Kuorma-autopäivillä toiveissa ennen kaikkea lisää liksaa
Kiristyneen taloudellisen tilanteen keskellä tes-neuvotteluissa korostuvat suorat muutokset ansiotasoon.
Työehtosopimusneuvottelut olivat tapetilla tammikuun alussa Naantalissa järjestetyillä AKT:n kuorma-autopäivillä. Se oli huomioitu myös tapahtuman sisällössä, joka oli kohdennettu ennen kaikkea liittoaktiiveille ja luottamusmiehille.
– Aika tällaista ydinporukkaa paikalle tulikin. Kokeneita kavereita, jotka tietävät, mistä puhutaan, ja jotka ovat kaikki aika samoilla ajatuksilla liikkeellä, tapahtuman järjestäneen Turun Autoalantyöntekijät ry:n eli osasto 040:n puheenjohtaja Timo Vahtera kertoo.
Vahtera lisää, että vaikka puhujia ei nyt ollut työehtosopimusneuvottelujen läheisyyden vuoksi valittu ulkopuolelta, löytyi tes:n ympäriltäkin aivan riittävästi aiheita koluttavaksi. Lauantain ja sunnuntain aikana käsiteltiin muun muassa jäsenkehitystä, valmiuskampanjoiden etenemistä ja kabotaasiin liittyviä asioita.
– Moni on näitä juttuja pyöritellyt aiemminkin, mutta keskustelu tuo aina uusia kysymyksiä ja vastauksia, Vahtera muistuttaa.
TES-neuvottelut ovat vaikeat
Tammisaarelainen Harry Uggeldahl kertoo odottavansa mielenkiinnolla, mitä tes-neuvotteluissa käy. Päällimmäisenä asiana Länsi-Uudenmaan Autoalantyöntekijät ry:n jäsenellä on mielessä ansiotaso.
– Ovathan meidän palkkamme yleisesti ottaen jäljessä, joten korotuspainetta kyllä on, Uggeldahl summaa.
Miehelle itselleen esimerkiksi työaika-asiat eivät ole henkilökohtaisesti niin merkityksellisiä, koska hän tekee päivävuoroa. Uggeldahl uskoo, ettei mikään tule neuvotteluissa nyt helpolla, ja on vaikea sanoa päästäänkö sopuun.
– Kompromissejahan nämä ovat. Kummallakin osapuolella on omat tavoitteensa, ja lopputulos on ehkä siinä jossain puolivälissä.
Palkkataso edes inflaation mukaan
Myös Kalle Tamminen Oulun Seudun Autoalantyöntekijöistä arvelee, että luvassa on vielä tiukat väännöt, jos tes-tavoitteita halutaan saavuttaa.
– Rahapalkka on tietysti tässä tilanteessa se keskeinen asia, jotta pysyttäisiin edes inflaation vauhdissa. Tietysti on myös joitain niin sanottuja tekstiasioita, jotka ovat edellisillä kierroksilla menneet vähän pieleen, Tamminen sanoo.
Eihän tämä kaikille sovi, vaan vaatii tiettyä asennetta.
Hän viittaa esimerkiksi pitkien HCT-rekkojen ehtoihin liittyviin asioihin. Tällaisten autojen määrä liikenteessä on kasvanut nopealla tahdilla lakiuudistuksen jälkeen.
Tamminen myös muistuttaa, että kuljettajapula on vaikuttanut alalla jo useamman vuoden, eivätkä kunnon työehdot ja kilpailukykyinen palkkaus ainakaan huonontaisi tätä tilannetta. Uusia kuljettajia on vaikea saada, jos ei ole houkutustekijöitä.
Uggeldahlkin korostaa, että jos esimerkiksi teollisuudessa on tarjolla työpaikkoja, se voidaan nähdä kuljetusalaa houkuttelevammaksi. Siisti tai epäsiistikin sisätyö saattaa vetää paremmin kuin työ ulkona ja säiden armoilla.
– Eihän tämä kaikille sovi, vaan vaatii tiettyä asennetta, Uggeldahl toteaa.
Nuoria ammattiliitto ei tahdo kiinnostaa
Kolmekymppinen Kalle Juhola Hyvinkäältä kertoo, että nuoria käynnissä olevat tes-neuvottelut eivät juuri vaikuta kiinnostavan. Samassa yrityksessä on töissä paljon nuoria, mutta ainoastaan oman kaveriporukan kanssa on syntynyt hiukan keskustelua aiheesta.
– En ole hirveästi agiteerannut, mutta kun näistä lähtee juttelemaan, niin reaktiota ei oikeastaan tule. Käynnissä olevista tes-neuvotteluista ei tiedetä oikeastaan mitään, Juhola sanoo.
Järjestäytymisaste on nuorten keskuudessa myös matalampi. Se herätti huolta Naantalissa myös yleisessä keskustelussa.
– Olisi tärkeää, että näistä asioista puhuttaisiin työpaikoilla ja tehtäisiin samalla liittoa tunnetuksi. Täytyy ajatella isompaa kokonaisuutta, ei pelkästään omaa firmaa ja omaa työtä, Juhola summaa.
Luvassa lakkokevät?
Tes-neuvottelut eivät tammikuun alussa olleet päässeet vielä erityiseen vauhtiin, ja myös AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko myönsi kuorma-autoilijoille osapuolten istuvan nyt omissa poteroissaan ja neuvottelujen olevan ”silmiin tuijottelua” luultavasti aivan viime metreille asti.
– Paljon tulee tiivistymään ihan muutamaan viimeiseen päivään, Kokko sanoo.
Kokko ihmettelee esimerkiksi sitä, miksi tässä palkankorotuspaineessa työnantajapuoli tai poliitikot eivät ole tarttuneet palkan sivukulujen siirtämiseen takaisin työnantajalle. Kiky-ratkaisussa niitä siirrettiin työnantajilta työntekijöiden harteille.
Naantalin kuorma-autopäivillä puheissa oli kaikuja siitä, että kentällä ollaan valmiita myös työtaisteluun. Kokko näkee mahdollisessa työtaistelussa synergiamahdollisuuksia erityisesti kuorma-autoilijoiden ja terminaalityöntekijöiden välillä.
– On ihan selvää, että keväästä tulee hankala, mutta me olemme siihen valmiita.
Artikkeli on julkaistu lehdessä 1/2023.