Lakot alkoivat, liikenne ja satamat hiljenivät
AKT:n lakot alkoivat keskiviikkona 15. helmikuuta. Sovittelija Leo Suomaan antama sovintoehdotusta ei voitu hyväksyä. Ehdotus oli täysin riittämätön sekä laadullisissa kysymyksissä että tekstiratkaisuissa kuten myös palkkojen osalta.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT kävi tiistaina 14.2. viime hetkiin saakka neuvotteluja työnantajaliittojen ja valtakunnansovittelijan toimiston sovittelija Leo Suomaan kanssa työehtosopimusratkaisuista. Tämän jälkeen Suomaa antoi sovintoehdotuksen tiistai-iltana kello 18.
Erikoista oli, että sovintoehdotukseen oli vastattava parissa tunnissa iltakahdeksaan mennessä. Tämä edellytti melkoista tahtia huolimatta siitä, että tilanteeseen oli valmistauduttu. AKT:ssa sopimuksia käsittelevät sekä jaostot että liiton hallitus. Tässä tapauksessa kuorma-autoalan, säiliöauto- ja öljytuotealan sekä terminaalitoiminta-alan ja ahtausalan jaostot kokoontuivat välittömästi käsittelemään sovintoehdotuksia. Tämän jälkeen pidettiin AKT:n hallituksen kokous osittain etäyhteyksillä. Sekä jaostot että liiton hallitus hylkäsivät sovintoehdotukset yksimielisesti. Ehdotuksien taso jäi joiltain osin jopa aiemmin muilla aloilla solmituista sopimuksista.
Kuorma-auto- sekä säiliöauto- ja öljytuotealan lakot alkoivat jo vuorokauden vaihtuessa. Terminaalitoiminta-alan ja ahtaajien lakot alkoivat aamukuudelta.
Liiton johto liikkeellä jo aamuviiden jälkeen
Liiton puheenjohtaja Ismo Kokko, liiton 2. varapuheenjohtaja Niko Blom ja järjestöpäällikkö Juha Häkkinen olivat tapaamassa ensimmäisiä lakkovahteja jo aamulla 5:30 alkaen Vantaalla. Myös muut liiton toimitsijat, jaostojen jäsenet, luottamusmiehet ja työpaikkojen lakkovahdit olivat liikkeellä aamuvarhaisesta alkaen eri puolilla Suomea.
- Työpaikkojen porteilla näkyy, että AKT:n alakohtaisiin tavoitteisiin ollaan sitoutuneita ja palkankorotuksiin vaaditaan ratkaisuja, jotka ylläpitävät ostovoimaa, Niko Blom sanoo.
Aamulla 8:15 Kokko kommentoi tilannetta suorassa lähetyksessä Vuosaaresta Huomenta Suomen lähetyksessä MTV3:lla. Vuosaaren maisemissa näkyi, että lakko pitää ja puree, toiminta oli hiljentynyt. Myös eri puolilla Suomea maantieliikenteessä näkyi selkeää hiljentymistä.
Esimerkiksi edunvalvontapäällikkö Harri Pasanen sekä AKT:n valtuuston puheenjohtaja Kai Laaksonen olivat Iltalehden tv-haastattelussa Hakaniemessä jo aamuyhdeksältä. Puhelimet ovat soineet: juttuja on odotettavissa eri medioissa niin Ylellä, Turun Sanomissa, Vasabladetissa ja niin edelleen.
Mediassa juttujen yleinen viesti kertoo siitä, että lakot vaikuttavat. Nyt uumoillaan sitä, mitkä tuotannon alat alkavat hidastua, miten lakon vaikutukset näkyvät kauppojen hyllyllä tai polttoainepulana. Kääntäen tätä voi arvioida niin, että liiton työntekijät tekevät yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä.
AKT:n kannalta onkin tärkeää, ettei mediassa näy vain työnantajaliittojen näkökulma. AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko pääsee kommentoimaan tilannetta A-Studion lähetykseen Ylen TV1-kanavalla illalla 15.2.
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU tukee myös AKT:n lakkoja. Postin ja Transval Logistics Oy:n kuorma-autojen ja perävaunujen lastaus- ja purkutyöt asetetaan tukilakkoon torstaina 16.2. heti vuorokauden vaihtuessa. Tukilakot ovat Posti Oy:n, Posti Jakelu Oy:n, Posti Palvelut Oy:n eli pakettitoimintojen ja Transval Logistics Oy:n toimipaikoissa.
AKT-lehti ja verkkolehti aktlehti.fi seuraa tilannetta jutuilla eri paikkakunnilta.