutetut pitäisi saada ymmärtämään, että yleisestä työttömyyskassasta ei saada sitä mitä liitosta.
Pohjolan Matkan tuore varaluottamusmies Jarkko Salmela oli myös linja-autopäivillä mukana ensi kertaa. Hän seurasi keskustelua ja pohti, etteivät asiat eivät välttämättä ole niin jyrkkiä ja mustavalkoisia. – Asioissa on aina puolensa.